strecha domu

Zateplení šikmých střech: podkrokevní izolace snadno a jednoduše (pracovní postup)

Partneři sekce:

Když zateplujeme podkroví šikmé střechy klasickým způsobem, stojíme před otázkou, jak vměstnat mezi krokve tloušťku zateplení 280 mm a více…

Samozřejmě, výrobci sádrokartonových systémů již mají různé nástavce pod krokve, které umožňují svěšení rastru pro montáž sádrokartonového obložení. Pro běžné zateplení podkroví, kde se pohybují celkové tloušťky izolace v rozmezí 220–260 mm, je možné použít osvědčené krokvové závěsy. Co ale dělat v případě vyšších nároků na zateplení? V dnešní době nejsou výjimkou i tloušťky zateplení 320–400 mm, na které však již běžné podkonstrukce nestačí.

Přísnější požadavky na zateplení

Dle stávající, již končící, normy ČSN 73 0540-2:2011 je možné zateplit rekonstruované podkroví izolací v celkové tloušťce 240 mm. Ovšem v případě novostaveb už nyní platí (dle vyhl. 264/2020 Sb.), že minimální tloušťka zateplení šikmé střechy by měla být v rozmezí 280–320 mm. S aktualizovanou normou však přijde i změna doporučených hodnot, kdy se bude tloušťka zateplení podkroví pohybovat od 320 mm a více.

Skladba
Skladba |

Bude proto již velice složité vytvořit podkonstrukce pod krokvemi, abychom měli takovou tloušťku kam vměstnat. Pro představu, aktualizovaná norma doporučuje u pasivních domů součinitel prostupu tepla šikmé střechy U = 0,1 W/m2K, čemuž odpovídá tl. izolace 410 mm.

Informace o materiálu
Isover Double Tram je systémová skladba minerální izolace, pěnového polystyrenu a výrobků řady Isover Vario®. Tento systém umožní zaizolovat střechu až do celkové tloušťky zateplení 580 mm bez tepelných mostů, vyhoví tedy i pro pasivní domy a domy s téměř nulovou spotřebou energie.
Důležitým prvkem jsou TRAM dílce ve spolupůsobení s konstrukčními vruty, jejichž vzdálenost je určena dle zatížení podhledu a sklonu střechy. Pro běžné podkroví vychází osová vzdálenost šroubů na 0,9 m. Statické tabulky jsou dimenzované na sklony střech od 10° do 80° a pro zatížení až do 50 kg /m2.

Jak probíhá montáž?

Hlavním prvkem jsou izolační trámy Tram EPS či Tram MW. Tyto dílce se vyskládají za sebou na rovné podlaze na přibližnou délku krokve. Na horní stranu těchto trámů se přilepí konstrukční prkno nízkoexpanzní PUR pěnou, která je vhodná k lepení na dřevo, a dočasně se toto prkno dostatečně zatíží po dobu tvrdnutí pěny. Délka konstrukčního prkna odpovídá délce krokve. Tímto nám vznikne celistvý konstrukční prvek. Slepené sestavy je možno jednoduše zkrátit či tvarově upravit dle přesné délky krokve.

Takto slepená sestava (prkno + izolační trámky) se přiloží ze spodní strany krokve a přivrtá se k tomu určenými vruty v osové vzdálenosti dle statických tabulek. Takto pokračujeme na všech krokvích, které chceme zateplit. Do vytvořené dutiny mezi krokve a mezi konstrukční prvky aplikujeme tepelnou izolaci. Po zaizolování můžeme aplikovat parobrzdu či parozábranu. Zespodu konstrukčních prken můžeme připevnit SDK podkonstrukci, kterou je možné volitelně vyplnit doplňkovou tepelnou izolací.

Tímto nám vznikne i instalační dutina pro vedení například elektrických kabelů bez nutnosti procházet parotěsnou vrstvou. Parozábranu lze také aplikovat až na sádrokartonové profily, tedy těsně pod desky sádrokartonu, tak jak je to běžné u klasického podhledu.

01 Příprava sestavy
Izolační trámy vyskládáme na rovnou podlahu v přibližné délce krokve a přilepíme k nim konstrukční prkno nízkoexpanzní PUR pěnou.

01
01 |

02 Přivrtání sestavy
Slepená sestava se přiloží ze spodní strany krokve a přivrtá se k tomu určenými vruty. Slepené sestavy je možno jednoduše zkrátit či tvarově upravit.

02
02 |

03 Aplikace izolace
Takto pokračujeme na všech krokvích, které chceme zateplit. Do dutiny vytvořené sestavou aplikujeme tepelnou izolaci.

03
03 |

04 Dokončení skladby
Poté můžeme aplikovat parobrzdu, parozábranu či SDK podkonstrukci, čímž vznikne i instalační dutina pro vedení elektrických kabelů bez nutnosti procházet parotěsnou vrstvou.

04
04 |

Text a foto: Isover