Virtuální realita mění architekturu: DESVIX přináší revoluci v práci s prostorem
Virtuální realita mění způsob, jakým architekti, developeři i města zažívají prostor. Nejen v Praze už živá scéna VR pomáhá u velkých projektů – Nový Opatov, Rohan City, Projekt Nové Jesenice a další. "V architektuře je primární materií prostor – ne objem, ne dekor, ale především prostor samotný,“ říká Michal Šourek, zakladatel DESVIX. „ Živá scéna VR poprvé umožňuje s prostorem pracovat bezprostředně a diachronně – tak, jak je architektuře vlastní.“
Z pasivního diváka aktivním účastníkem
Architektonická vizuální kultura se desítky let opírala o perspektivy, moodboardy a filmové sekvence. Tímto standardním způsobem ale divák zůstává pasivním pozorovatelem.
„Otevřená scéna ve VR dává svobodu pohybu, možnost dívat se z vlastního úhlu, měnit návrh v reálném čase a spolupracovat. To je objektivnější a průkaznější, než nějaký ‘wow efekt’,“ dodává Michal Šourek. „Když chcete klienta jen nalákat, stačí vizualizace. Když ho chcete opravdu zapojit, pozvete ho na procházku otevřenou scénou.“

Otevřená scéna zároveň dovolí dělat věci, které byly na dvourozměrných výstupech obtížné: porovnávat varianty „proti sobě“, měnit parametry osvětlení a počasí, simulovat proudění lidí či dopad drobných úprav parteru na kvalitu veřejného prostoru. Z VR se tak stává pracovní prostředí, ne jen prezentační formát.
A neřeší jen estetiku. V raných fázích šetří iterace, snižuje rizika špatných rozhodnutí a tříštivých změn v dokumentaci. V povolovacím procesu zvyšuje srozumitelnost pro ty, kdo „nečtou výkresy“
DESVIX – platforma pro otevřenou spolupráci
Fragmentace nástrojů v praxi stojí čas i peníze. Architekt modeluje ve SketchUpu, projektant v Archicadu, koordinátor v BIMu a každý „překládá“ data ven a zase dovnitř. „Importy a exporty málokdy fungují bez ztrát – a ty chyby mohou skončit až na stavbě,“ popisuje Michal Šourek. Vyvarovat se jich pomáhá právě DESVIX – cloudová, multiplatformní VR platforma s přímými napojeními na CAD/BIM.

Architekt, BIM koordinátor i drafteři pracují v prostředí, které znají, a do scény posílají data bez nutnosti složitých exportů. „To hlavní je možnost okamžitých úprav a jejich srovnání,“ říká Michal Šourek.
Nejen v Praze už živá scéna VR pomáhá u velkých projektů, kde DESVIX dodal geolokované otevřené scény jako pracovní i prezentační nástroj – vytvořil živou scénu pro průběžné ověřování návrhu v různých stupních dokumentace, včetně vložené „Prahy“ pro ověřování výhledů a vztahů v území. Scéna byla využita při konzultacích s městem, IPR i památkáři. Fungovala také jako koordinační nástroj mezi hlavním inženýrem projektu a developerem Sekyra Group při návrhu Rohan City.
Zdroj: PR článek Desvix


