ASB Stavebnictví Stránka 286

Stavebnictví

Partneři sekce:

Česká republika se řadí mezi státy s vysokou nehodovostí. Zatímco v zemích EU připadá průměrně 87 smrtelně zraněných při dopravních nehodách na 1 milion obyvatel, v ČR toto číslo činí 119. V loňském roce se sice počet usmrcených osob snížil na 992, což je druhý nejnižší počet od roku 1990, stále však je toto číslo vysoké a neodpovídá závazku ČR v rámci evropské dopravní politiky.

Jedná se o pilotní projekt. Pokud se technologie osvědčí v provozu a budou splněny místní normy a předpisy, může česká společnost zařízení do USA v budoucnu volně dodávat. Smlouvu na první dodávku své technologie do Spojených států podepsala AŽD Praha s The Nashville&Eastern Railroad Corp. (NERR), s níž by na dodávkách zařízení ráda spolupracovala i v budoucnu.

Okna dnešních staveb jsou nejčastěji osazeny skly s hodnotou prostupu tepla Uw = 1,2 W/(m2 . K). Nicméně tlak a požadavky dnešních investorů přinášejí mnohdy vyšší nároky. Tradičním izolačním sklem je dnes trojsklo. Vzhledem k jeho tloušťce není vhodnou alternativou pro přesklívání a zanedbatelnou není ani jeho vyšší hmotnost, která zatěžuje okenní závěsy. Alternativou v tomto segmentu jsou izolační skla s vnitřní meziskelní fólií Heat Mirror.

Speciální povrchová úprava desek FERMACELL greenline se provádí již ve výrobním závodě a snižuje obsah zdraví škodlivých látek, jako je formaldehyd, neutralizuje nepříjemné pachy, a aktivně tedy přispívá ke zdravému bydlení. Tento účinek je zaručený po dlouhá léta a při renovaci může být obnoven základním nátěrem. Desky lze využít jak pro novostavby, tak i rekonstrukce, jsou vhodné pro zřizování kanceláří, výstavbu mateřských školek, škol a nemocnic. Postup práce je stejný jako u dosavadních sádrovláknitých desek.

Vysekávání drážek pro elektrickou, topenářskou, vodovodní i odpadovou instalaci do stěn, podlah a podkladu je nej­nověji nahrazováno použitím drážkových frézek a řezaček, s nimiž přišli výrobci elektrického ručního nářadí, jakmile se podařilo zvládnout výrobu speciálních řezných kotoučů s laserem navařenými segmenty z umělých diamantů.

Rekonstrukce mostu je součástí stavby Optimalizace trati Strančice–Praha Hostivař v rámci výstavby IV. tranzitního železničního koridoru. Výstavba železničního podchodu v ŽST Říčany probíhala ve třech etapách, z nichž dvě byly závislé na nepřetržitých výlukách jednotlivých kolejových skupin. Nepřetržitá výluka sudé kolejové skupiny trvala 90 dní, liché kolejové skupiny 85 dní, z nichž na samotnou stavbu podchodu zbylo vždy po 64 dnech.

Klempířské prvky jsou důležité pro bezproblémový odtok vody ze žlabů a svodů, u lemování komínů, vikýřů a jiných střešních otvorů. Avšak i ten nejdokonalejší odvodňovací systém domu může fungovat spolehlivě pouze za předpokladu, že mu věnujete náležitou pozornost při výstavbě a nezanedbáváte dostatečnou údržbu.

Zateplování stěn se v Evropě řeší aplikací navzájem propojených vrstev a součástí na stěnu. V případě těchto propojených vrstev a součástí hovoříme o systémech.

Nové vlakové nádraží v amsterdamské čtvrti Bijlmer je součástí tratě spojující Amsterdam s Utrechtem a zároveň spojnicí mezi tratí rozdělenou rezidenční a komerční částí jihovýchodního města. Na projektu, jehož součástí bylo napojení na bulvár pro davy fanoušků směřujících na blízký fotbalový stadion, se podílela dvě architektonická studia: britské Grimshaw Architects a nizozemské Arcadis Architecten.

Strategie společnosti KKH má za cíl poskytnout všem klientům nejen maximální komfort, ale i úsporu energií a nákladů při stavbě nového či rekonstrukci stávajícího objektu. K tomu slouží jak produktové portfolio složené ze silných značek Wolf, Gabotherm a Austria Email, tak i přidaná hodnota od poradenství až po záruční a pozáruční servis. Společnost tím garantuje spolehlivost a kvalitu nabízených řešení s důrazem na ekologický přístup.

Součástí posledního dostavovaného úseku dálnice D8, který vede přes chráněnou oblast Českého středohoří, je 275 metrů dlouhý most Oparno. Podle požadavku investora je železobetonový, obloukový a způsobem stavby i 135metrovým rozpětím spodního oblouku se jistě zařadí mezi výjimečné stavby.

V praxi často řešíme problém, zda použít originální příslušenství, nebo se snažit ušetřit a tzv. improvizovat. Na základě dlouhodobého sledování původu zjištěných závad na komínových systémech nezbývá než konstatovat, že nejčastější příčinou toho, že na komíně během stavby nebo provozu něco selže, je skutečnost, že chybí jeden nebo více originálních prvků komínového systému. Použití originálního příslušenství tak hraje důležitou roli.

Cílem článku je poukázat na závažnost problematiky smršťování betonu. V platných normách je tato oblast řešena relativně stručně, což v souvislosti se změnami v technologii betonu v posledních letech klade zvýšené nároky zejména na projektanty. Článek se věnuje vlivu smršťování na betonové podlahy. V úvodu jsou popsány hlavní faktory ovlivňující velikost smršťování betonu, hlavní pozornost je věnována přístupu platných norem k této problematice.