
Zdrcující audit: Digitalizace stavebního řízení selhala v testování i uživatelské přívětivosti
Podle technického auditu, který zveřejnilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), systémy digitalizace stavebního řízení po svém spuštění neplnily potřeby uživatelů. Stavebníci ani úředníci je nemohli řádně otestovat a chyběla k nim potřebná dokumentace. Projekt navíc podle auditu nebyl dostatečně řízen. Základní technologické řešení však hodnotí audit jako vhodné pro další rozvoj.
Audit zkoumal stav a vývoj systémů v období od 1. července do 25. září 2024. Podle ministerstva žádný vedoucí zaměstnanec zodpovědný za řízení projektu v daném období na úřadě již nepůsobí. Zhruba dvě třetiny pracovníků, kteří se na přípravě systémů podíleli, ministerstvo opustily nebo byli přeřazeni na jiné útvary.
Zpoždění, chyby v řízení i absence testování
Technický audit podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (za STAN) potvrdil řadu závěrů již dříve zveřejněného legislativního auditu. „Informační systémy stavebního řízení se připravovaly pod velkým časovým tlakem a bez dostatečné spolupráce s koncovými uživateli jak na zadání, tak testování před spuštěním. V loňském červenci proto nebyly v přijatelném stavu, který by umožňoval hladký průběh stavebního řízení,“ uvedl Kulhánek.
Legislativní audit odhalil celkem 32 klíčových problémů, včetně personálních, zakázkových a projektových nedostatků. Podle MMR už byly podniknuty první kroky k nápravě nejproblematičtějších oblastí systému. Při přípravě nového řešení ministerstvo slibuje větší důraz na testování i školení koncových uživatelů. „Vycházíme z požadavků projektantů, stavebníků, zaměstnanců velkých i malých stavebních úřadů i dalších uživatelů a počítáme s dostatečnou časovou rezervou na testování nebo školení,“ doplnil Kulhánek.
Vhodné technologie, ale chybějící dokumentace
Zprávu pro ministerstvo zpracovala společnost Deepview. Ta ve svém hodnocení uvádí, že architektura systémů je založena na moderních a osvědčených technologiích, které umožňují dlouhodobou udržitelnost, škálovatelnost, otevřenost vůči integracím i další rozvoj. Technické nedostatky lze podle auditu odstranit, stejně jako doplnit chybějící funkcionality.
Klíčovým nedostatkem zůstává absence úplné dokumentace. Bez ní není možné systémy efektivně spravovat ani dále rozvíjet.
Politické důsledky a reakce Pirátů
Systémy spuštěné v roce 2024 od počátku narážely na potíže v provozu. Situace přispěla k odvolání tehdejšího ministra Ivana Bartoše (Piráti), což vyústilo v odchod strany z vládní koalice. Kabinet následně rozhodl v původním vývoji nepokračovat a chystá vypsání nové zakázky. Nový systém by měl být plně funkční a otestovaný do začátku roku 2028.
Piráti se k výsledkům auditu vyjádřili s tím, že potvrzují správnost jejich předchozího postupu. „Jediné, co u digitalizace stavebního řízení v uplynulém roce pokračovalo, bylo šíření naprostých lží. Nutnost vracet peníze Evropské unii nehrozí a všechna nařčení o opaku byla mnohokrát vyvrácena. Celé auditování tedy trvalo rok, stálo daňové poplatníky několik milionů korun a akorát zopakovalo to, co každý věděl i zadarmo,“ uvedla dnes strana prostřednictvím své mluvčí Lucie Švehlíkové.
Podle Pirátů audit ukázal, že „technologický základ digitalizace stavebního řízení je v pořádku a systémy je možné dále rozvíjet“, a to i navzdory rozhodnutí vlády v tomto vývoji nepokračovat.