Vidím plno dobrých lidí

V Brně přibyl veřejný prostor pro sdílení radosti. Doplňují ho i kolemjdoucí

Žerotínovo náměstí před brněnským Bílým domem ožilo díky uměleckému zásahu Vidím plno dobrých lidí. Cílem projektu je, aby se veřejný prostor stal místem pro sdílení věcí, které nás v životě těší a které považujeme za správné. Dílo je živé a bude postupně doplňováno kolemjdoucími.

„Koně jsou nejlepší a gymnastika je taky super!“, „Mám rád kapybary“ nebo „Proč se nudit, když si můžeme číst“. I tak zní první dětské křídové vzkazy na původně prázdných transparentech namalovaných na chodníku na Žerotínově náměstí v Brně. Od začátku června je zdobí velkoplošná malba výtvarníků Patrika Antczaka a Jakuba Jahna, kterou společně s veřejností zahájili výtvarnou dílnou a uměleckými performancemi v úterý 20. června.

Dílo s názvem Vidím plno dobrých lidí má symbolizovat rozmanitou společnost, potěšit děti i dospělé a přimět je k zapojení do veřejného prostoru. Umělecká intervence se skládá z barevných prvků a postav, od těhotných žen přes sportovce až po zdravotně postižené, kteří drží transparenty ve tvaru bublin. Ty se umělci rozhodli ponechat prázdné.

„Podstatné na této intervenci je, aby byla živá a interaktivní. Chtěli jsme, aby byla hravá, aby vybízela veřejnost k účasti, a proto jsme nechali transparenty prázdné, aby kolemjdoucí mohli křídou vnést trochu radosti. Tímto konceptem jsme se rozhodli vytvořit takový dav šťastných lidí demonstrujících za dobré věci,“ popsal záměr autor nápadu Jakub Jahn.

Vidím plno dobrých lidí
Vidím plno dobrých lidí | Zdroj: Adriána Henčeková

Stále dokola od začátku

Když déšť smyje vzkazy napsané křídou, celý proces začne znovu a dílo bude žít svým životem, čímž se obnoví. Inspirací k tomuto konceptu byl trvalý zájem autorů o veřejný prostor a pocit, že většinou slouží ke sdílení rozmrzelosti, frustrace nebo k demonstraci proti něčemu.

„Veřejný prostor patří nám všem a máme právo v něm sdílet něco, s čím nesouhlasíme. Zároveň mě napadlo, že by bylo skvělé, kdybychom v tom veřejném prostoru občas sdělovali i věci, které nás těší, které jsou v životě správné,“ dodal Jahn. O tom, že se to umělcům podařilo, svědčil zájem dětí i dospělých, kteří během slavnostního zahájení zaplnili všechny bubliny svými vzkazy.

Vidím plno dobrých lidí
Vidím plno dobrých lidí | Zdroj: Adriána Henčeková

Dalším cílem projektu bylo celkové zatraktivnění místa a zviditelnění prostoru před historicky zajímavým Bílým domem. Přestože má tato adresa v názvu náměstí, je Brňany vnímána spíše jako jakási šedá zóna.

Proto i nad rámec původního projektového záměru bylo pod vedením zahradní architektky Evy Wagnerové a městské části Brno-střed upraveno kromě chodníku i jeho okolí a zeleň. V prostoru tak vznikly asymetrické cesty, které se vinou od kavárny k poliklinice, která sídlí v Bílém domě, a navazují tak na malbu na chodníku. Změnou prošly i keře, které byly zastřiženy do tvaru vlny.

Vidím plno dobrých lidí
Vidím plno dobrých lidí | Zdroj: Adriána Henčeková

Projekt tímto nekončí

„Zatím máme velmi pozitivní ohlasy. Velmi nás těší, že se prostor začíná líbit dětem i dospělým. Když jsme ho společně připravovali, viděli jsme, že i dospělí občas ‚zabloudí‘ a po cestičkách si vytvářejí vlastní zkratky nebo si cestu prodlužují,“ popsala počáteční úspěch projektu Yvetta Vašourková z Centra středoevropské architektury.

Vidím plno dobrých lidí
Vidím plno dobrých lidí | Zdroj: Adriána Henčeková

Na podzim se plánují další komplexní úpravy travnatých ploch v okolí, které by měly vést k vytvoření polodivoké louky, jež přispěje ke zvýšení biologické rozmanitosti ve městě.

Původně měla být tato nástěnná malba překryta i na přilehlou vozovku se záměrem zklidnit dopravní situaci. To se zatím nepodařilo kvůli několika faktorům. Podle Vašourkové je však v jednání projekt s městskou částí Brno-střed, který by měl vyzkoušet, jak lze zklidnit dopravu uměleckým zásahem v obytné zóně.

Nástěnná malba se rozkládá na 1200 metrech čtverečních v historické části Brno-střed. Autorem myšlenky je Jakub Jahn, český filmař, který se věnuje také uměleckým instalacím inspirovaným pozitivní instalací. O výtvarné zpracování projektu se postaral ilustrátor Patrik Antczak. Projekt uspořádalo Centrum pro středoevropskou architekturu ve spolupráci s Turistickým informačním centrem města Brna.

Realizace proběhla v rámci projektu Asphalt Art Initiative, který je součástí americké nadace Bloomberg Philanthropies, jež se dlouhodobě věnuje kultivaci veřejného prostoru. Brno je jediným českým městem, které v uplynulém roce získalo na realizaci projektu grant ve výši 25 000 dolarů.