Fakulta architektury ČVUT nabízí svým studentům možnost vyzkoušet si v rámci předmětu nauky o budovách jízdu na invalidním vozíku. Já i moji spolužáci jsme tak na vlastní kůži poznali, jak může třeba jen nepatrně menší sklon rampy zjednodušit životy hendikepovaných lidí. Tehdy jsem ještě netušila, že se jednoho dne ocitnu v Dánsku, kde se budu právě architekturou pro hendikepované zabývat naplno.
Školy
Ve školce se děti poprvé samostatně setkají s větším společenstvím dětí. Tyto nové vztahy a zážitky se odehrávají v prostoru, který se tak stává nedílnou součástí výchovy a formuje budoucí život dítěte.
Nový pavilon školy je dílem pražského architektonického ateliéru Projektil architekti. Projekt získal nominaci na Českou cenu za architekturu 2016.
Hovorčovické děti jednoho dne našly kouzelné sluchátko: „Prosím, my bychom chtěly pěknou novou školu, do které budeme chodit rády a kde nás bude učení bavit.“ A ze sluchátka se ozvalo: „Ale jistě, jak si přejete...“
Již šestým rokem pokračuje výstavba ambiciózního ekologického projektu školního kampusu pro 150 studentů (300 po plánovaném rozšíření) v Himalájích, v odlehlé oblasti Ladakhu. Stavba je součástí komplexního rozvojového projektu pro malou buddhistickou komunitu, která usiluje o rozvoj kapacit místních obyvatel a zpřístupnění kvalitního vzdělání všem sociálním skupinám a tím snížení migrace mladých lidí a zanikání unikátní Ladacké kultury.
Že se v Dobřichovicích vyplatilo uspořádat architektonickou soutěž na přístavbu nové školy, která měla rozšířit její kapacitu, je potvrzeno nejen spokojenými žáky, ale i vítězstvím v letošní soutěži Stavba roku. Když v rozvíjející se obci Dobřichovice přestala stačit kapacita školy, začala vznikat myšlenka na její rozšíření nebo dostavbu nové, určené pro 2. stupeň. Vzhledem k problematickému vlastnictví pozemků pro uvažovanou novostavbu se nakonec pozornost obrátila k první variantě – přístavbě k původní budově.
Školka Arcadia je prvním ze dvou projektů v historickém areálu Edinburské univerzity, které navrhli Malcolm Fraser Architects a které se vyznačují použitím slitin mědi a zaměřením na trvalou udržitelnost.
Mateřská a základní škola v Ostopovicích je kultivovaným příkladem moderní rekonstrukce a dostavby šetřící materiály a využívající obnovitelné zdroje energie. Je zároveň adekvátní odpovědí na definování svého účelu veřejné budovy – hravou, svěží a odpovědnou.
Jako velký brouk na červených nohách vypadá nová budova školy Geert Groote College v jižním Amsterdamu. Na její dřevěné fasádě se opakuje vzor šestiúhelníků a celá stavba je originální kombinací použití oceli, skla, betonu a především dřeva.
V loňském roce byla ve Slivenci otevřena nová školka pro 112 dětí, která vyřešila dlouholetý problém s nedostatečnou kapacitou míst ve školkách v obci a okolí. Dvoupodlažní objekt je energeticky pasivní a pro jeho stavbu byly použity materiály s co nejmenší ekologickou stopou. Charakter stavby si při navrhování interiéru vyžádal individuální přístup respektující celkový koncept školky. Vše vyřešil modulární stavebnicový systém Fantasy plně vyhovující i požadavkům zadavatele na hravý, barevný a variabilní prostor, který by na atypickou školku navázal i vizuálně a nastavil nové standardy pro dětsky přívětivé a bezpečné interiéry.
V Roztokách byla dokončena přístavba k základní škole, která přinese kromě rozšíření kapacity učeben i vytvoření nového sportovního zázemí, včetně lezecké stěny na jejím průčelí. Náročná realizace probíhala za plného provozu školy od loňského srpna.
Škola pro více než 3 000 dětí, která vyrostla v Lucembursku, je ukázkou toho, jak vytvořit příjemný a útulný interiér a přivést do něj maximum denního světla. Přispělo k tomu využití velkoformátových okenních a fasádních systémů s výbornými tepelně izolačními výsledky.
„Škola už nemá vzbuzovat ve svých žácích respekt a bázeň, ale musí zejména motivovat a inspirovat,“ říkají architekti z ateliéru Grido, kterým se podařilo takový školní prostor vytvořit ve Velké Chuchli. Vznikl tak hravý prostor v přístavbě ke stávající téměř archetypální školní budově z počátku minulého století, kterou citlivě doplňuje.
Vzhledem k dřívějšímu demografickému vývoji město uvažovalo o zrušení původní mateřské školy a následném prodeji nemovitosti. S přibývajícím počtem narozených dětí však bylo nutné plány změnit. Stávající objekty však obsahovaly azbest a jejich rekonstrukce by byla ekonomicky nevýhodná. Výsledným rozhodnutím byla novostavba.
V současné době se mnoho obcí potýká s akutním nedostatkem mateřských škol. Stále častější volbou pro způsob jejich realizace je řešení pomocí systémů modulární výstavby. Modulární stavby by se tak i v Čechách mohly díky svým specifickým vlastnostem stát velmi výhodnou volbou pro objekty veřejných staveb obecně.