ASB Stavebnictví Stránka 279

Stavebnictví

Partneři sekce:

V září loňského roku začala rekonstrukce 22 km železniční trati mezi žst. Budapešť-Kelenföld a žst. Tárnok. Trať je součástí V. transevropského železničního koridoru, který dále pokračuje přes Székesfehérvár, Siófok, Gyékényes až do Záhřebu.

Společnost Licon Heat s.r.o. vyrábí otopná konvektorová tělesa značky Licon. Sídlí v Liberci, kde má od roku 2009 k dispozici nový moderní závod s 2 400 m2 výrobní a 1 000 m2 skladovací plochy. Svoje výrobky vyváží do více než 25 zemí Evropy i Asie a podíl exportu na celkovém prodeji je nadpoloviční. O společnosti Licon, trendech v topenářství i o tom, jaké je to vyrábět atypické konvektory na míru, jsme si povídali s Martinem Knihou.

Velká část lehkých obvodových plášťů budov je tvořena prosklením, které využívá vrstvená bezpečnostní skla. Tato skla jsou však bezpečná jen od určité teploty fólie. Jak se mění teplota povrchu skla v průběhu roku, kdy je sklo bezpečné a kdy nesplňuje požadavky proti propadnutí?

Mít to pod střechou se vyplatí. Mít to pod kvalitní střechou se vyplatí hned několikrát. Kvalitní střešní krytina je bezpochyby zárukou spokojeného bydlení. Pokud chcete spokojené bydlení, měla by vás zajímat nabídka specialisty na střešní krytiny– společnosti Mediterran CZ.

Kromě mnoha nových revolučních technologií určených k výrobě tepla se pozornost veřejnosti soustřeďuje i na nejstarší způsob vytápění – spalování biomasy. I když slovo biomasa zní moderně, označuje starý druh paliva, který je pro většinu světa (rozvojové země) stále hlavním zdrojem tepla a energie.

Dálnice D47 prochází mezi Ostravou a Bohumínem po mostě délky 605 m přes řeku Odru a přes Antošovická jezera. S ohledem na vedení trasy a plavební profil plánovaného plavebního kanálu bylo nutno navrhnout konstrukci s minimální stavební výškou. Most je situován na předměstí Ostravy v rekreační oblasti Antošovických jezer.

Tepelné ztráty prostupem tepla přes střechu u běžných domů dosahují přibližně 5 až 20 %. Je tedy logické, že se neustále zvyšuje zájem o budování energeticky úsporných střech, které brání únikům tepla. Použitím vhodných materiálů s dostatečnou tloušťkou, ale i správným návrhem a realizací střechy s vyloučením tepelných mostů se šetří energií během celého užívání stavby a zároveň se eliminuje tvorba plísní.

V rámci stavby Silnice I/67 Skřečoň – Bohumín, obchvat byla provedena výstavba zavěšeného mostu o třech polích přes Bohumínskou stružku, železniční trať a ulici Jana Palacha. Nosná konstrukce mostu je tvořena dvěma hlavními ocelovými spojitými nosníky zavěšenými v semiharfovém uspořádání na ocelové pylony. V příčném směru jsou hlavní nosníky spojeny ocelovými příčníky, na kterých je provedena mezilehlá spřažená železobetonová deska.

Jedním z charakteristických představitelů kompletní revitalizace panelového domu soustavy T 06 B může být dům na ulici Ondrouškova v Brně-Bystrci. Byla na něm vyměněna okna, provedeno vnější zateplení, vyměněny výtahy, rekonstruována vzduchotechnika, provedeny kompletní nové obklady a dlažby chodeb a schodišť a provedeno zateplení střechy s vybudováním nového střešního pláště se šikmou střechou systému LindabRoof.

V průměrné domácnosti se na spotřebě energie podílí 60 až 80 % vytápění, respektive dodávka tepla, přibližně 30 % příprava nebo dodávka teplé vody a pouhými 10 % elektrospotřebiče s plynovými spotřebiči.

Růst požadavků na energetickou šetrnost budov vytváří tlak na co nejintenzivnější vylepšování tradičních materiálů, což sice u mnohých odkrývá jejich nejzazší technické meze, ale může i iniciovat  spojení hmot a výrobků dříve zcela svébytných.

V poslední dekádě se v České republice zhoršuje kvalita prací při výstavbě pozemních komunikací. Čerstvým příkladem je zvlněná vozovka úseku dálnice D47. To je ale pouze vršek ledovce; nepřípustné kvalitativní závady se vyskytují na mnoha dalších stavbách – například nepřípustné vady svarů na mostě Lochkov na dálničním okruhu Prahy.

Zatímco během zimního období je schopnost prosklených stěn získávat teplo ze slunečního záření vítána, v létě je to spíše problém, který je zapotřebí řešit. Aby nebylo nutné zvýšenou teplotu v interiéru regulovat klimatizací, je vhodné použít stínicí prvky. Některé z nich zároveň dokážou během zimních nocí snížit tepelné ztráty budovy.

Zatímco počet energeticky úsporných novostaveb pomalu roste, rekonstrukcí se stejným záměrem je jako delfínů v Orlické přehradě. Není jednoduché dát domu kromě nové tváře a vnitřního designu i nové fyzikální vlastnosti tak, aby splňoval požadavky energetického certifikátu alespoň kategorie B. Dosáhnout takového vysokého energetického hodnocení není právě jednoduché, zejména s ohledem na řešení mnoha problémů. Je třeba sladit využití starších stavebních materiálů v kombinaci s novými, montáž nových konstrukcí, použití nestandardních technických systémů a obnovu původních instalačních rozvodů, aplikaci izolačních materiálů a jiné.

V červnu 20006 byla otevřena lávka pro pěší přes řeku Vltavu v Českých Budějovicích, kterou tvoří jednostranný skloněný oblouk. Most je součástí cyklistické stezky postavené na levém břehu Vltavy v úseku Litvínovický most – zahrádky Litvínovická. Lávka spojuje nově budované cyklistické stezky se stezkami situovanými na pravém břehu. Lávka navazuje na ulici E. Pittera, kterou spojuje s novým obytným komplexem situovaném na levém břehu.