
Dálnice k rakouským hranicím získala zásadní povolení. Víme, kdy se má začít stavět
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko EIA pro výstavbu chybějícího úseku dálnice D52 z Pohořelic na Brněnsku k rakouské hranici u Mikulova. Celkem se jedná o 23 kilometrů nové komunikace.
První stavební práce by měly začít koncem příštího roku a dokončení celého úseku se předpokládá v roce 2032. Informaci oznámili ministři dopravy Martin Kupka (ODS) a životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na briefingu v Dolních Dunajovicích.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní připravuje žádost o tzv. společné povolení, které nahradí dřívější procesy územního rozhodnutí a stavebního povolení.
Třicetileté zdržení, nyní změna přístupu
Projekt dálnice D52 čelil dlouhodobým průtahům kvůli opakovaným odvoláním a soudním sporům. Před několika lety se ŘSD rozhodlo zahájit přípravy zcela znovu a do jednání intenzivně zapojilo i dotčené obce. Podle ministra Kupky se tím podařilo zmírnit odpor řady místních obyvatel i spolků. Významným faktorem je také nárůst dopravy, který je zvláště v letních měsících pro Mikulov stále větší zátěží.
„Kamiony z Brna jsou dnes svedené přes Mikulov a v sezóně přibývá i turistická doprava. Město je zahlcené, dálnice by mohla výrazně ulevit,“ uvedl místostarosta Mikulova Ivo Hrdlička (Piráti).
Varianty vedení přes Nové Mlýny zůstávají otevřené
Výstavba bude rozdělena do tří částí. Jako první přijde na řadu úsek od Novomlýnských nádrží ke státní hranici. V roce 2027 by měl následovat úsek mezi Pohořelicemi a nádržemi, poslední bude část přímo přes nádrže. U tohoto úseku se stále zvažuje, zda bude veden po přísypu stávajícího tělesa nebo po novém mostním objektu.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že z hlediska reakce veřejnosti je přijatelnější varianta přísypu, která zároveň představuje menší hlukovou zátěž. Stavba by mohla začít v roce 2029. Při jejím provedení bude nutné zachovat objem retenčního prostoru, což může znamenat výstavbu nové vodní plochy.
EIA podmínila výstavbu desítkami opatření
Stanovisko EIA zahrnuje celkem 96 podmínek, které mají minimalizovat dopady výstavby a provozu dálnice. Patří mezi ně například obchvat Nové Vsi, ochrana vodních zdrojů, protihluková opatření, ale i ochrana netopýrů, ptactva či omezení světelného znečištění. V trase mezi Pernou a Dolními Dunajovicemi je navržen podjezd pro zajištění průchodnosti krajiny.
Po dokončení by měla D52 zajistit plnohodnotné dálniční spojení mezi Brnem a Vídní. Na rakouské straně již dálnice existuje, zbývá pouze úprava několika kilometrů na dvoupruhovém úseku, jehož rozšíření Rakušané přislíbili po dokončení české části.