
Rozpočet na dopravu nestačí ani na rozestavěné projekty, varuje šéf ŘSD
Původní návrh rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok, jak jej představilo ministerstvo financí, by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla nestačil ani na pokračování již zahájených dopravních staveb. Uvedl to na Silniční konferenci v Brně.
Současná verze návrhu rozpočtu podle něj i ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici doznala zlepšení a oba věří, že se ji podaří výrazně upravit.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) mezitím ujistil, že v případě potřeby vláda rozpočet ministerstva dopravy navýší. Výstavba dopravní infrastruktury by tak měla pokračovat, byť za méně komfortních finančních podmínek.
Poptávka převyšuje plán: Rozdíl činí desítky miliard
Podle původního návrhu by měl rozpočet ministerstva dopravy činit v roce 2025 necelých 107 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však již dříve uvedl, že k pokrytí potřeb resortu je zapotřebí částka o 60 miliard korun vyšší.
„Jsem přesvědčený, že se to posouvá. Věřím, že se z velké části podaří, abychom dostali tolik peněz, kolik potřebujeme, i když to třeba nebude 100 procent,“ řekl Mátl. Zároveň varoval, že pokud by financování nestačilo, může dojít k návratu do situace, kdy byly některé velké stavby pozastaveny a pokračovalo se v nich až s několikaletým zpožděním.
Rozpočet SFDI, který hradí většinu dopravních staveb v Česku, měl podle původní verze hospodařit s částkou 87 miliard korun. To je přibližně o 30 miliard méně než v aktuálním roce.
Odklady staveb mohou být dražší než jejich realizace
Mátl připomněl, že plánování dopravní infrastruktury musí být dlouhodobé a předvídatelné. „Když už máme vykoupené pozemky, stavební povolení a třeba i zhotovitele a nezačne se, tak to stojí další peníze, když se k té stavbě později vrátíme,“ upozornil.
Zároveň uvedl, že v posledních letech se České republice dařilo udržet vysoké tempo nejen v přípravě, ale i ve výstavbě nových úseků silnic a dálnic. Ročně se dokončují desítky kilometrů. Důkazem podle něj je i čerpání evropských prostředků – z aktuálního operačního programu doprava, jehož čerpání je možné do roku 2030, budou poslední prostředky vyčerpány už příští rok.
Cíl: dokončení dálniční sítě do roku 2033
Podle ministra dopravy Kupky by se v současném tempu měla podařit dostavba základní dálniční sítě do roku 2033. Mátl věří, že je možné během pěti až osmi let dohnat západoevropské země v kvalitě silniční infrastruktury, pokud nedojde k výraznějšímu zhoršení ekonomické situace.
„To jsou roky, kdy to ještě bude bolet. Pak už rozpočet ŘSD může klesat, investic už nebude tolik a můžeme se věnovat údržbě, zeefektivňování sítě a lepšímu řízení dopravy,“ dodal.