Mikulov silnice

Dálnice k rakouským hranicím získala zásadní povolení. Víme, kdy se má začít stavět

Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko EIA pro výstavbu chybějícího úseku dálnice D52 z Pohořelic na Brněnsku k rakouské hranici u Mikulova. Celkem se jedná o 23 kilometrů nové komunikace.

První stavební práce by měly začít koncem příštího roku a dokončení celého úseku se předpokládá v roce 2032. Informaci oznámili ministři dopravy Martin Kupka (ODS) a životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na briefingu v Dolních Dunajovicích.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní připravuje žádost o tzv. společné povolení, které nahradí dřívější procesy územního rozhodnutí a stavebního povolení.

Třicetileté zdržení, nyní změna přístupu

Projekt dálnice D52 čelil dlouhodobým průtahům kvůli opakovaným odvoláním a soudním sporům. Před několika lety se ŘSD rozhodlo zahájit přípravy zcela znovu a do jednání intenzivně zapojilo i dotčené obce. Podle ministra Kupky se tím podařilo zmírnit odpor řady místních obyvatel i spolků. Významným faktorem je také nárůst dopravy, který je zvláště v letních měsících pro Mikulov stále větší zátěží.

„Kamiony z Brna jsou dnes svedené přes Mikulov a v sezóně přibývá i turistická doprava. Město je zahlcené, dálnice by mohla výrazně ulevit,“ uvedl místostarosta Mikulova Ivo Hrdlička (Piráti).

D52 - obchvat Mikulova
D52 – obchvat Mikulova | Zdroj: Ministerstvo dopravy

Varianty vedení přes Nové Mlýny zůstávají otevřené

Výstavba bude rozdělena do tří částí. Jako první přijde na řadu úsek od Novomlýnských nádrží ke státní hranici. V roce 2027 by měl následovat úsek mezi Pohořelicemi a nádržemi, poslední bude část přímo přes nádrže. U tohoto úseku se stále zvažuje, zda bude veden po přísypu stávajícího tělesa nebo po novém mostním objektu.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že z hlediska reakce veřejnosti je přijatelnější varianta přísypu, která zároveň představuje menší hlukovou zátěž. Stavba by mohla začít v roce 2029. Při jejím provedení bude nutné zachovat objem retenčního prostoru, což může znamenat výstavbu nové vodní plochy.

D52 - Pohořelice - Nové mlýny
D52 – Pohořelice – Nové mlýny | Zdroj: Ministerstvo dopravy

EIA podmínila výstavbu desítkami opatření

Stanovisko EIA zahrnuje celkem 96 podmínek, které mají minimalizovat dopady výstavby a provozu dálnice. Patří mezi ně například obchvat Nové Vsi, ochrana vodních zdrojů, protihluková opatření, ale i ochrana netopýrů, ptactva či omezení světelného znečištění. V trase mezi Pernou a Dolními Dunajovicemi je navržen podjezd pro zajištění průchodnosti krajiny.

Po dokončení by měla D52 zajistit plnohodnotné dálniční spojení mezi Brnem a Vídní. Na rakouské straně již dálnice existuje, zbývá pouze úprava několika kilometrů na dvoupruhovém úseku, jehož rozšíření Rakušané přislíbili po dokončení české části.

D52 - Nové mlýny
D52 – Nové mlýny | Zdroj: Ministerstvo dopravy