dálnice stavba

Rozpočet na dopravu nestačí ani na rozestavěné projekty, varuje šéf ŘSD

Původní návrh rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok, jak jej představilo ministerstvo financí, by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla nestačil ani na pokračování již zahájených dopravních staveb. Uvedl to na Silniční konferenci v Brně.

Současná verze návrhu rozpočtu podle něj i ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici doznala zlepšení a oba věří, že se ji podaří výrazně upravit.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) mezitím ujistil, že v případě potřeby vláda rozpočet ministerstva dopravy navýší. Výstavba dopravní infrastruktury by tak měla pokračovat, byť za méně komfortních finančních podmínek.

Poptávka převyšuje plán: Rozdíl činí desítky miliard

Podle původního návrhu by měl rozpočet ministerstva dopravy činit v roce 2025 necelých 107 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však již dříve uvedl, že k pokrytí potřeb resortu je zapotřebí částka o 60 miliard korun vyšší.

„Jsem přesvědčený, že se to posouvá. Věřím, že se z velké části podaří, abychom dostali tolik peněz, kolik potřebujeme, i když to třeba nebude 100 procent,“ řekl Mátl. Zároveň varoval, že pokud by financování nestačilo, může dojít k návratu do situace, kdy byly některé velké stavby pozastaveny a pokračovalo se v nich až s několikaletým zpožděním.

Rozpočet SFDI, který hradí většinu dopravních staveb v Česku, měl podle původní verze hospodařit s částkou 87 miliard korun. To je přibližně o 30 miliard méně než v aktuálním roce.

Odklady staveb mohou být dražší než jejich realizace

Mátl připomněl, že plánování dopravní infrastruktury musí být dlouhodobé a předvídatelné. „Když už máme vykoupené pozemky, stavební povolení a třeba i zhotovitele a nezačne se, tak to stojí další peníze, když se k té stavbě později vrátíme,“ upozornil.

Zároveň uvedl, že v posledních letech se České republice dařilo udržet vysoké tempo nejen v přípravě, ale i ve výstavbě nových úseků silnic a dálnic. Ročně se dokončují desítky kilometrů. Důkazem podle něj je i čerpání evropských prostředků – z aktuálního operačního programu doprava, jehož čerpání je možné do roku 2030, budou poslední prostředky vyčerpány už příští rok.

Cíl: dokončení dálniční sítě do roku 2033

Podle ministra dopravy Kupky by se v současném tempu měla podařit dostavba základní dálniční sítě do roku 2033. Mátl věří, že je možné během pěti až osmi let dohnat západoevropské země v kvalitě silniční infrastruktury, pokud nedojde k výraznějšímu zhoršení ekonomické situace.

„To jsou roky, kdy to ještě bude bolet. Pak už rozpočet ŘSD může klesat, investic už nebude tolik a můžeme se věnovat údržbě, zeefektivňování sítě a lepšímu řízení dopravy,“ dodal.