silnice oprava silničáři

Státnímu fondu došly peníze. Silniční projekty v Brně a okolí jsou v ohrožení

Rozpočtové omezení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok může ohrozit zahájení několika plánovaných dopravních staveb na jižní Moravě. Mezi nimi je například nový dálniční exit na D1 v Brně na Černovickou terasu, ale i obchvaty Bučovic a Břeclavi. Na setkání s novináři o tom informoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Podle něj jsou ohroženy zejména nové projekty, které měly být zahájeny v roce 2026. Stavby, které již probíhají, by měly pokračovat bez omezení. „Dnes je to politický problém, ne náš. Čekáme na vyřešení rozpočtu a přizpůsobíme se, ale potřebujem vědět, na čem jsme. V současném rozpočtu peníze na některé stavby nejsou, ale věřím, že se situace změní,“ uvedl Mátl.

Výrazné rozpočtové krácení oproti návrhu

Státní fond dopravní infrastruktury má v příštím roce podle schváleného vládního návrhu hospodařit se 144,6 miliardy korun, což je o 15,7 miliardy méně než v letošním roce. Ministerstvo dopravy přitom původně navrhovalo částku 187 miliard korun. Podle Sdružení pro výstavbu silnic by takto nastavený rozpočet mohl zkomplikovat jak dokončení dálniční sítě, tak i zahájení nových projektů.

ŘSD zatím žádnou ze staveb oficiálně neodložilo. Probíhá příprava výběrových řízení, která se zatím nezastavují. Generální ředitel Mátl zároveň upozornil na nutnost dlouhodobého plánování. „Je potřeba rozjet debatu, jak budou vypadat rozpočty v dalších letech, abychom se stejně jako letos nebavili za rok znovu,“ řekl.

Obchvaty a dálniční exit: vysoké investice rozložené do let

Plánovaný obchvat Břeclavi má stát přibližně 2,5 miliardy korun a jeho realizace je rozložena do čtyř let. Obchvat Bučovic s předpokládanými náklady tři miliardy korun by měl být hotový za tři roky. Dálniční exit na Černovickou terasu má stát 1,8 miliardy a výstavba by měla trvat čtyři roky.

U všech těchto projektů se nyní připravuje výběrové řízení na zhotovitele. Vzhledem k finanční nejistotě však není zaručeno, že práce skutečně začnou v plánovaném termínu.

Jedním z projektů, u kterých ŘSD nepředpokládá odklad, je rekonstrukce silnice I/53 mezi Pohořelicemi a Lechovicemi. Důvodem je její význam v rámci budoucí výstavby nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. „To je priorita státu a věřím, že na ni se peníze stoprocentně najdou,“ doplnil Mátl.