Partneři sekce:

Brněnský dopravní podnik vypsal výběrové řízení na stavbu tramvajové tratě do sídliště Kamechy. Smlouvu plánuje uzavřít na přelomu července a srpna a poté by měl být zřejmý časový harmonogram stavby. Předpoklad uvedení do provozu je prosinec 2027. Předpokládaná cena je 2,5 miliardy korun.

Právní bitva o stavební povolení pro dálnici D49 v rozestavěném úseku Hulín-Fryšták ve Zlínském kraji bude pokračovat, letošní termín dokončení je tak ohrožen. Nejvyšší správní soud (NSS) na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení.

Silničáři letos nestihnou dokončit opravu Barrandovského mostu v původně avizovaném termínu do konce letních prázdnin. Důvodem je horší kvalita původní betonové konstrukce na okraji mostu, jehož nosnost je menší, než stavbaři původně předpokládali. Takzvané konzoly na severním kraji mostu musí nyní dělníci vyztužit.

Praha plánuje změnit takzvané zásady územního rozvoje tak, aby umožnily výstavbu úseku vysokorychlostní železniční trati mezi Vršovicemi a Běchovicemi. V té souvislosti začne chystat také změnu územního plánu. Úsek je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna, jeho výstavba by podle informací Správy železnic (SŽ) měla začít v roce 2029.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo polskou stavební firmu Budimex ze soutěže na stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Brno zatím neví, kolik peněz zaplatí za stavbu kilometrů nových tramvajových tratí, aby obsloužilo nové hlavní nádraží. Má začít fungovat za 11 let, říkají v současnosti představitelé ministerstva dopravy i Brna. Náklady budou podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka součástí výstupů ze studií či jednotlivých projektů. Potřeba bude i více tramvají.

redakce / ČTK -

Letos a příští rok by se mělo na jižní Moravě stavět více cyklostezek než v předešlých letech. Zatímco loni nebyl dotační program Jihomoravského kraje ani plně využitý, letos bylo potřeba do něj dát dvakrát více, než kraj plánoval a než bylo loni. Lze předpokládat, že zvýšený zájem obcí a sdružení obcí bude pokračovat i příští rok.

redakce / ČTK -

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Vítězem byla polská stavební firma Budimex, která ale podle ÚOHS nesplnila podmínku technické kvalifikace. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní musí nabídky v tendru znovu posoudit a vybrat vítěze.

Správa železnic v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Výstavba má začít v roce 2029.

redakce / ČTK -

Pražský dopravní podnik (DPP) vypracuje projekt tramvajové trati od Nádraží Modřany do Komořan. Cílem je zrychlení městské hromadné dopravy a zlepšení životního prostředí nahrazením autobusů tramvajemi. Trať bude měřit 2,5 kilometru a bude na ní pět zastávek. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Na 30 milionů vyjde projekt. Provoz na trati má začít v roce 2029.

redakce / ČTK -

Informace, která se v médiích poprvé objevila již v roce 2022 bere svět útokem. Obrazně. Pozornost zahraničních médií asfalt z cigaretových špačků rozhodně získává – nejen díky první úspěšné realizaci, ale zřejmě i proto, že jde o řešení z běžně nerecyklovatelného odpadu, se kterým neumíme nakládat a kterého máme, takřka, obrovské množství a většina přitom končí různě v přírodě, na trávnících měst, v kanálech či volně po silnicích a chodnících.

Eliška Hřebenářová -