Komerční objekty

Architekturu Prahy obohatila dynamicky formovaná administrativní věž, navíc věž mnoha tváří. Její poměrně jednoduchá forma odvozená z tvaru elipsy vytváří nečekaně působivý efekt, jakoby se dynamicky roztáčela podle zakřivení svých křídel. Z různých úhlů pohledu vypadá jinak – jako čtyři subtilní věže i mohutná stavba na široké základně. Jejími autory jsou architekti z kanceláře DaM.

Udržitelné budovy se od roku 2020 mají stát běžným způsobem stavění. Už nyní ale investoři a uživatelé žádají, aby nové stavby ekologickým parametrům a požadavkům na energetickou úspornost vyhovovaly. A nejsou to požadavky malé.

Doposud měla české výškové prvenství budova City Tower na pražské Pankráci se svými sedmadvaceti patry a 109 metry stavební výšky. Nyní však začíná růst její o tři podlaží vyšší konkurence. Brněnskou budovu AZ Tower navrhli architekti z kanceláře Burian-Křivinka a při projektování kladli důraz na její ekologičnost. „Budova je velkým spotřebitelem elektrické energie a čistá energie bude spotřebována tam, kde je vyrobena,“ říkají autoři.

První ekologicky šetrný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě otevře Tesco 10. února ve východočeské Jaroměři. Budova navržená stavebním oddělením Tesco je řešena jako energeticky soběstačná dřevostavba. Projekt budovy byl jak z hlediska stavebního, tak technologického navržen tak, aby produkce CO2 byla snížena na minimum a byla vyrovnána neboli vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaným během pěstování zdroje energie.

Hlavní drážďanská promenáda Prager Strasse je učebnicí východoněmecké moderní architektury a mezi její nejzajímavější příklady patřil donedávna i obchodní dům Centrum z roku 1978 s kovovou ornamentální fasádou. Po třech desetiletích však musel ustoupit novému modernímu a několikanásobně většímu obchodnímu centru. V architektonické soutěži na jeho podobu vyhrál projekt drážďanského rodáka architekta Petera Kulky. Dům svou blyštivou retro fasádou z hliníkových tvarovek navazuje na původní stavbu, zatímco jeho ornamentálně zdobený interiér odpovídá současným požadavkům na moderní nákupní středisko.

Zatím poslední z humpolských realizací architekta Luďka Rýznera je revitalizace továrny z 19. století. Tento projekt – Továrna No. 8 – má za sebou bohatou historii rozkvětu a temných období, během nichž se stále něco dostavovalo a přestavovalo. V roce 1948 byla znárodněna a následně již spíše jen chátrala. V 90. letech minulého století továrnu koupila místní firma Hranipex, která si zde vybudovala administrativní i výrobní zázemí. Svépomocí provedla základní rekonstrukci, později však bylo třeba vdechnout továrně nový život radikálněji.

Představitel světové architektonické špičky Daniel Libeskind rozehrál ve švýcarském Bernu svou variaci na multifunkční centrum. Rozlehlá budova rozkročená nad víceproudovou dálnicí svojí strukturou připomíná neopracovaný diamant. Libeskind do ní vetkal své vlastní představy o moderním multifunkčním centru, které má splňovat roli nákupního, kulturního i zábavního centra.

„Westside je vzrušujícím srdcem do města Bern. I když jejím hlavním účelem je přinášet zábavu a odpočinek pro místní obyvatele, její novou architektonickou formu jsme navrhli tak, aby se Westside stal magnetem pro návštěvníky z celého světa,“ tvrdí Daniel Libeskind.

Stěžejním prvkem je zde dvojitá prosklená fasáda s ornamentem, který čerpá z místní tradice výroby textilu – jde přímo o dekor vybraný z archivu majitele textilky Johna Lewise. Zároveň odkazuje na jemnost látek, které produkovala textilka, a průsvitnost sárí, jaké nosily Indky, které v Leicesteru žily.

V těsném sousedství O2 Areny v pražských Vysočanech se před několika dny otevřela nová nákupní galerie s parkem na střeše. Chrání ji unikátní skleněná fasáda, která vypadá, jako by se v ní odrážela zimní alej vzrostlých stromů. Autorem konceptu fasády i celého projektu multifunkčního centra, k němuž náleží i administrativní budova, je Daniel Ohana z izraelské architektonické kanceláře Moshe Tzur Architects International.

Bratislavský projekt Digital Park se dočkal svého úspěšného pokračování, za které mluví také nedávné udělení Ceny Dušana Jurkoviče. Staronový investor vstoupil do developementu druhé etapy kancelářského komplexu s úplně novou představou o administrativě a s novými architekty. Jejich dílo vypovídá o tom, že formální ztvárnění dokáže kráčet ruku v ruce s funkcí a že architektonická čistota nemusí být nudná.

Historie zelených budov není nikterak dlouhá. Jejich koncept se masově rozšířil až v posledním desetiletí a vychází z vědeckých studií o globálních změnách klimatu. K trendu ochrany životního prostředí se postupem času přidalo značné množství západních a nadnárodních společností, které začaly investovat do udržitelné výstavby. Do České republiky se tento trend dostává se zpožděním, nájemci dosud o zelené budovy neměli příliš zájem. Hlavním rozhodovacím činitelem pro ně vždy byla především atraktivita lokality. Nyní se vše postupně mění k lepšímu a i české firmy se zapojují do projektů na úsporu energie a snižování emisí CO2.

Příběh výstavby nového Moravského zemského archivu trval prakticky více než šedesát let. Od poloviny minulého století se hledalo důstojné sídlo, které by kapacitně pojalo stále narůstající množství archivovaných písemností a zároveň vytvořilo vhodné podmínky pro badatele a zájemce o studium archiválií. Brněnský archiv se konce dlouhotrvajících provizorií dočkal v roce 2007, kdy získal novou budovu v brněnských Bohunicích – z pórobetonu s dlouhou požární odolností obaleného skleněným, červeně podsvětleným pláštěm. Autory stavby vyvolávající bohatství vizuálních vjemů jsou architekti z ateliéru A Plus Brno.

Skanska Property Czech Republic, zkušený developer komerčních nemovitostí, oznámila, že její administrativní budova Nordica Ostrava získala Cenu odborné poroty za ekologii v soutěži „Stavba Moravskoslezského kraje 2009“. Odborná porota vyhlašovala výsledky čtvrtého ročníku soutěže 14. června v rámci slavnostního galavečera v sále Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě.