ASB Stavebnictví Stránka 294

Stavebnictví

Partneři sekce:

CareTrack je systém určený k monitorování strojů, který umožňuje sledovat celou flotilu nebo jediný stroj pomocí zařízení s přístupem k internetu. Díky informacím na obrazovce je možné snadno řídit své stroje a plánovat jejich využití.

Střecha je součástí estetického ztvárnění celé stavby a svým tvarem i barvou ji dotváří. Její hlavní funkcí je ale ochrana stavby proti povětrnostním vlivům a srážkám. Proto je velmi důležité, aby byl celý střešní plášť proveden správně ve všech detailech. Shrňme si několik závažných chyb, kterých se realizační firmy často dopouštějí.

Nově otevřený obchvat kolem hlavního města České republiky se může pochlubit hned několika unikáty. Jedním z nich je most přes Lochkovské údolí, jenž je nejvyšší stavbou svého druhu v Praze. Jak po architektonické stránce, tak zejména po stránce technické patří tento most mezi světové rarity, protože 461 metrů dlouhý kolos podpírají šikmé pilíře, což není u takovéhoto typu stavby obvyklé. Většina mostní konstrukce je ocelová (kromě asfaltobetonové desky a pilířů), proto bylo velmi důležitě vybrat správnou antikorozní ochranu.

Lidé v současnosti tráví většinu dne v budovách – na pracovišti nebo ve škole a následně ve svém domově. Z tohoto důvodu by měl být kladen velký důraz na dobrou kvalitu vnitřního prostředí, kterou mimo jiné zajišťuje větrací systém. Přívod čerstvého venkovního vzduchu a odvod znečištěného vzduchu s vysokou vlhkostí, zápachy a výpary je třeba zajistit v každém vnitřním prostředí.

V poslední době nalézá pohledový beton uplatnění nejen v komerčních a dopravních stavbách, ale také v dalších oblastech. Stále častěji figuruje také jako vizuální prvek, který dotváří a zpříjemňuje architekturu halových staveb. Inspiraci nalézají architekti především v zahraničí.

Navrhování stavebních konstrukcí nebylo nikdy jednoduchou úlohou. Řešení složitých technických problémů je v současné době komplikováno přísnými požadavky na kvalitu projektové dokumentace, a především na její včasné zpracování. Z těchto důvodů společnost Autodesk usiluje o maximální zjednodušení vaší práce a snaží se vám nabídnout ty nejkvalitnější nástroje pro vaše projektování. Článek představuje produkt Revit MEP, popisuje jeho hlavní výhody a dále přináší příklady využití tohoto produktu a dalších nástrojů BIM společnosti Autodesk v zahraniční praxi.

Objekt zdravotního střediska ve Starém Městě na Uherskohradištsku byl v minulosti postaven pomocí tzv. boletických panelů v kombinaci s vyzdívkami z plných cihel. V průběhu roku 2010 prošel kompletní rekonstrukcí a na novou fasádu, realizovanou v minulosti z tzv. boletických panelů, byly použity sádrovláknité desky FERMACELL.

K dopravě se dostal velkou oklikou po vystudování fyzikální akustiky na Elektronické fakultě ČVUT v Praze. Podle jeho slov však nemůže být lepšího základu pro to, co dělá, než znalosti z fyziky a elektroniky. V současnosti vede ústav Dopravní systémy na Fakultě dopravní ČVUT a zároveň působí na společném pracovišti Fakulty dopravní Žilinské univerzity v Žilině a společnosti Eltodo EG, kde se zabývá tunely a jejich dalším rozvojem. Prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc.

Kostel svatého Augustina v Syrovicích u Brna se po mnoha desetiletích dočká nové střechy. Ta původní sloužila svatostánku předlouhých sto let, nyní však nastal čas na její výměnu. Z finančních důvodů je rekonstrukce rozdělená do několika etap, takže nová krytina se pokládá postupně na jednotlivých částech střechy oddělených úžlabím. 

Prudký rozvoj ekonomiky Islandu a snaha islandské vlády o zlepšení dostupnosti dříve velmi izolovaných měst si vynutily výstavbu nových silnic a tunelů. Jedním z takovýchto projektů na zlepšení dostupnosti města Siglufjörđur na severu Islandu s cílem zajistit kratší spojení s druhým největším islandským městem Akureyri je i stavba Héđinsfjarđargöng s tunely Siglufjördur a Ólafsfjördur. Po dokončení tohoto projektu se rovněž značně zkrátí doba jízdy mezi městy Siglufjördur a Ólafsfjördur. Zvláště významné bude pro obyvatele dopravní spojení v zimních měsících, kdy nepříznivé počasí s přívaly sněhu často zneprůjezdní stávající kratší, asi 60kilometrové spojení mezi oběma městy, přičemž delší spojení je 250 km.

Mnozí by nyní určitě odpověděli, že ne. Je pravda, že v pasivním domě není krb nezbytností. Konvenční vytápění se v pasivním domě nedoporučuje, protože může interiér domu nesnesitelne přehřívat. Touha po plápolajícím ohni je však silná bez ohledu na to, zda plánujete postavit klasický nebo energeticky úsporný rodinný dům. Svého snu se vzdávat nemusíte, protože umístění krbu v pasivním domě už není vyloučeno.

Dříve než začnete s laťováním a samotnou pokládkou krytiny, je potřeba zvolit správnou skladbu střešního pláště. Je důležité si uvědomit, k čemu bude podkrovní prostor v budoucnu sloužit a dle toho zvolit správné řešení.

Společnost Phoenix-Zeppelin dodala nový kolový nakladač Caterpillar 990H do lomu v Mokré společnosti Českomoravský cement, a.s., nástupnická společnost, která je členem skupiny HeidelbergCement. Jedná se o největší kolový nakladač značky Caterpillar dostupný v České republice. Hmotnost 80 tun, objem lopaty 9 m3, výkon až 636 koní charakterizují tento unikátní stroj, který bude zajišťovat nakládku vápence z rozvalu do pevných damperů.

Národní požadavky na energetickou hospodárnost jsou pro nezasvěcené často značně nesrozumitelné a nejasné. V rámci projektu ASIEPI (Assessment and Improvement of the EPBD Impact, Hodnocení a zefektivnění uplatňování směrnice o energetické hospodárnosti budov) se proto vyvíjí metodika, která umožňuje porovnání požadavků na energetickou hospodárnost mezi jednotlivými členskými zeměmi Evropské unie (EU). 

Výstavba nízkoenergetických a pasivních domů je nastupujícím trendem, a to nejen z důvodu stále rostoucích cen energií. Jedním z charakteristických rysů těchto staveb je nízká potřeba energie na vytápění. Tento faktor nutí projektanty i zákazníky k zamyšlení, jaký systém vytápění bude nejvhodnější. Jestliže se už investor rozhodne pro stavbu nízkoenergetického či pasivního domu, předpokládá, že účet za vytápění bude nízký. Přímo se pak nabízí myšlenka znásobit tuto úsporu použitím otopného systému s co nejnižšími provozními náklady – kondenzačním kotlem nebo tepelným čerpadlem. Paradoxně však v tomto případě nemusí patřit volba těchto zdrojů k nejšťastnějším.