silnice česko

Sporná silnice mezi Turnovem a Jičínem narazila. Hladík otočil v poslední chvíli

Partneři sekce:

Ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík (KDU-ČSL) zrušil závazné stanovisko svého úřadu k hodnocení vlivu plánované silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem na životní prostředí (EIA). Oznámení přichází krátce před jeho odchodem z funkce, kdy jej má nahradit zástupce Motoristů v nové vládě ANO a SPD. Hladík tímto krokem vyšel vstříc iniciativě SOS Český ráj, která dlouhodobě upozorňuje na problémy v procesu posuzování.

„Pan ministr zrušil závazné stanovisko EIA týkající se silnice I/35 Turnov–Úlibice a vrátil jej k novému posouzení, neboť v průběhu jednání rozkladové komise bylo poukázáno na řadu nedostatků vyplývajících ze znaleckých posudků,“ uvedla pro Hospodářské noviny mluvčí ministerstva Veronika Krejčí.

Podnětem byl nový znalecký posudek

Podnětem ke zrušení stanoviska byl znalecký posudek, který zadala koalice spolků SOS Český ráj. Podle jejich tvrzení původní dokumentace EIA z roku 2021 vycházela z chybných a neúplných podkladů. Nově zpracovaný posudek od soudního znalce Mojmíra Vlašína uvádí, že dokumentace ignorovala zhruba třetinu zákonem chráněných živočišných druhů, jejichž výskyt by mohla výstavba ohrozit.

Mluvčí SOS Český ráj Jan Piňos rozhodnutí ministra označil za příležitost „konečně odborně i demokraticky řádně posoudit spor o vedení regionální i tranzitní automobilové dopravy a najít celospolečensky nejlepší řešení“.

Nejasnosti ohledně dalšího postupu

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl uvedl, že zatím není zřejmé, jaké dopady bude mít rozhodnutí na další postup projektu. „My zatím normálně projektujeme dál,“ řekl. Podle právního zástupce iniciativy Miloše Tuháčka však ŘSD nemůže v procesu povolování pokračovat bez nového závazného stanoviska EIA.

Z právního hlediska rozhodnutí neznamená nutně, že by muselo být celé EIA zpracováno znovu, podle informací Hospodářských novin ale bude nutné se vypořádat s připomínkami rozkladové komise a dodat chybějící odborné podklady.

Silnice rozděluje společnost už 25 let

Silnice I/35 má v budoucnu odvést tranzitní dopravu z centra Českého ráje. Současná trasa mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí. Náhradní přeložka, jejíž trasa se připravuje čtvrt století, má měřit 35 kilometrů. Úsek od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude čtyřproudý, na zbytku směrem na Jičín pak dvouproudý se střídavým třetím pruhem. Součástí je i přivaděč směrem na Semily.

Náklady na výstavbu jsou aktuálně odhadovány na 30 miliard korun bez DPH. Samotná stavba má být zahájena v rozmezí let 2029–2033. Projekt počítá mimo jiné s výstavbou více než kilometru tunelů, a to v úsecích s náročným terénem.

Hledání kompromisu mezi dopravou a krajinou

Kritici projektu varují před nenávratným zásahem do přírody a kulturní krajiny Českého ráje. „Patří k nim ochrana cenné přírody a krajiny Českého ráje, životní prostředí pro 25 000 obyvatel, charakter terénu ovlivňující technickou složitost stavby i rizika, náklady, zájmy turistického ruchu a místní ekonomiky,“ uvedl Piňos.

Ředitel oblastní správy ŘSD v Liberci Jan Wohlmuth ale oponuje, že projekt se připravuje s ohledem na minimalizaci dopadů. Do plánování jsou zapojeni krajinný architekt a experti z České geologické služby. Cílem je najít variantu trasy, která co nejméně zasáhne do krajinného rázu a života obyvatel dotčených oblastí.