Mostní objekt 203 na druhém úseku R1
Most na R1 nad údolím, cestou III/6434, potokem Kadaň a polní cestou v km 3,34490 je největším mostem realizovaným na rychlostní cestě R1. Jde o dálniční dvojmost, založený na velkoprůměrových pilotách o průměru 900 mm, v délkách 16 až 25 metrů a v počtu celkem 800 kusů.
Mostní objekt realizovala společnost STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s., a výstavba probíhala standardně – opěry z vybudovaných náspů přes šablony na úrovni základové spáry s nadbetonováním a následným očištěním a mezipodpory z úrovně skrývky s hluchým vrtáním s přebetonováním a následným začištěním na úroveň základové spáry. Armokoše byly vkládány v kuse do výpažnice a vymezeny podkladky.
Spodní stavba má masivní základy pro každý pilíř samostatně a pilíře o průřezu X s kalichovou hlavou. Pilíře byly realizovány třemi typy bednění – první pro zárodek, druhý byl řešen jako překládané bednění umožňující postup 5,5 m a poslední pro zhotovení kalichové hlavy. Celkem je těchto pilířů 26, nejvyšší jsou vysoké 28 m. Opěry jsou navrženy a zrealizovány jako masivní s opěrnými prahy a zavěšenými křídly. Jsou uzavřeny – dveřní otvory jsou osazeny pancéřovými dveřmi pro vstup do jednotlivých tubusů.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| Základní údaje Název stavby: Rychlostní cesta R1, Nitra, západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat Veřejný obstaravatel: Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací SR Koncesionář: Granvia Construction, s. r. o. Generální projektant: DOPRAVOPROJEKT, a. s. |
| Stavba v hlavních datech Délka: 51,6 km Plocha vozovek: 1 100 000 m2 Zabudovaný beton: 310 000 m3 Počet stravebních objektů: 850 Mostní objekty: 84 v celkové délce 6,9 km Mimoúrovňové křižovatky: 6 Protihlukové stěny: 33 km Opěrné stěny: 4,4 km |

Na mostě jsou osazeny lamelové dilatační závěry o posunech 560 a 640 mm. Monolitické římsy na vnějších stranách převádějí oboustranně protihlukové stěny. Všechny čtyři římsy jsou osazeny montovaným zábradelním svodidlem. Izolace mostovky je celoplošná s dvouvrstvou konstrukcí vozovky. Odvodnění, silové kabely a informační systém jsou vedeny v tubusech, což umožňuje komfortní údržbu.
Příčný řez
TEXT: Bc. Luboš Lobík
FOTO: STAVBY MOSTOV SLOVAKIA
Luboš Lobík je manažer projektu ve společnosti STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s.
Článek byl uveřejněn v časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.
–>–>












