ASB Architektura Stránka 199

Architektura

Partneři sekce:

Právo na dostupnost přímého slunečního záření a denního světla do budov je známé již z období Římské říše. Později se explicitně „právo na slunce“ nepoužívalo téměř nikde a tak je to ve většině vyspělých států dodnes. Jak se liší české požadavky od slovenských?

Za necelých osm let, do roku 2020, budeme potřebovat desetitisíce řemeslníků schopných stavět budovy s téměř nulovou energetickou náročností. Poptávku po těchto budovách zajistí vyšší energetické standardy pro výstavbu, které loni schválil parlament. Problém je v tom, že většina řemeslníků zatím nemá potřebné vzdělání ani zkušenosti. To se musí změnit. Proto vznikl Národní plán vzdělávání ve stavebnictví směřující k budovám s téměř nulovou spotřebou energie.

Na více než stoletou tradici slavného opavského obchodního domu Breda navázal projekt komerčního a společenského centra, který vyrostl v jeho sousedství, v areálu někdejšího měšťanského pivovaru Zlatovar. Součástí nového centra se tak staly objekty varny, spilky, staré a nové sladovny i fasáda ležáckých sklepů a komín.

To, jak nám chutná, nezáleží paradoxně jen na chuťových pohárcích. Důležitým smyslem je také zrak. Jídlo tedy musí také dobře vypadat. Nejlepší gurmánský zážitek však vznikne ve spojení chutného jídla s architektonicky kvalitním interiérem. Přinášíme Vám několik tipů pro takové zážitky – ve světě i u nás.

Korektně prováděná správa klíčového hospodářství může přinést výrazné úspory především do objektů s frekventovaným provozem. Jedním ze systémů, které lze k řízení a monitoringu pohybu klíčů efektivně využívat, je inteligentní klíčový trezor. Tyto systémy přinášejí potenciál pro využití při řízení a kontrole přístupu a při správě přenosných zařízení.

Kvalita obálky splňuje kritéria pasivního domu, potřeba energie na vytápění splňuje kritéria pasivního domu, i přesto by dům nemusel být pasivní, natož nulový nebo plusový. Proč?

Rekonstrukce industriálních staveb v současném pojetí v sobě váže doby minulé, spojené většinou s průmyslovou výrobou, a mnohotvárnou budoucnost, kterou jí vtiskují investoři spolu s architekty.

Do supermarketu se za kvalitní architekturou nechodí. Obvyklé uniformní objekty řetězců s potravinami jsou většinou rychle smontované haly jednoduchého tvaru s vnitřními dispozicemi podle stejného vzoru všech provozoven téže značky. Liší se snad jen barvou loga, interiérových prvků a nákupních vozíků. Zařadit se po bok ostatním, nebo jít jinou cestou?

To, jak nám chutná, nezáleží paradoxně jen na chuťových pohárcích. Důležitým smyslem je také zrak. Jídlo tedy musí také dobře vypadat. Nejlepší gurmánský zážitek však vznikne ve spojení chutného jídla s architektonicky kvalitním interiérem. Přinášíme Vám několik tipů pro takové zážitky – ve světě i u nás.

Letos v červnu se ve francouzském Épinalu konal 9. ročník již etablované akce nazvané Les Défis du Bois - workshopu pro odborníky a studenty z řad architektů a stavebních a dřevařských inženýrů. Cílem akce je seznámit studenty i veřejnost s možnostmi využití dřeva pro stavby, s jeho výhodami i nevýhodami i s jeho krásou.

Naproti brněnskému hlavnímu nádraží vyrostl nízkoenergetický multifunkční dům Felicidad. Jeho oblé tvary a výrazná barevnost z něj činí stavbu nepřehlédnutelnou, aniž by nějak usurpovala své okolí. Hlavní výhodou projektu je jeho situovanost v blízkosti uzlu veřejné dopravy i nákupního centra Vaňkovka.

Historické centrum Prahy se v říjnu na čtyři dny proměnilo díky novým technologiím a uchvacujícím nápadům v kouzelné místo. V rámci festivalu světla SIGNAL oživili čeští i zahraniční audiovizuální umělci architektonické památky města.

Po dvou letech přípravy rozhodla Rada sdružení Čmelák ukončit přípravu projektu Centra pro přírodu ve Starém Harcově. Hlavním důvodem jsou komplikace se získáním územního rozhodnutí a stavebního povolení, které již neumožní stavbu v potřebných termínech zahájit a dokončit, a tím pádem získat na projekt evropské dotace. Plánuje se ale dál.

Co dokáže světlo s interiérem, ukazuje realizace jedné uherskohradišťské kavárny. Architekt Michal Kutálek pomocí zvlněné struktury ze světlovodných vláken vytvořil unikátní prostor evokující atmosféru v akváriu. Dotváří ji i radikálně bílý interiér a lesklé povrchy, odrážející barevně se proměňující linie světla a vestavěné skutečné akvárium.