Stavba nové tramvajové trati v Brně z dosavadní konečné v Bystrci na sídliště Kamechy získala územní rozhodnutí. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) uvedla, že předpokládá, že by se mohlo začít stavět na konci příštího roku. Jde o 1,4 kilometru dlouhou trať s převážně raženým tunelem, který bude mít délku 320 metrů. Město má za trať zaplatit téměř tři miliardy korun, přičemž usiluje o získání dotace z Operačního programu Doprava ve výši 2,4 miliardy korun.
Doprava
Vítězný návrh dánského studia Henning Larsen Architects na úpravy území hlavního nádraží v Praze budí mezi odbornou i laickou veřejností rozpaky. Hlavními důvody je zejména rozhodnutí autorů zbourat větší část brutalistní stavby Nové odbavovací haly Hlavního nádraží a nahradit ji dřevěnou "pergolou".
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zamítl rozklad ekologického hnutí Dětí Země, stavební povolení je tak v právní moci. Stavba nového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí by mohla začít 19. prosince. Děti Země stavební povolení napadly čtyřmi námitkami. Týkaly se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzity hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA.
Jednou z hlavních výtek vůči směřování Evropy k plně elektrickým autům jsou zejména nemalé náklady na jejich pořízení.
Příprava staveb jednotlivých úseků dálnice D35 trvala až 27 let. Brzdily ji neúplné doklady od státu pro stavební úřady i námitky a odvolání účastníků stavebních řízení. Vyplývá to z výsledků prověrky, které zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Obce, které jsou podél plánované vysokorychlostní tratě (VRT) z Brna na jih, nejsou z budoucí stavby nadšené. Všechny přistoupily na to, že trať jejich katastrem povede, ale po Správě železnic (SŽ) požadují, aby minimalizovala hlukové zatížení a zachovala průchodnost krajinou jak pro lidi, tak pro zvěř.
Pražský dopravní podnik uvedl do provozu prodlouženou tramvajovou trať z Divoké Šárky na sídliště Na Dědině. Nová trať se stavěla od poloviny loňského července a měla stát zhruba 840 milionů korun. Podle městské části Praha 6 by se měla se zprovozněním tramvajové tratě výrazně zlepšit pravidelnost autobusové i individuální dopravy v Evropské ulici.
Stavební společnost Vinci Construction CS podala trestní oznámení kvůli výběrovému řízení na druhou etapu pražského metra D, a sice kvůli podezření ze spáchání podvodu. Podle firmy má souviset s prokazováním potřebné kvalifikace některého z účastníků.
Britský premiér Rishi Sunak oznámil omezení ambiciózního projektu stavby vysokorychlostní železnice HS2. Projekt původně za 37,5 miliard liber (asi bilion korun), který by nyní stál až téměř trojnásobek, měl propojit Londýn a severoanglická města Birmingham, Leeds a Manchester.
Hlavní město si nechá od dopravního podniku (DPP) vypracovat projekt na výstavbu tramvajové trati z Dvorců přes Budějovickou do ulice U Plynárny v Michli, kde se napojí na současnou trať. Projekt vyjde na 50 milionů korun a náklady na výstavbu trati jsou předběžně odhadovány na 1,7 miliardy korun.
Vláda vyhodnotí využití PPP projektů, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, pro železniční a dálniční stavby. Materiál předkládaný ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) obsahuje informace o studiích proveditelnosti na dva železniční projekty a navrhuje, aby se studie zpracovaly na další projekty.
Tramvajová trať od pražské křižovatky U Bulhara přes Žižkov až na Floru se dočká kompletní obnovy. Stavbaři také zrekonstruují chodníky a vozovky a posunou dvě ze zastávek na trati na nové místo. Vysazeny budou stromy a vybudována zařízení na hospodaření s dešťovou vodou.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo stavební povolení na další část dálnice D11 od Trutnova po hranici s Polskem. Stavět by se mohlo začít v posledním čtvrtletí letošního roku. Předpokládaná cena stavby je podle dosavadních informací 13 miliard korun bez daně.
Stále ještě u nás není běžnou praxí, aby se na přípravě projektu dopravní stavby spolupodílel tým architektů, urbanistů a krajinářských architektů. Dokončení Městského okruhu v Praze představuje příklad komplexního přístupu k projektu s cílem co nejlépe začlenit dopravní stavbu do struktury města.
Na stavbě je už vykopáno zhruba 1,6 kilometru tunelů, což je polovina. Dokončena byla například ražba dvojkolejného tunelu, zahájena ražba propojovacího tunelu linek C a D nebo obratových tunelů a těch pro eskalátory.