Nový most v Praze uchvátí kubistickým designem a výjimečnou betonovou konstrukcí
Po více než deseti letech od otevření Trojského mostu vzniká v Praze nový Dvorecký most. Spojí Smíchov s Podolím a nabídne prostor pouze pro MHD, cyklisty a pěší, čímž ulehčí dopravě na Barrandovském mostě a podpoří udržitelnou dopravu. Jeho kubistický vzhled tvoří bílý pohledový beton COLORCRETE® od TBG METROSTAV.
Vítězný architektonický návrh Atelieru 6 a studia TUBES se inspiruje českou kubistickou architekturou. Dvorecký most z předpjatého železobetonu má délku 331,6 m, šest polí a je tvarově velmi složitý s komplikovaným založením, obtížnou logistikou zásobování i vysokými nároky na kvalitu a estetiku betonových konstrukcí.
Bílý beton COLORCRETE®
Viditelná nosná konstrukce je monolitická z pohledového bílého betonu se strukturou otisku nehoblovaných prken. Po sérii vzorkování byla zvolena betonová směs COLORCRETE® s bílým cementem CEM II/A-S 52,5 N ze slovenského Rohožníku. TBG METROSTAV má s bílým cementem přes 15 let zkušeností, avšak Dvorecký most vyžadoval dosud největší objem na jediné stavbě. To znamenalo náročnou logistiku zásobování betonáren a záložní skladování cementu.
Chlazení a kvalita betonu
Vzhledem k použití betonů s vyšším množstvím bílého cementu o větším podílu slínku a k masivním prvkům panovaly obavy z nadměrného vývinu hydratačního tepla, který by mohl způsobit překročení teploty 70 °C uvnitř betonu a také maximálního teplotního rozdílu 20 °C mezi jádrem a povrchem, což by mohlo vést ke vzniku trhlin.
Proto bylo přistoupeno k několika opatřením s cílem snížit počáteční teplotu čerstvého betonu. Betonárna TBG METROSTAV vyčlenila sila ve svém areálu v Hloubětíně pro předzásobení bílým cementem, který zde několik týdnů až měsíců chladl na teplotu okolního prostředí – běžná teplota čerstvě vyrobeného cementu totiž může dosahovat 70 °C. Dalším opatřením bylo zakrytí a skrápění skládek kameniva a písku pro výrobu betonu.
Zhotovitel zároveň testoval chlazení betonu pomocí vodního potrubí během fáze tuhnutí. Výsledky ukázaly, že aktivní chlazení dokáže významně snížit teplotu uvnitř konstrukce a omezit teplotní rozdíl mezi středem a povrchem. Tento systém byl následně uplatněn i při reálných betonážích.
Logistika a čerpání betonu
Stavba Dvoreckého mostu probíhá ve velmi stísněných podmínkách – s omezeným prostorem pro betonáže, skladování i manipulaci se stavební technikou.
Jedním z vrcholů realizace byla betonáž mostního pole č. 3, která probíhala nepřetržitě po dobu 36 hodin. Do konstrukce bylo uloženo více než 1 000 m³ bílého betonu COLORCRETE®. Celý proces musel být precizně sladěn: od výroby a dopravy přes čerpání až po zhutňování směsi. Na stavbě bylo nasazeno pět čerpadel – dvě přijímala beton z autodomíchávačů a přečerpávala jej do dalších dvou čerpadel na pontonech na Vltavě, které následně plnily bednění mostovky z obou stran. Páté čerpadlo sloužilo jako záloha.
Současně s výstavbou Dvoreckého mostu TBG METROSTAV zajišťoval dodávky ultra vysokopevnostních betonů UHPC pro rekonstrukci Barrandovského mostu a dodával betony s bílým pigmentem COLORCRETE® na stavbu nového nádraží Bubny. Ve všech případech šlo o rozsáhlé objemy s vysokými nároky na kvalitu a kontinuitu dodávek – což kladlo mimořádné nároky na výrobní i technologický tým betonárny.
Pozvánka na Beton University
Pokud vás zajímá více, přijďte 23. října 2025 do CAMP Praha na Beton University, kde s architektem Šímou, zástupci z Metrostav TBR, PERI, DOKA a technologem z TBG METROSTAV představíme detaily projektu. Registrace a stream na
Zdroj: PR článek TBG Metrostav