Interiérový design

Partneři sekce:

O vnitřní spokojenosti Philippa Groheho, vnuka zakladatele společnosti Hansgrohe, svědčí i jeho citát uvedený v titulku. Jak sám tvrdí, nikdy nic nedostal zadarmo a dnes je za to vděčný. Práci vnímá jako naplnění svých ambicí – i navzdory tomu, že v mládí se od ní odkláněl a cesta k ní nebyla přímočará. Nejen o tom je však příběh Philippa Groheho, člověka, který vede značku luxusních designových koupelnových armatur Axor. Je také o přemýšlení nad řešením designu a prostoru, nad krásou moře či fotografie.

Na začátku 21. století by práce neměla být otročinou, ale radostí. K tomu je v mnoha případech ještě daleko, ale nicméně první kroky se už učinily. Jednak v rovině mentální, kdy se svobodný člověk stále častěji může rozhodovat podle svých představ a cílů, a jednak v rovině technické. Do ní zahrnujeme jak společensko-psychologické a ergonomické aspekty, tak futuristické představy designérů a architektů.

Metro patří k nejprestižnějším stavbám každého státu. Tomu odpovídá – nebo by aspoň měla – nejen technologická vyspělost, ale i design jednotlivých stanic, vstupů a vlakových souprav. V příštích letech vznikne osm nových stanic v prodloužení trasy A i v Praze s ukončením na ruzyňském letišti. Zlepšení přinese nejen předpokládaná doba jízdy 28 minut v rozpětí stanic Můstek – Letiště Praha Ruzyně, ale i design stanic Dejvická, Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Praha Ruzyně.

Nábytek a další bytové doplňky či předměty denní potřeby vyrobené z vzácného, exotického dřeva, patří k chloubám každého starožitníka. Právě tyto artefakty dokazují hodnotu starožitností stoupající s časem: mnohé druhy dřeva již není možné těžit, anebo – a to je bohužel častější případ – byly zcela vymýceny. S plným vědomím odpovědnosti vůči životnímu prostředí Asociace starožitníků, pořádající pravidelný veletrh Antique, vybrala za hlavní téma jeho nadcházející jarní části „Exotická dřeva“. V pražském Mánesu budou od 15. do 19. května vystaveny nejen dřevěné starožitnosti. O dřevu, jeho historii, využití, technologické ochraně i certifikaci, se bude hovořit také v rámci bohatého doprovodného programu.

Velká okna a za nimi kavárenské stolky – klidné, přívětivé prostředí, typické pro Prahu v první polovině dvacátého století. Někdy civilní a neokázalé, jindy naopak honosné. Rekonstrukce jednoho z těchto interiérů byla dokončena v létě minulého roku.

David Karásek spolu s Radkem Hegmonem patří k „otcům-zakladatelům“ společnosti mmcité. Design laviček, přístřešků, odpadkových košů, informačního systému, stojanů na kola oba autoři vyvíjejí už více než dvanáct let.

Vývoj nábytkového designu se v učebnicích obvykle popisuje prostřednictvím příkladů navrhování židlí z různých období, při jejichž řešení designéři nacházejí stále nové inspirace. Řešení každodenních předmětů je skutečně tématem věčně živým. Hlavně když se mění požadavky na ten který předmět. Příkladem může být i jednoduchý kancelářský stůl. Naše kanceláře jsou stále přetechnizovanější. Počítače jsou už dávno samozřejmostí, k nim se však neustále přidávají další připojitelné technické „hračky“ – MP přehrávače, telefony, faxy, fotoaparáty, notebooky, mobilní telefony a jiné. Většina moderních kancelářských stolů však tento neustále se zrychlující vývoj techniky nereflektuje. Vnější moderní formu jen málokdy podporují i vnitřní technologie stolu.

Různé typy interiérových předělů umožňují variabilněji využívat větší nebo univerzální prostory domu či bytu a zároveň svou mobilitou a proměnlivostí dynamizovat jinak relativně statický charakter místnosti. Většina možností, o nichž se dovíte z následujících řádků, se dá realizovat v už existujících a obývaných interiérech, na některé je však vhodné kvůli případné stavební přípravě myslet v předstihu.

V rámci designbloku vystoupil před pražským publikem italský designér Roberto Palomba, který se spolu s manželkou Ludovicou při práci na koupelnové řadě pro značku Laufen nechává inspirovat mořem. Nejvíce je to patrné ve tvaru asymetrických zápustných umyvadlových mís, které připomínají lagunu: rovná komfortní odkládací plocha plynule přechází do protáhlého údolí umyvadlové mísy. Úkaz, který Palomba popisuje metaforou otisk prstu přírody.

Zlatá židle je pro architekty tím, čím je Oscar pro Holly­wood. Švédská asociace architektů oznámila vítěze této prestižní soutěže. Cenu „Nejlepší výrobek“ obdržela designérská studia Front Design a Materia. Designérský tým byl oceněn za humor a hravost, se kterou přistoupil k návrhu koše na odpadky „Bin“ a věšáku „Hanger“.

Tepnou měst bývají obchodní ulice a jejich krví jsou obchody a butiky. Ale i v českých velkoměstech již zdomácněla velká nákupní centra, galerie a v poslední době i outlety. Na to, v čem se liší design a interiér obchodních prostor od jiných, jsme se zeptali Marka Deyla ze Studia pha.

Rekonstrukce a přístavba nádraží v Ostravě-Svinově od Václava Filandra byla oceněna Grand Prix 2007 ve své kategorii. Je nejen příkladem šťastného urbanistického řešení přednádražního prostoru, ale také zdařilým designem veřejných prostor.

Pokud byste znali od ateliéru Schaufler-Roskovec pouze tuto expresivně pojatou prodejnu šperků a hodinek, usoudili byste nejspíš, že výrazné, zářící tvary a barvy jsou pro jejich tvorbu typické. Autoři se však pro toto řešení rozhodli mimo jiné také proto, aby kontrastovalo se střízlivou letištní halou, kde měli pro obchod vyhrazenu malou obdélníkovou plochu.

Showflat v bytovém projektu River Diamond, který navrhla architektka Barbora Škorpilová, nově interpretuje klasický a konzervativní přístup v interiérech.

Začátek třetího tisíciletí je ve znamení mohutného nástupu designu, který výrazně mění životní styl. Designéři plni tvůrčí fantazie potřebují zhmotnit své vize do produktů, jež zpříjemní a zkrásní všední den. K tomu dnes potřebují nejmodernější techniku a odpovídající materiály. Jeden z nich, který nabídl svými možnostmi designérům novou dimenzi, se jmenuje Corian, jako připomínka řeckého mramoru z Korintu.