Partneři sekce:

Dějiny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se začalo hovořit o potřebě podzemní dráhy. Další plány vznikaly za první republiky a počátkem druhé světové války již probíhaly přípravné práce. Válka ovšem stavbu ukončila a myšlenka opět ožila až v 60. letech 20. století, kdy se počítalo nejprve se stavbou podpovrchové tramvaje. Projekt byl však změněn na metro nezávislé na tramvajích.

Probíhající změny klimatu v několika posledních letech a následné dopady včetně doprovodných jevů z tohoto vyvstávajících vytvářejí zásadní tlak na nutnost reagovat z hlediska současné environmentální politiky. Přestože změny v klimatickém systému naší planety probíhají neustále a de facto od té doby, co planeta vznikla, aktuální vědecké poznatky potvrzují, že v současné době jednotlivé změny probíhají mnohem rychleji než v minulosti. Dokonce lze konstatovat, že i občané jednotlivých států ve věkovém průměru 40 a více let zaznamenávají oproti dobám minulým jiné počasí, než na které byli zvyklí.

Audit dostavby metra A do pražského Motola zpochybnil proplacení stavebních prací za 1,3 miliardy korun. Uvádí to týdeník Euro v čísle, které vychází dnes. Jako rizikové byly také označeny změny stavby za dvě miliardy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil audit v lednu. Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš včera v České televizi řekl, že audit proplacení peněz rozhodně neznemožňuje, i když na některá pochybení ukázal.

V jednom z největších měst v Číně a nejrychleji rostoucích metropolí na světě – Šen-čenu – byl na konci listopadu otevřen nový terminál letiště. Vzhledem k jeho výhodné poloze u hranic s Hongkongem hraje roli důležitého dopravního uzlu.

Odborníci na bednění ze společnosti Doka mají dlouholeté zkušenosti s mostním stavitelstvím a to v celosvětovém měřítku. I v České republice se Doka podílí na výstavbě řady mostů, z nichž mediálně nejznámější je asi Trojský most v Praze. V celosvětovém měřítku je ale v současné chvíli nejzajímavější projekt mostu Bourgreg v Maroku. Tento 952 metrů dlouhý most symbolizuje modernizaci infrastruktury této země a zároveň i prezentuje nejmodernější stavební a bednicí systémy.

Veřejná dopravní síť v Rijádu je v současnosti největším projektem rozvoje městské dopravy ve světě. K dílu přispěli i Gerber architekti a Snohetta architekti, kteří jsou neméně známí než již zmíněný ateliér Zaha Hadid. Všem projektům zapojeným do architektonické soutěže vládne myšlenka udržitelného urbanismu, inspirace místní kulturou a přírodou.

Rijád leží uprostřed pouště, ale přesto je to prosperující, rychle se rozvíjející aglomerace. Moderní velkoměsto je politickým i ekonomickým centrem Saudské Arábie a počet jeho obyvatel se rychle zvyšuje. V roce 1935 měl Rijád pouze 30 tisíc obyvatel, dnes je to už více než 5 milionů. Právě proto narůstají i nároky na dopravní infrastrukturu. Architektonické soutěže přilákají celosvětově známé osobnosti architektury. Jde o prestiž, významné reference i lukrativní projekty zároveň. Zapojil se i ateliér známé Zahy Hadid, který navrhl stanici metra ve finanční čtvrti krále Abdullaha.

Výstavba Tianjin West Railway Station v Číně z dílny ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a půl roku. Nový dopravní uzel, který se nachází asi 130 km jihozápadně od Beijning slouží jako zastávka na rychlostní lince mezi Pekingem a Šanghají. Zároveň spojuje rozličné regionální trasy a přivádí je do podzemní sítě. Úkolem této železniční dráhy je spojit komerční zónu na severu se starým centrem města na jihu, přemostit silnice a řeky v tomto městě, kde žije 12 miliónů obyvatel.

V předcházejícím čísle časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby jsme vás informovali o negativních vlivech nadměrného hluku způsobeného nárůstem silniční a železniční dopravy, jakož i o možnosti omezení hluku pomocí protihlukových stěn. Další část příspěvku se zaměřuje na materiálové vlastnosti protihlukových stěn a jejich využití v souladu s požadavky, které se na ně kladou.

Koncem tohoto roku je naplánováno ukončení stavby rychlostní komunikace R7, která se nachází mezi Prahou a Chomutovem. Jednou ze staveb, které po vybudování budou tvořit rychlostní silnici R7 mezi Prahou a Chomutovem, je novostavba silnice v úseku od křižovatky MUK Vysočany po křižovatku se silnicí II/568 v délce 9,440 km v nové trase.

Letní olympijské hry v Londýně se nesly ve znamení ekologické i ekonomické šetrnosti. Přestože byl hlavní stadion rozebíratelný a střelnice dokonce jen nafukovací, Londýn ukázal, že umí i pěkně utrácet. Společně s leteckou společností Emirates Airlines vybudovalo a zainventovalo novou lanovou dráhu přes řeku Temži ve východní části Londýna. Působivý prvek londýnského panoramatu a především velká turistická atrakce stála v přepočtu téměř dvě miliardy korun.

Saint Nazaire je přístavní město v západní Francii, které leží na řece Loiře. Město těží z dlouhé tradice stavění lodí a lovu ryb a stále se rozrůstá. Hlavním dopravním uzlem je pro celé město nádraží Saint Nazaire a přilehlé autobusové nádraží pro vysokofrekvenční autobusové trasy. Nové zpracování autobusového nádraží a nový most přes železniční trať má na svědomí architektonické studio Tetrarc Architecture.

Nárůst silniční a železniční dopravy, rozšiřování sítě rychlostních silnic, silnic I. třídy a dálniční sítě, stejně jako budování železničních koridorů přináší zejména ve městech a v hustě osídlených oblastech negativní ovlivnění životního prostředí a lidského organismu nadměrným hlukem. Dopravní zatížení, tj. počet projíždějících přepravních prostředků, je pouze jednou příčinou nárůstu hluku. Stejně významně se podílí i celková hmotnost přepravních prostředků, jejich typ a stáří, rozvoj zejména nákladní dopravy a budování rychlostních komunikací.

Už ve čtvrtek 6. června 2013 bude udělena cena nejlepší české dopravní stavbě za rok 2012. Celkem 12 projektů v kategorii Stavba se dostalo do užší nominace již desátého ročníku soutěže vypisované Ministerstvem dopravy ČR a Státním fondem dopravní infrastruktury s cílem profesionální prezentace oborů české dopravní stavitelství a inženýrské profese nejen laické i odborné veřejnosti, ale také české a evropské politické reprezentaci.