Partneři sekce:

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje na lince B stavbu nové, 62. stanice Depo Zličín. Poprvé v novodobé historii pražského metra její podoba vzejde z architektonické soutěže. O vítězi rozhodne porota, výsledky a všechny předložené architektonické návrhy DPP společně s organizátorem představí do konce letošního dubna.

Stát v příštím roce zahájí stavbu více než 50 kilometrů nových dálnic. Mezi nimi by měl být například i poslední nedokončený úsek dálnice D1 u Přerova. Dokončeno pak bude dalších 25,5 kilometru dálnic. Zároveň by měla začít stavba téměř 93 kilometrů silnic první třídy.

Výstavba zpevněných ploch s sebou častokrát přináší negativní změnu odtokových poměrů v zemi. Podobným případem byla plánovaná výstavba asfaltového parkoviště u obce Spišské Podhradí, kde byl požadavek na vytvoření záchytného parkoviště pro autobusy a auta turistů přijíždějících k historickým památkám obce.

Za 14 let si normální auto, jak ho známe dnes, již nekoupíme. Evropská unie plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů na rok 2035, není přitom první, kdo s takovým zákazem přichází. A to dokonce ani v Evropě – například Norsko plánuje uvést zákaz do praxe již o 10 let dříve, tedy v roce 2025, za necelé čtyři roky.

Tatranská zubačka začala v loňském roce při rekonstrukci nabírat rysy moderní ozubnicové železnice, která bude přepravovat cestující z Tatranské Štrby na Štrbské Pleso, do Tatranské Lomnice a do Popradu. Nepřetržitá výluka začala 6. 7. 2020 demontážemi a pokračovala až do 29. 11. 2020, kdy byla stavba pozastavena z důvodu nepříznivých klimatických podmínek.

Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 skončila 1. října, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovozňuje poslední opravovaný úsek. Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy Kč bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván.

Liniové stavby budované člověkem protínají krajinu a nevratně tak od sebe oddělují území, podobně jako to přirozeně od nepaměti činí například vodní toky nebo ještě ve větší míře pohyby tektonických desek. Důsledkem pro divokou zvěř je znemožnění přirozené migrace po původně scelené krajině.

Článek nabízí typologické seřazení jednotlivých prvků metra, zkoumá jejich vnitřní vztahy a dále také jejich vnější vztahy k organizaci území z urbanistického hlediska.