Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Hlavní město již několik měsíců zvažuje ideu okružní trasy pražského metra, která by měla vést mimo centrum Prahy a propojila by významné železniční uzly a usnadnila do budoucna cestování nejen na severu Prahy. Radní plánují schválit vypsání veřejné zakázky na studii proveditelnosti. Ta by následně měla být hotova do 30 měsíců.

Lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v Hradci Králové, kterou město buduje od loňského září, by měla být dražší o 7,5 milionu korun. Celkem by měla přijít na 169,3 milionu korun včetně DPH. Důvodem zdražení jsou úpravy v průběhu stavby, které se nedaly předvídat. Vyšší cenu díla ale radní neschválili. Lávku o délce 103 metrů by stavbaři měli dokončit v zimě, lidem by měla začít sloužit začátkem března 2023.

Vítězem jednofázové mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic a pěti podpěr plánované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stalo londýnské studio William Matthews Associates, které stojí také za návrhy londýnské lanovky (London Cable Car), nebo modernizace nádraží London Bridge.

Hlavní město upravilo některé podmínky ve studii opravy Libeňského mostu. Týká se to například nosných prvků mostních konstrukcí a požadavků projektantů na vedení inženýrských sítí. Upravena byla poloha a konstrukce ramp, dispozice pilířů a umístění stromořadí. Úpravy podle návrhu Ateliéru BridgeStructures schválili pražští radní. Rekonstrukce mostu z roku 1928 začne letos.

Stavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který spojí Prahu 4 a 5, vyjde na zhruba 1,08 miliardy korun. Pro město jej vybuduje konsorcium firem TBR Firesta Strabag – Dvorecký most. Stavět by se mohlo začít do dvou až tří měsíců a práce potrvají 810 dní. Hlavní město získalo pravomocné stavební povolení. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům, pěším a přejezd budou mít povolen záchranáři.

Nejdelší visutý most na světě se pro veřejnost otevře už 13. května. Čeští turisté, kteří zatouží jej navštívit, přitom nemusí cestovat daleko. Most Sky Bridge naleznou na Dolní Moravě v pohoří Králického Sněžníku. Unikátní stavba překonává údolí ve výšce 95 metrů nad zemí a délce 721 metrů.

Pokračujeme sledováním míst s možností pádů z výšky na staveništích. Tentokrát se zaměříme na zemní a výkopové práce v prostoru oploceného staveniště. Zní to možná nelogicky, ale při zemních pracích prováděných v prostoru staveniště nám hrozí pád z výšky do výkopu. Přesněji bychom měli uvádět, že se jedná o pád do hloubky. Kromě toho můžeme být při hloubení zavaleni zeminou.

Stavba plánované 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy si podle studie proveditelnosti vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Dokumentaci pro územní rozhodnutí na tuto stavbu chce mít Správa železnic připravenu příští rok.

Společnost SWIETELSKY dokončila v srpnu 2021 hlavní část loňských prací na stavbě Poříčany–Velim na I. koridoru mezi Prahou a Kolínem. Počet výlukových dnů se přitom na traťových úsecích Velim–Pečky a Pečky–Poříčany podařilo zkrátit při čtyřech výlukách, kdy byl provoz omezen na jednu kolej.