Tunel Blanka

Tunel Blanka ani po deseti letech nemá kompletní kolaudaci

Partneři sekce:

Tunelový komplex Blanka v Praze zůstává i po deseti letech od uvedení do provozu bez plně dokončené kolaudace. Problém se týká úseku mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou, kde kolaudační řízení opakovaně napadají místní spolky kvůli hluku v oblasti Holešoviček. Poslední rozhodnutí o kolaudaci zrušil letos v červnu Městský soud v Praze.

Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana jsou všechny části komplexu již více než šest let zkolaudované, s výjimkou zmíněného problematického úseku. „U té nadále pokračuje kolaudační řízení kvůli sérii po sobě jdoucích správních žalob. Předpokládáme, že výsledkem tohoto řízení bude opětovné vydání kolaudačního rozhodnutí,“ uvedl Hofman.

Soud poprvé zrušil kolaudaci v roce 2021, a to na základě žaloby spolku Holešovičky pro lidi. Podobná situace se opakovala v letech 2023 a 2024, kdy byly žaloby znovu úspěšné. Spory se soustředí především na protihluková opatření u několika domů v blízkosti severního výjezdu z tunelu. Podle posledního rozsudku město nedoložilo, proč jedno z plánovaných opatření nebylo realizováno, ani neposkytlo další informace.

Kolaudační řízení se protahuje

Podle magistrátu šlo o formální pochybení spočívající v tom, že soud neměl k dispozici všechny dokumenty, které byly vedeny v jiném spise. Případ byl proto vrácen odboru pozemních komunikací a drah k dalšímu rozhodnutí. Obyvatelé ulice V Holešovičkách dlouhodobě kritizují vysokou dopravní zátěž a hluk a požadují zahloubení komunikace, k čemuž zatím nedošlo.

Tunelový komplex Blanka byl uveden do zkušebního provozu 19. září 2015. S celkovou délkou 6,4 kilometru tvoří severozápadní část městského okruhu a jeho tři tunely měří dohromady 5,5 kilometru. Výstavba začala v roce 2007, potýkala se s několikaletým zpožděním i výrazným navýšením nákladů, které dosáhly 43 miliard korun.
Podle údajů Technické správy komunikací projede některými úseky Blanky denně v průměru více než 90.000 automobilů.