Komerční objekty

V české kotlině najdeme nejeden Itálií inspirovaný místopisný název. Kromě Benátek (těch nad-jizerských) je jedním z nich také město Beroun. To své jméno získalo odvozením z názvu severoitalského města Verona. Nedaleko berounského historického centra narazíte na výraznou budovu, která původ jména města Berouna demonstruje v jeho původní verzi.

Od letošního února známe vítěze třetího ročníku soutěže CBRE Zasedačka roku 2016, ve které se utkali zajímavé návrhy kancelářských interiérů, jejich autoři a investoři. Vítězové byli vybráni z rekordních sedmatřiceti finalistů, v čele poroty usedla architektka Eva Jiřičná.

Vítězný koncept centra Lesů České republiky je založen na myšlence znovuzalesnění místa, do kterého autoři návrhu Ondřej Chybík a Michal Krištof vložili dvoupodlažní pětiprstou stavbu. Ta nenásilně a přirozeně vrůstá do lesa, stejně jako les prorůstá zpět do budovy.

Proměna bývalého autosalonu na okraji sídliště v showroom a sídlo společnosti MY DVA, zabývající se výrobou kancelářského, školního a kovového nábytku, je další dokončenou stavbou mladého brněnského studia Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. Jednopodlažní objekt nevalné estetické kvality získal novou, snadno zapamatovatelnou tvář tvořenou více než devíti sty černými plastovými sedáky.

Nové administrativní centrum je v provozu teprve od června 2016 a na první výsledky měření jeho reálného provozu si ještě budeme muset počkat, přesto již první měsíce přinesly investorovi, společnosti Fenix Trading z Jeseníku, velmi zajímavé poznatky.

Skleněná fasáda navržená jako replika původní historické budovy z červených cihel dodává luxusní ulici, ve které stojí, nádech moderního designu při zachování původního architektonického charakteru. Více na http://www.asb-portal.cz/architektura/realizace/crystal-houses-v-amsterodamu-sklenena-fasada-pevnejsi-nez-beton

Jaký je stav architektury komerčních a retailových prostorů v České republice? Je srovnatelný s vyspělým světem, nebo spíše rozvojovým? Kam se za posledních pětadvacet let posunul?

Transparentní skleněná fasáda rekonstruovaného historického domu v centru Amsterodamu od studia MVRDV boří představu, že sklo je křehký materiál. Skleněné cihly na fasádě vyvinuté společně s italskými výrobci a ve spolupráci s odborníky z univerzity v Delftu jsou pevnější než beton. Tento projekt s názvem Crystal Houses již získal několik architektonických ocenění.

Karlín prochází od povodní v roce 2002 výraznými změnami, které postupně mění tvář této pražské čtvrti k lepšímu. Dominantou jedné ze zdejších průmyslových budov je zděný, pětačtyřicet metrů vysoký komín. Architektům ze studia under-construction se zde podařilo vytvořit originálně pojatý prostor, který je svěží a současný, přesto však dobře koresponduje s původní industriální atmosférou staré kotelny.

Hotel Imperial byl postaven v roce 1930 podle návrhu Pavla Zeha na zakázku hoteliéra a kavárníka Franze Fiedlera. Budova v konstruktivistickém duchu s prvky art-deco byla v té době jednou z dominant města Liberce. V roce 1986 došlo k necitlivé rekonstrukci, od roku 2009 byl hotel uzavřen a rychle chátral. Nedávno proběhla další rekonstrukce hotelové budovy, tentokrát v o něco zdařilejším stylu.

V hotelu Royal Savoy v Lausanne se spojuje někdejší oslnivá Belle Époque s přepychovou současností. Na tradice bohatý luxusní hotel 1. listopadu oslavil po pětileté rekonstrukci i nové výstavbě své znovuotevření a navázal tak na někdejší slavná léta. Exkluzivní design a nejvyšší kvalita mají své zastoupení také v koupelnách, které jsou zařízeny koupacími vanami Kaldewei Duo Pool.

Většina současných hotelů by se dala charakterizovat jako neustále se opakující anonymní hotelové buňky, nalepené na sterilní koridory. Jejich cílem je na co nejmenší ploše ubytovat co největší počet hostů, ale zároveň jim poskytnout iluzi exkluzivity a jedinečného přístupu ke každému z nich. Jiné je to ovšem u hotelu Puerta América v Madridu, kde každé podlaží či část stavby navrhoval jiný autor, tak aby hotel maximálně vyhověl vkusu každého návštěvníka.

Stavby pro veřejnost či veřejně prospěšné stavby – není to totéž, i když mají oba pojmy mnoho společného. Mimo jiné to, že rozkvět a provedení takových staveb ukazuje na hospodářskou i kulturní vyspělost té veřejnosti, v jejíž prospěch vznikají. A samozřejmě i na vyspělost reprezentantů této veřejnosti, tedy politické vedení státu.

Nejasná hranice mezi dílem člověka a přírody je jedním z nejcharakterističtějších rysů ostrova Bali. Krajině dominují prastaré terasy rýžových polí a zavlažovací kanály. Přestože jsou pole umělá, vypadají přirozeně. Jako by je stvořil sám ostrov. Stejná estetická krása, jakou vidíme v balijské krajině, se odráží také v místní tradiční i moderní architektuře.

Rekonstruovaná a rozšířená kancelářská budova společnosti Damiani Holz&Ko v severoitalském Bressanone (Brixen) od architektů MoDus Architects je kompaktní dřevěný monolit posazený na tmavém betonovém bloku. Originální použití dřeva na fasádě i uvnitř budovy ukazuje rozmanité možnosti dřeva v architektuře a odráží i činnost a filozofii firmy, která se specializuje na prefabrikované dřevěné konstrukce. Budova dostala i nejvyšší ohodnocení jako ekologická stavba.