Partneři sekce:

Brno zatím neví, kolik peněz zaplatí za stavbu kilometrů nových tramvajových tratí, aby obsloužilo nové hlavní nádraží. Má začít fungovat za 11 let, říkají v současnosti představitelé ministerstva dopravy i Brna. Náklady budou podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka součástí výstupů ze studií či jednotlivých projektů. Potřeba bude i více tramvají.

redakce -

Letos a příští rok by se mělo na jižní Moravě stavět více cyklostezek než v předešlých letech. Zatímco loni nebyl dotační program Jihomoravského kraje ani plně využitý, letos bylo potřeba do něj dát dvakrát více, než kraj plánoval a než bylo loni. Lze předpokládat, že zvýšený zájem obcí a sdružení obcí bude pokračovat i příští rok.

redakce -

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Vítězem byla polská stavební firma Budimex, která ale podle ÚOHS nesplnila podmínku technické kvalifikace. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní musí nabídky v tendru znovu posoudit a vybrat vítěze.

Správa železnic v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Výstavba má začít v roce 2029.

redakce -

Pražský dopravní podnik (DPP) vypracuje projekt tramvajové trati od Nádraží Modřany do Komořan. Cílem je zrychlení městské hromadné dopravy a zlepšení životního prostředí nahrazením autobusů tramvajemi. Trať bude měřit 2,5 kilometru a bude na ní pět zastávek. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Na 30 milionů vyjde projekt. Provoz na trati má začít v roce 2029.

redakce -

Informace, která se v médiích poprvé objevila již v roce 2022 bere svět útokem. Obrazně. Pozornost zahraničních médií asfalt z cigaretových špačků rozhodně získává – nejen díky první úspěšné realizaci, ale zřejmě i proto, že jde o řešení z běžně nerecyklovatelného odpadu, se kterým neumíme nakládat a kterého máme, takřka, obrovské množství a většina přitom končí různě v přírodě, na trávnících měst, v kanálech či volně po silnicích a chodnících.

Eliška Hřebenářová -

Extrémní projevy počasí se zhoršují kvůli měnícímu se světovému klimatu – a to si vybírá daň na našich silnicích. Toto tvrzení prakticky nelze postavit ani jako otázku, je to holý fakt. V roce 2023 bylo ve Spojeném království hlášeno téměř 630 000 výmolů, což byl podle údajů sestavených skupinou kampaně Round Our Way nejvyšší údaj za posledních pět let. Mezitím ve Spojených státech přibližně 44 milionů řidičů nahlásilo v roce 2022 poškození svých vozidel v důsledku výmolů, což byl podle AAA masivní 57% nárůst oproti roku 2021.

Eliška Hřebenářová -

Stavba nové tramvajové trati v Brně z dosavadní konečné v Bystrci na sídliště Kamechy získala územní rozhodnutí. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) uvedla, že předpokládá, že by se mohlo začít stavět na konci příštího roku. Jde o 1,4 kilometru dlouhou trať s převážně raženým tunelem, který bude mít délku 320 metrů. Město má za trať zaplatit téměř tři miliardy korun, přičemž usiluje o získání dotace z Operačního programu Doprava ve výši 2,4 miliardy korun.

redakce -

Vítězný návrh dánského studia Henning Larsen Architects na úpravy území hlavního nádraží v Praze budí mezi odbornou i laickou veřejností rozpaky. Hlavními důvody je zejména rozhodnutí autorů zbourat větší část brutalistní stavby Nové odbavovací haly Hlavního nádraží a nahradit ji dřevěnou "pergolou".

redakce -

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zamítl rozklad ekologického hnutí Dětí Země, stavební povolení je tak v právní moci. Stavba nového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí by mohla začít 19. prosince. Děti Země stavební povolení napadly čtyřmi námitkami. Týkaly se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzity hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA.

redakce -

Obce, které jsou podél plánované vysokorychlostní tratě (VRT) z Brna na jih, nejsou z budoucí stavby nadšené. Všechny přistoupily na to, že trať jejich katastrem povede, ale po Správě železnic (SŽ) požadují, aby minimalizovala hlukové zatížení a zachovala průchodnost krajinou jak pro lidi, tak pro zvěř.

redakce -

Pražský dopravní podnik uvedl do provozu prodlouženou tramvajovou trať z Divoké Šárky na sídliště Na Dědině. Nová trať se stavěla od poloviny loňského července a měla stát zhruba 840 milionů korun. Podle městské části Praha 6 by se měla se zprovozněním tramvajové tratě výrazně zlepšit pravidelnost autobusové i individuální dopravy v Evropské ulici.

redakce -