Kanceláře ve stylu New Work a návrat k open space
Otázku ideálního pracovního prostředí řeší již celá desetiletí odborníci, zaměstnavatelé i zaměstnanci. Jen v příjemné a zároveň podnětné atmosféře lze vykonávat dobrou práci, naopak prostory tísnivé, neosobní a uniformní vedou k fyzickému i duševnímu vyčerpání. S trochou nadsázky tak lze říct, že motivující kancelář přímo ovlivňuje prosperitu firmy.
V souvislosti s kancelářskými prostory nyní stále častěji zaznívá pojem New Work. Termín použil rakousko-americký filosof Frithjof Bergmann již v roce 1984 a kromě hodnot jako sebenaplnění, zábava či podílení se na rozhodovacích procesech klade v definici „Nové práce“ důraz i na příjemnou pracovní atmosféru.
Tři složky
Digitalizace pracovní oblasti vyžaduje nové pojetí kancelářských prostor. Kancelářská práce opouští ukotvení na jednom místě a stává se mobilní, rigidně účelové prostředí ustupuje flexibilnímu designu dovolujícímu pružně přecházet od jedné aktivity k jiné. Tři základní složky práce – lidé, technologie a prostor – musí fungovat harmonicky a vyváženě, proto je třeba, aby kancelář nabízela vhodné místo k setkávání, nerušenému soustředění i relaxaci. V koncepci prostoru je neméně důležitá atmosféra rovnocennosti a otevřenosti.
Flexibilní design dovoluje pružně přecházet od jedné aktivity k jiné.
Proměňovat klasické kanceláře v moderní kreativní prostory vhodné pro současný způsob práce je klíčovou specializací společnosti Wiesner-Hager. Firma vyvíjí inovativní řešení pracovního prostředí v kancelářích, hotelech, konferenčních centrech, zdravotnických i vzdělávacích zařízeních, to vše ve spolupráci s kancelářskými specialisty i interiérovými a produktovými designéry. Výsledkem této týmové práce jsou svěží a stimulující prostory zohledňující ergonomii, používané technologie i osobní potřeby každého pracovníka.
Stimulující prostředí zohledňuje ergonomii i osobní potřeby každého pracovníka.
Návrat k open space
„S návrhy kanceláří v duchu New Work vytváříme prostředí poskytující netradiční rámec pro různorodé aktivity, přičemž kanceláře jsou navrženy jako pracovní i obývací prostory. Naše zkušenost ukazuje, že správným konceptem lze dlouhodobě udržovat motivaci zaměstnanců a tím pádem zvyšovat produktivitu,“ shrnuje myšlenku Markus Wiesner, výkonný ředitel a majitel společnosti.
Moderně kreativní prostor pro moderně kreativní způsob práce
Překvapivým faktem možná bude, že průvodním jevem trendu New Work je návrat ke kancelářím typu open space. Nikoli však k jejich strohé odosobněné formě, která si v minulých letech vysloužila množství kritiky. Nová podoba bere ohled na individualitu člověka a nabízí mu ve stejné míře soukromý prostor i místo k setkávání, klidné soustředění i ruch tvůrčích procesů.
Kancelář má nabízet vhodné místo k setkávání, nerušenému soustředění i relaxaci.
TEXT: RED
FOTO: WIESNER HAGER
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 3/2018.