Betonáž Dvoreckého mostu přes Vltavu s využitím čerpadel a autodomíchávačů
Galerie(9)

Nový most v Praze uchvátí kubistickým designem a výjimečnou betonovou konstrukcí

Po více než deseti letech od otevření Trojského mostu vzniká v Praze nový Dvorecký most. Spojí Smíchov s Podolím a nabídne prostor pouze pro MHD, cyklisty a pěší, čímž ulehčí dopravě na Barrandovském mostě a podpoří udržitelnou dopravu. Jeho kubistický vzhled tvoří bílý pohledový beton COLORCRETE® od TBG METROSTAV.

Vítězný architektonický návrh Atelieru 6 a studia TUBES se inspiruje českou kubistickou architekturou. Dvorecký most z předpjatého železobetonu má délku 331,6 m, šest polí a je tvarově velmi složitý s komplikovaným založením, obtížnou logistikou zásobování i vysokými nároky na kvalitu a estetiku betonových konstrukcí.

Betonáž základů Dvoreckého mostu s využitím čerpadel a ocelové výztuže
Spodní stavbu mostu tvoří dvě opěry a pět pilířů. | Zdroj: TBG Metrostav

Bílý beton COLORCRETE®

Viditelná nosná konstrukce je monolitická z pohledového bílého betonu se strukturou otisku nehoblovaných prken. Po sérii vzorkování byla zvolena betonová směs COLORCRETE® s bílým cementem CEM II/A-S 52,5 N ze slovenského Rohožníku. TBG METROSTAV má s bílým cementem přes 15 let zkušeností, avšak Dvorecký most vyžadoval dosud největší objem na jediné stavbě. To znamenalo náročnou logistiku zásobování betonáren a záložní skladování cementu.

Detailní pohled na lití bílého betonu do armované konstrukce Dvoreckého mostu
Pro výstavbu Dvoreckého mostu byla vybrána betonová směs COLORCRETE® s bílým cementem ze slovenského Rohožníku. | Zdroj: TBG Metrostav

Chlazení a kvalita betonu

Vzhledem k použití betonů s vyšším množstvím bílého cementu o větším podílu slínku a k masivním prvkům panovaly obavy z nadměrného vývinu hydratačního tepla, který by mohl způsobit překročení teploty 70 °C uvnitř betonu a také maximálního teplotního rozdílu 20 °C mezi jádrem a povrchem, což by mohlo vést ke vzniku trhlin.

Proto bylo přistoupeno k několika opatřením s cílem snížit počáteční teplotu čerstvého betonu. Betonárna TBG METROSTAV vyčlenila sila ve svém areálu v Hloubětíně pro předzásobení bílým cementem, který zde několik týdnů až měsíců chladl na teplotu okolního prostředí – běžná teplota čerstvě vyrobeného cementu totiž může dosahovat 70 °C. Dalším opatřením bylo zakrytí a skrápění skládek kameniva a písku pro výrobu betonu.

Speciální ponton s čerpadlem pro betonáž mostovky Dvoreckého mostu z vodní hladiny Vltavy
Stavba Dvoreckého mostu probíhá ve velmi stísněných podmínkách – s omezeným prostorem pro betonáže. | Zdroj: TBG Metrostav

Zhotovitel zároveň testoval chlazení betonu pomocí vodního potrubí během fáze tuhnutí. Výsledky ukázaly, že aktivní chlazení dokáže významně snížit teplotu uvnitř konstrukce a omezit teplotní rozdíl mezi středem a povrchem. Tento systém byl následně uplatněn i při reálných betonážích.

Logistika a čerpání betonu

Stavba Dvoreckého mostu probíhá ve velmi stísněných podmínkách – s omezeným prostorem pro betonáže, skladování i manipulaci se stavební technikou.

Jedním z vrcholů realizace byla betonáž mostního pole č. 3, která probíhala nepřetržitě po dobu 36 hodin. Do konstrukce bylo uloženo více než 1 000 m³ bílého betonu COLORCRETE®. Celý proces musel být precizně sladěn: od výroby a dopravy přes čerpání až po zhutňování směsi. Na stavbě bylo nasazeno pět čerpadel – dvě přijímala beton z autodomíchávačů a přečerpávala jej do dalších dvou čerpadel na pontonech na Vltavě, které následně plnily bednění mostovky z obou stran. Páté čerpadlo sloužilo jako záloha.

Detail spodní konstrukce Dvoreckého mostu s kubistickými liniemi a strukturou bednění z nehoblovaných prken
Dvorecký most z bílého pohledového betonu COLORCRETE® je tvarově velmi složitý a nese otisk bednění z hrubých, nehoblovaných prken, skládaných na sraz. | Zdroj: TBG Metrostav

Současně s výstavbou Dvoreckého mostu TBG METROSTAV zajišťoval dodávky ultra vysokopevnostních betonů UHPC pro rekonstrukci Barrandovského mostu a dodával betony s bílým pigmentem COLORCRETE® na stavbu nového nádraží Bubny. Ve všech případech šlo o rozsáhlé objemy s vysokými nároky na kvalitu a kontinuitu dodávek – což kladlo mimořádné nároky na výrobní i technologický tým betonárny.

Výstavba Dvoreckého mostu v Praze s řízením betonáže za účasti pracovníků TBG METROSTAV
Tým TBG METROSTAV kladl maximální důraz na kontrolu kvality betonových směsí – nejen na betonárně, ale i přímo na staveništi, a to jak během dne, tak při náročných nočních betonážích. | Zdroj: TBG Metrostav

Pozvánka na Beton University

Pokud vás zajímá více, přijďte 23. října 2025 do CAMP Praha na Beton University, kde s architektem Šímou, zástupci z Metrostav TBR, PERI, DOKA a technologem z TBG METROSTAV představíme detaily projektu. Registrace a stream na

www.betonuniversity.cz.

Betonáž Dvoreckého mostu přes Vltavu s využitím čerpadel a autodomíchávačů
Výstavba Dvoreckého mostu v Praze s řízením betonáže za účasti pracovníků TBG METROSTAV
Betonáž základů Dvoreckého mostu s využitím čerpadel a ocelové výztuže
Speciální ponton s čerpadlem pro betonáž mostovky Dvoreckého mostu z vodní hladiny Vltavy
Detail spodní konstrukce Dvoreckého mostu s kubistickými liniemi a strukturou bednění z nehoblovaných prken
Detailní pohled na lití bílého betonu do armované konstrukce Dvoreckého mostu
06
07

Zdroj: PR článek TBG Metrostav