Partneři sekce:
  • Stavmat
  • Ostendorf - OSMA
  • Českomoravský beton
  • XELLA

Dauhá: napjatý termín a výstavba za běžného provozu

Systémové díly VARIOKIT a lešení PERI UP Flex jsou flexibilní u velkého množství různých druhů nasazení. Pro dokončovací práce bylo využito řešení se systémem VARIOKIT a se zavěšeným lešením PERI UP Flex.
Zdroj: PERI

Nejdůležitějšími požadavky u tohoto infrastrukturálního projektu koridoru Sabah Al Ahmad bylo dodržení termínu, efektivita a výstavba za běžného provozu.

Ve stavebním úseku Al Bustan Street South nasadila firma PERI kromě řešení VARIOKIT s podpěrnými věžemi VST také podpěrné lešení PD 8 a kombinaci z portfolia systému lešení PERI UP Flex. Velkou výhodou pro zákazníka je úspora času vznikající možností dodání systémů bednění a lešení jedním dodavatelem.

Termín pro dokončení projektu koridoru Sabat Al Ahmad je velmi napjatý. Výstavba jedinečného dopravního koridoru s největší křižovatkou, nejdelším mostem a nejhlubším obousměrným tunelem musí být dokončena před začátkem prvního zápasu na Mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru. Pět fotbalových stadionů v Dauhá pak budou spojovat se severními a jižními městskými obvody čtyři silnice s velkým množstvím víceprou­dých dálničních mostů.

Stavba Al Bustan Street South představuje jednu ze čtyř částí tohoto projektu infrastruktury a zahrnuje mosty v celkové délce více než 10 km. Stávající komunikace se třemi jízdními pruhy budou na každé straně rozšířeny o jeden až dva pruhy. To by mělo zajistit plynulý provoz a optimalizovat logistiku. Koridor bude moci využívat zhruba 20 000 místo 12 000 vozidel za hodinu, což umožní rychlejší přesun do okrajových čtvrtí.

Systémové řešení PERI bylo přesně přizpůsobeno situaci přímo na místě, což znamenalo velkou výzvu s přihlédnutím k požadavku na výstavbu téměř bez omezení běžného provozu.
Systémové řešení PERI bylo přesně přizpůsobeno situaci přímo na místě, což znamenalo velkou výzvu s přihlédnutím k požadavku na výstavbu téměř bez omezení běžného provozu. | Source: PERI

Spolupráce a technické služby klíčem k úspěchu

Firmy HYUNDAI a PERI vyvinuly v partnerské spolupráci časově úsporné technické řešení s optimálně sladěnými systémy bednění a lešení od jednoho dodavatele. Celkem bylo nasazeno okolo 150 000 m3 podpěrného lešení, 13 000 m3 pracovního lešení, 13 000 m2 bednění a dodatečně také podpěrné věže VST.

Výsledkem je most sestávající z mostu betonovaného na místě s 37 pilíři a z prefabrikovaného mostu s 81 pilíři. Systémové řešení bylo připraveno přesně podle podmínek v místě výstavby. Velkou výzvou bylo přitom provádění stavebních prací za běžného provozu.

Bednění vnějších konzol a trámu mostovky ze systémových dílů VARIOKIT bylo připraveno předem na zemi a umístěno přímo do místa nasazení s pomocí jeřábu.
Bednění vnějších konzol a trámu mostovky ze systémových dílů VARIOKIT bylo připraveno předem na zemi a umístěno přímo do místa nasazení s pomocí jeřábu. | Source: PERI

Bednění celé mostní konstrukce

Optimální volbou pro bednění mostovky betonované na místě byla kombinace z modulového systému VARIOKIT a PD 8. Systémy mohly být jednoduše přizpůsobeny různým tloušťkám mostovky, které se pohybovaly mezi 3,2 a 4 m. Bednění vnějších konzol a trámu mostovky bylo připraveno předem na zemi a umístěno přímo do místa nasazení s pomocí jeřábu.

Nakonec bylo kloubovými spojkami a vysokopevnostním vřetenem přesně přizpůsobeno sklonu mostu. Podpěrné lešení PD 8, které bylo rychle a plynule upraveno podle různých výšek, umožňovalo optimální přenesení zatížení.

Obzvláště důležité bylo první nasazení podpěrných věží VARIOKIT VST na Blízkém východě – věže našly uplatnění při stavbě hlavního mostu a nájezdů na most s betonovými prefabrikáty. S pomocí mobilní hydrauliky byly podpěrné věže VST také plynule přizpůsobeny specifickému tvaru mostu, aby bylo možné odvést extrémně velká zatížení.

Proces bednění tak byl velmi efektivní a umožňoval rychlý postup výstavby.
Bednění mostních pilířů bylo prováděno podle návrhu se stavebnicí pro inženýrské stavby VARIOKIT a nosníky bednění VT 20. Nasazen byl také speciálně vyrobený spojovací díl.

Obzvláště důležité bylo první nasazení podpěrných věží VARIOKIT VST na Blízkém východě – věže našly uplatnění při stavbě hlavního mostu a nájezdů na most s betonovými prefabrikáty.
Obzvláště důležité bylo první nasazení podpěrných věží VARIOKIT VST na Blízkém východě – věže našly uplatnění při stavbě hlavního mostu a nájezdů na most s betonovými prefabrikáty. | Source: PERI

Velká bezpečnost s lešením PERI UP Flex

Lešení PERI UP Flex, které se skládá z lehkých systémových dílů, zajistilo velmi bezpečnou práci a spolehlivou ochranu na vnitřní i vnější straně konstrukce. Systémové díly lešení PERI UP jsou velmi flexibilní pro různá nasazení na stavbách. U Al Bustan Street South byly využity jako armovací lešení, pracovní plošiny, schodišťové věže, přístupy pro dokončovací práce, ale také jako zavěšené lešení.

Projektové plánování s BIM ve 3D

Projekt Al Bustan Street South byl připravován pomocí nové metody BIM (Building Information Modeling). Návrh bednění a lešení byl komplexně začleněn do trojrozměrného modelu. Realizace projektu byla navržena velmi efektivně a transparentně.

Zákazník profitoval jak vizuálním zobrazením stavebního záměru, tak také z toho vyplývající jistotou plánování. Všechny varianty rozpočtu i provádění mohly být díky trojrozměrnému modelu již v počátečním stádiu projektu simulovány a optimalizovány. Umožnilo to přesně dodržovat sjednaný napjatý harmonogram stavby.

TEXT A FOTO: PERI