Stále ještě u nás není běžnou praxí, aby se na přípravě projektu dopravní stavby spolupodílel tým architektů, urbanistů a krajinářských architektů. Dokončení Městského okruhu v Praze představuje příklad komplexního přístupu k projektu s cílem co nejlépe začlenit dopravní stavbu do struktury města.
Urbanismus
V roce 2008 byla vybudovaná stanice metra Letňany, která stále končí v poli. To by však mohly změnit plány, které má Magistrát hl. m. Prahy s nevyužitými městskými a státními pozemky. V okolí metra by mohla vzniknout nová inovativní čtvrť podle územní studie, kterou nyní zpracovává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Zadržování a zasakování vody v městské krajině je téma s prakticky univerzální podporou. Je to jedno z mála témat, kde koncepční odpor vůči takovým řešením neexistuje, a to nejen mezi odborníky, politiky, ale i širokou veřejností. Proč je tedy příkladů z praxe stále pomálu?
Výstavba linky metra D se stanicí Nové Dvory je příležitostí vytvořit na městských pozemcích v jejím přímém sousedství novou městskou čtvrť splňující nejpřísnější kritéria moderního urbanismu a udržitelného rozvoje.
Ostrava plánuje řadu strategických projektů s cílem zkvalitnit veřejný prostor. Jedním z těch nejambicióznějších je rozvoj více než 330 ha velkého území Slezské Ostravy. Urbanistický návrh této unikátní lokality podél řeky Ostravice zpracovává společnost AFRY.
Benešov připravuje změnu územního plánu, která umožní další rozvoj areálu bývalých Táborských kasáren. Zastupitelé by ji měli schvalovat v dubnu. V areálu někdejších kasáren je třeba ještě zbourat některé objekty, developeři by pak na tomto území mohli vybudovat byty. Má se tak dít podle územní studie od ateliéru UNIT architekti.
Architektonická kancelář Pavel Hnilička Architects+Planners vytvořila urbanistickou studii Pragovka. Cílem dokumentu bylo nastínit možnou podobu plnohodnotné městské čtvrti na území brownfieldu po bývalé továrně Pragovka v Praze - Vysočanech. Řešené území má rozlohu celkem 22 hektarů a mělo by se stát domovem pro tisíce lidí, stejně jako místem práce a odpočinku.
Satelitů kolem měst je čím dál více. Často jsou degradovány na noclehárny a jejich obyvatelé jsou kvůli chybějící hromadné dopravě nuceni jezdit za prací a za dalšími aktivitami téměř výhradně autem. To samozřejmě klade velké nároky na dopravní infrastrukturu. Existuje mnoho pozitivních způsobů, jak satelity polidštit. Nutnou podmínkou je zajistit v nich vyšší hustotu zalidnění a tím i lepší sociální vybavení.
Poté, co byla zpracována urbanistická studie propojení centra Ostravy s Dolní oblastí Vítkovic, byl veřejnosti představen plán proměny území v průběhu červnové debaty v ostravském Gongu. Příprava proměny brownfieldu Pod Žofinkou v novou čtvrť nyní postupuje do další fáze. Ostrava uzavře memorandum o vzájemné spolupráci při přípravě propojení území Pod Žofinkou, Dolní oblasti Vítkovic a Černé louky.
Město Ostrava připravuje řadu strategických a významných projektů, které si kladou za cíl vytvořit nové čtvrti, umožnit bytovou výstavbu, zkvalitnit veřejný prostor a zviditelnit Ostravu na kulturní mapě Evropy. Podívejte se s námi, o jaké projekty jde a jaké ateliéry za nimi stojí.
Lokalita Nových Dvorů je klíčovým, téměř 50 hektarovým, územím pro rozvoj města. Nově byla dokončena a schválena územní studie, na jejímž základě zde vznikne nová čtvrť u budoucí stanice metra D Nové Dvory, a také místa pro rekreaci a sport. Lokalita se nachází na území především městské části Praha 4 a Praha 12.
Zastupitelé hl. města Prahy schválili změnu územního plánu včetně plánovací smlouvy týkající se pozemků na Rohanském ostrově, která umožní komplexní proměnu dnes nevyužívaného brownfieldu v živou čtvrť. Tu již loni na podzim započala společnost Sekyra Group, která zde realizuje projekt Rohan City.
Praha tento srpen vzpomíná na povodně, které zasáhly Prahu v roce 2002. S řekou je tak spojeno mnoho projektů, které mají protipovodňovou funkci a jedním z jejich cílů je ochránit město před velkou vodou. Kromě toho tyto projekty budou sloužit lidem k rekreaci - např. Trojská kotlina, Povltavská promenáda. Zásadní jsou i nová propojení, která usnadní Pražanům jejich cestování po městě.
Rada hl. m. Prahy odsouhlasila znění věcné novelizace Pražských stavebních předpisů, které stanoví požadavky na stavby nebo pravidla pro vznik kvalitních veřejných prostranství. Novelizace nově navrhuje umožnit například snadnější obnovu a zřizování stromořadí v ulicích, a to především díky upraveným pravidlům pro umísťování technických sítí v podzemí.
Stavba metra D je již zahájena a spolu s ní město plánuje rozvoj jeho okolních stanic. Novou tvář dostanou lokality v blízkosti Nádraží Krč i Nemocnice Krč, téměř celé nové čtvrti zase vzniknou v Nových Dvorech a na Libuši. První souprava metra by směrem do Písnice měla vyjet již v roce 2029.