Podpěrná skruž a bednění mostovky na obchvatu Trnavy
Cesta I/51 patří v Trnavském kraji do dopravního systému hlavních silničních tahů. V současnosti vede městem Trnava, kde se křižuje se železniční tratí, na okraji města se navíc připojuje komunikace II/504, takže tranzitní doprava spolu s místním provozem vytváří lokální zahlcení dopravy. Výstavba severního obchvatu by měla vyloučit tranzitní dopravu z centra města, zvýšit kapacitu existující silniční sítě a zlepšit spojení v rámci západního Slovenska. 
- SO 201-00 Most na větvi 1 v křižovatce Trstínska nad II/504,
 - SO 202-00 Most na větvi 1 v křižovatce Trstínska nad I/51.
 



Nosnou konstrukci mostu u objektu SO 201-00 tvoří dvoutrámový spojitý nosník z monolitického předpjatého betonu konstantní výšky 1,10 m. Nad podpěrami se průřez mění na deskový s konzolami na krajích mostovky. Deska mezi jednotlivými trámy má tloušťku 0,35 m a nad podpěrami 1,10 m, stejně jako výšku trámu. Rozpětí polí měřené v ose komunikace jsou 10,97 + 14,93 + 15,62 + 14,93 + 11,95 m. Celková délka nosné konstrukce měří 69,60 m. Most v nejvyšší části je vysoký 9,22 m. Šířka konstrukce mostu je 10,75 m, pouze u opěry OP1 se mění na 10,531 m. Komunikace na mostě vede v přechodnici a směrovém oblouku s poměrně malým poloměrem 70 m.

Podpěrná skruž Cuplok
Pro stavbu objektu SO 201-00 byla zvolena prostorová skruž z modulového systému Cuplok, protože zde nebylo nutné překonávat žádnou překážku ani stávající komunikaci a úroveň terénu pro založení byla prakticky v rovině. Pouze strmé svahy u opěr byly překlenuty za pomoci ocelových válcovaných nosníků a podpěrných bárek – opět ze systému Cuplok. Základem tohoto modulového systému je klasická lešenářská trubka průměru 48,3 mm, vyrobená z oceli S355, a systém šálkového zámku, který tvoří tuhý styčník na styku svislých stojek a vodorovných příčníků. Kombinace těchto vlastností pak zajišťuje vyšší únosnost systému, která může dosáhnout až 74 kN. Tento modulový systém se vyznačuje snadnou a rychlou montáží a v tomto případě také dokáže jednoduše kopírovat poměrně značné směrové zakřivení mostu.
Modulový systém Cuplok byl použit i pro výstavbu objektu SO 202-00. V tomto případě z něj ale byly postaveny podpěrné bárky pro válcované ocelové nosníky k nutnému překonání stávající, dopravně velmi vytížené dvouproudové komunikaci I/51. Na ocelové nosníky se pak přímo ukládalo tvarové bednění mostovky. Pro podepření nosné konstrukce byly zvoleny tři typy bárek, dvě u opěr, dvě u pilířů a jedna ve středu pole mezi jízdními pruhy. 
![]()  | 
![]()  | 
Bednění Multiform
Tvarově složité bednění mostovky u obou mostů, zvláště v podélném přechodu desky v poli na desku nad podpěrami, bylo kompletně provedeno systémem Multiform. Základem tohoto systému je modulová řada nosníků MF1 různých délek, které jsou tvořeny dvojicí profilů U120 s děrovanou stojinou. Široký sortiment příslušenství umožňuje spojování těchto nosníků do rovinných i prostorových konstrukcí. 
Příčné vazby roštu z nosníků MF1 byly předmontovány na montážním pracovišti a jednotlivé části byly jeřábem ukládány na místo podle projektu bednění. V případě běžných polí objektu 201-00 byly vazby ukládány do rektifikovatelných hlav systému Cuplok, zatímco u objektu 202-00 a v krajních polích objektu 201-00 přímo na ocelové nosníky. Tento postup také zrychlil a zefektivnil celkový postup výstavby.
Navržené řešení je velmi rychlé a variabilní především díky použití modulového systému Cuplok v kombinaci se systémem Multiform. Takto navržená konstrukce je vhodná pro aplikace podobných typů trámových a deskových mostů.
Investorem stavby Cesta I/51 Trnava – severný obchvat, III. etapa, je Slovenská správa ciest a zhotovitelem stavby Trnavská stavebná spoločnosť, a. s. Projekt obou mostů zajišťuje firma CEMOS, s. r. o. Dodavatelem podpěrné skruže včetně projekčního návrhu je společnost Harsco Infrastructure Slovensko, s. r. o.
![]()  | 
![]()  | 
TEXT: Ing. Dana Šumšalová, Ing. Ivan Máca
FOTO: Harsco Infrastructure Slovensko
Dana Šumšalová je projektantka – statička ve společnosti Harsco Infrastructure Slovensko, s. r. o.
Ivan Máca je manažer technického oddělení mostní divize ve společnosti Harsco Infrastructure Slovensko, s. r. o.
Článek byl uveřejněn v časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.
–>–>
													
								                            
								                            










