stavba ilustrační

Čeští stavaři dávají přednost domácím projektům. Mezinárodní zakázky je nelákají

Podle nové studie CEEC Research se většina českých stavebních firem nechce účastnit mezinárodních projektů realizovaných v Česku. Důvodem je nejen nedostatek pracovní kapacity, ale i náročné požadavky investorů na předchozí reference. Podniky tak raději volí domácí zakázky, se kterými mají větší zkušenosti a lepší přehled o prostředí.

Z dat vyplývá, že za poslední tři roky se do mezinárodních projektů zapojilo pouze 22 % českých firem. Z toho 10 % působilo jako hlavní dodavatel, dalších 12 % pak jako subdodavatel. Téměř dvě třetiny firem (65 %) o účast na mezinárodních zakázkách vůbec neusilují.

Firmám chybí podpora a lidé

Jedním z často uváděných důvodů nezájmu je podle stavebních firem i slabá podpora ze strany státu. Jako nedostatečnou ji označilo 31 % respondentů. Vysoké vytížení firem – v rozmezí 93 až 95 % – navíc omezuje jejich kapacitu pro náročnější projekty, které s sebou přinášejí i složitější administrativu.

Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (STAN) mají české firmy v současnosti dobré příležitosti především v rámci tuzemských veřejných zakázek. „V našich podpůrných programech zaměřených na rozvoj bydlení, cestovní ruch a místní infrastrukturu často dostávají lokální nebo regionální firmy velký prostor,“ uvedl Kulhánek.

Dukovany jako šance pro domácí firmy

Navzdory zdrženlivosti k mezinárodním projektům panuje mezi stavebníky optimismus ohledně plánované výstavby jaderných bloků v Dukovanech. Téměř polovina dotázaných firem (48 %) očekává, že české podniky budou tvořit čtvrtinu až polovinu účastníků projektu. Sedm procent věří v podíl vyšší než 50 %.

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) uvedl, že podíl českých firem na výstavbě doprovodné infrastruktury v okolí elektrárny by mohl přesáhnout 90 %. Podle společnosti ČEZ by se stavební řízení mělo rozběhnout v roce 2028, stavební povolení je očekáváno v roce 2029. Zahájení výkopových prací je plánováno na stejný rok, první betonáž pak na rok 2030. Zkušební provoz by mohl začít v roce 2036.