
Začala přestavba historického nádraží Praha-Bubny. Vyroste zde Centrum paměti a dialogu
Správa železnic oficiálně zahájila přestavbu nádraží Praha–Bubny, které se v následujících letech promění v Centrum paměti a dialogu Bubny (CPDB). Projekt má být dokončen do března 2027. Symbolického zahájení se účastnili zástupci státu i kulturních institucí, mimo jiné ministři kultury a dopravy, velvyslankyně Izraele Anna Azariová a ředitelka CPDB Pavlína Šulcová.
Součástí ceremoniálu byla i modlitba přednesená židovským kantorem Rafaelem Rodem. Projekt má připomenout tragickou minulost místa, odkud během druhé světové války odjížděly transporty s pražskými Židy do koncentračních táborů.
Architektonické řešení přestavby vzniklo v ateliéru ARN Studio, pod vedením Jiřího a Michala Krejčíkových. Návrh vzešel z architektonické soutěže pořádané původní organizací Památník ticha, která byla později transformována na CPDB. Ateliér se zaměřil na to, aby byly zachovány charakteristické historické prvky budovy a zároveň vznikl kontrast mezi původní strukturou a novými prvky.
Plánovaná rekonstrukce počítá s výstavními a multifunkčními prostory, kavárnou a oživením přilehlého veřejného prostoru. Výsledkem má být moderní paměťová instituce, která bude vzdělávat o historickém kontextu a uchovávat památku obětí holokaustu.
Brána nenávratna zůstane dominantou prostoru
Dominantním prvkem prostoru zůstane Brána nenávratna, monumentální plastika od sochaře Aleše Veselého. Instalaci železniční koleje mířící vzhůru k nebi vytvořil autor v roce 2015 spolu s Pavlem Štinglem jako symbol poslední cesty deportovaných.
„Holokaustu předcházely roky nenávisti, polarizace a postupného rozkladu demokratických hodnot. Právě proto je tak důležité mít místo, kde si tyto souvislosti můžeme připomínat a učit se z nich,“ uvedl ministr kultury Martin Baxa při slavnostním zahájení.
Současnost i budoucnost lokality
Stavební práce realizuje firma Metrostav DIZ, která zvítězila v soutěži s nabídkou necelých 187 milionů korun bez DPH. Financování zajišťuje Ministerstvo kultury, které projekt schválilo letos v únoru. Správa železnic bude projekt řídit z hlediska stavby i dokumentace.
Historické nádraží přestalo sloužit vlakové dopravě na přelomu let 2022 a 2023 kvůli modernizaci trati na Kladno. Budova z roku 1923 je spojena s tragickou historií židovských transportů, vlaky zde ale jezdily už od roku 1868.
V okolí nádraží se v 19. století rozkládal rozsáhlý areál se železničním zázemím. Z původních budov zůstala jen památkově chráněná vodárna. O opuštěné pozemky v majetku společnosti CPI aktuálně projevuje zájem hlavní město.
Současně s rekonstrukcí historické budovy se připravuje i otevření nové vlakové stanice Praha-Bubny u Negrelliho viaduktu, která začne fungovat 1. srpna.