Foto výrobního areálu Panasonic v Plzni

Panasonic v Plzni sází na automatizaci a AI

Panasonic letos otevřel v Plzni nový závod na tepelná čerpadla za 8 miliard korun. Areál výrazně zvyšuje výrobní kapacity japonské značky, která od roku 2030 plánuje v Plzni produkovat až 1,4 milionu vnitřních a venkovních jednotek ročně pro ČR i celou Evropu. Klíčem pro splnění výrobních ambicí je špičkové vybavení i automatizace, do kterých směřovaly 4 miliardy korun – tedy polovina investovaných financí.

Investice společnosti Panasonic do výrobního komplexu v Plzni je sázkou na budoucnost evropského rozvoje segmentu obnovitelných zdrojů energie. Především pak na plánovaný rychlý přechod starého kontinentu od fosilních paliv k elektrifikaci a tepelným čerpadlům. V roce 2024 byla velikost evropského trhu s tepelnými čerpadly odhadována na 306 miliard korun a do roku 2034 by měl dosáhnout téměř 1,8 bilionu korun (Global Market Insights).

Od TV k tepelným čerpadlům

Panasonic ale původně nevstupoval do České republiky jako výrobce tepelných čerpadel. V roce 1997 se stal úplně prvním investorem v tehdy nově vznikající průmyslové zóně Borská pole a začal v Plzni vyrábět televizory. Produkce tepelných čerpadel typu vzduch – voda přišla až v roce 2018 a od roku 2022 se na ně závod specializuje.

Nyní – díky nově otevřenému areálu – disponuje japonská značka na západě Čech výrobní plochou 140 000 m2 (pro lepší představu – jde o ekvivalent tří Václavských náměstí vedle sebe). Na této obří ploše plánuje Panasonic od roku 2030 ročně vyrábět až 1,4 milionu vnitřních a venkovních jednotek tepelných čerpadel. Tato čerpadla – ve výkonnostním rozpětí 3–30 kW a s možností využití v průmyslových i rezidenčních projektech – budou směřovat na český trh i do všech koutů Evropy.

Výroba tepelných čerpadel v plzeňském areálu Panasonic 1
Výroba tepelných čerpadel v plzeňském areálu Panasonic  | Zdroj: Panasonic

Automatizace a soběstačnost

V závodě funguje 80 robotů, z nichž 65 pochází z TV výroby. Některé stroje byly implementovány do výroby přímo, jiné se upravily pro nové úkoly, jako je přeprava těžkých dílů nebo nahrávání pamětí do integrovaných obvodů. Automatizace v plzeňském areálu zahrnuje i autonomní mobilní roboty pro přepravu materiálu a hotových výrobků s cílem plně automatizovat výrobu komponentů.

Údržbu má na starosti tým přibližně 20 kvalifikovaných odborníků, kteří se podílejí na vývoji zařízení, aby byla údržba jednoduchá.

U všech interně vyvíjených zařízení dbáme od začátku na požadavky servisu. Lidé z údržby jsou často přímo zapojeni do vývoje, aby se reflektovaly jejich potřeby a zkušenosti. Chceme být maximálně soběstační a zvládat i složitý servis vlastními silami,“ vysvětluje Radek Vach, ředitel pro strategii plzeňského závodu Panasonic.

Budoucnost spojena s AI a digitalizací

Panasonic se v Plzni plánuje stát „paperless“ závodem s maximálním důrazem na digitalizaci procesů. „Zavádíme elektronické návodky, digitalizujeme objednávky a chystáme automatické vizuální kontroly s AI. Chceme, aby lidé dělali jen práci, kde je potřeba jejich zkušenost, a repetitivní úkoly přenechali strojům,“ uvádí Tomáš Kabourek, manažer inovativního inženýringu Panasonic.

Japonská značka navíc pravidelně pořádá v rámci závodu brainstorming na téma „budoucí automatizace/vylepšování“.

„Letos máme seznam více než 70 možných projektů a z nich aktuálně vybíráme ty, které přinesou největší efekt – z pohledu návratnosti investice, ale i z hlediska kvality, zlepšení ergonomie či pracovního prostředí,“ říká Kabourek. Horkým adeptem na letošní realizaci je projekt prediktivní a reaktivní údržby. „V průměru nás každá porucha stroje stojí desítky tisíc korun na hodinu, a proto je v našem zájmu mít závad co nejméně a co nejefektivněji jim předcházet. Připravujeme proto zavedení automatických alertů upozorňujících na potenciální budoucí poruchy, automatické plánování údržby podle stavu strojů či jejich využití nebo urychlení vyřešení závady pomocí spolupráce s AI, která bude vycházet z historie údržby a interních dokumentů. A také chceme zavést digitální dohledová centra, aby výrobní inženýři mohli rychleji reagovat na nenadálé situace,“ uzavírá Kabourek.

Zdroj: Panasonic