Hotel v barvách průmyslu
Hotel Olympia od architekta Kamila Mrvy otevřený loni v březnu si na nedostatek hostů nemůže stěžovat, přestože konkurence je co by kamenem dohodil. Zhmotňuje totiž ojedinělý závan moderní architektury a designu v tomto městě narýsovaném socialistickými projektanty. Přitom nezapírá spřízněnost s průmyslovou podstatou novodobé Kopřivnice, známé svou továrnou na výrobu tatrovek.
Tříhvězdičkový hotel Olympia vznikl z iniciativy místního podnikatele řeckého původu Vangelise Simu. Simu nejprve odkoupil nedostavěnou budovu v centru města, kterou přestavěl na pizzerii a později rozšířil o malý penzion. Posléze se rozhodl přidat další ubytovací kapacitu, tentokrát západního střihu. Jeho záměry spolu s ideovou studií architektů nejprve zhodnotilo městské zastupitelstvo, až poté mohl pozemek sousedící s penzionem koupit a začít realizovat svůj podnikatelský plán.Investici pomohla zpětně financovat také Evropská unie v rámci grantového programu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch. Náklady na realizaci šestipodlažního hotelu dosáhly 25 milionů korun. Podmínky získání grantu z EU se mírně odrazily na podobě hotelu, která svou politikou podporuje využívání obnovitelných zdrojů energie. Proto je hotel vybaven termickými solárními kolektory pro ohřev teplé vody. Na architektonický koncept tento požadavek ovšem neměl prakticky žádný vliv. 
Vizuální styl v souladu

„Hotel je jednoduchý dvojtrakt, všechny pokoje jsou orientované na západ. Na východní straně je chodba se schodištěm. Víc do výšky jsme nemohli jít z důvodu financí, omezení bylo i v šířce stavební parcely,“ říká Kamil Mrva. Budova je dimenzovaná na kapacitu jednoho autobusu, má 48 lůžek, převažují dvojlůžkové pokoje. Zázemí se službami je v suterénu (sauna, kosmetika), kde jsou umístěna také další potřebná technická zařízení pro vytápění a ohřev užitkové vody. Celý hotel je bezbariérový. Parter je staticky vyřešen několika příčně vztyčenými železobetonovými sloupy, které nenarušují celistvost prosklení.
„Naše představa o řešení tkvěla především v proskleném čistém parteru, odkud je výhled do zeleně, a v pultové střeše. Celý dům jsme se snažili pojmout v duchu průmyslového designu, proto volba padla na typické barvy využívané v průmyslu našeho města nejčastěji: stříbřitě šedou, červenou a bílou,“ vysvětluje Kamil Mrva. Této barvy se držel architekt, tvůrce vizuálního stylu a nakonec i designér interiéru Bronislav Hrubý.

„Trvali jsme i na co nejméně dekorativním designu interiéru. Kvůli tomu jsme vedli diskuse s designérem Broňou Hrubým, kterého si přivedl investor,“ dodává Kamil Mrva. Bronislav Hrubý je malíř a umělecký řemeslník se zaměřením na vitráže, barevné sklo a keramiku.
Jeho první návrhy směřovaly k velmi dekorativním motivům. Postupně ho architekti přesvědčili, že pro realizaci tohoto typu bude vhodnější strohý design bez ornamentů. Stolky, zrcadla na toaletách, stojany na oděvy a veškeré osvětlení – to vše je ruční práce designéra pro tuto konkrétní zakázku. Svítidla svým tvarem odkazují na pultovou střechu hotelu.
Postele a skříně jsou zakázkové z materiálu zebrano – dýha s výrazným žebrovaným dekorem. Nohy postelí opět vyrobil designér Bronislav Hrubý z pozinkovaného plechu. Průmyslový koncept dotváří i schodiště s „rybičkovým“ pozinkovaným plechem, běžným v továrnách a průmyslových zařízeních.
Nenápadné graffiti 

O něco méně štěstí měl architekt ve volbě fasády. Stavební firma prohlásila, že rýhy ve fasádě v pravidelné vzdálenosti nelze provést. Proto byl nucen přistoupit na kompromis. Fasáda je tedy posázena leskle stříbrnými svislými úsečkami dvou šířek, které se střídají tak, aby vytvářely efekt stoupajících úhlopříček.

Hotel Olympia
Místo: Kopřivnice
Investor: Vangelis Simu
Architekt: Kamil Mrva Architects
Projektant: Kamil Mrva Architects
Statické řešení: Tomáš Šenovský
Design, návrh interiérů: Bronislav Hrubý
Realizace: 2007–2008
Náklady: 25 mil. Kč
Zhotovitel: Ptáček Pozemní stavby, s. r. o.
Konstrukční řešení: železobetonový skelet
Zdivo: porotherm
Střešní krytina: falcovaný plech
Fasáda: tepelněizolační porotherm omítka
Iva Nachtmannová
Foto: Studio Toast
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.
													
								                            
								                            




