Rekonstrukce pardubického jezu na řece Labe s řídicími věžemi
Galerie(6)

Metrostav DIZ dokončuje opravu pardubického jezu. V zásobování hraje klíčovou roli Labe

Vypadá jako nejproklínanější součást jízdního kola, která tak ráda padá. Akorát tato váží jedna a půl tuny a podílí se na ovládání stavidel na nejsilnější české řece. I takzvané Gallovy řetězy museli stavbaři Metrostavu DIZ dopravit na rekonstrukci jezu v Pardubicích po vodě. Minulý týden osadili poslední z nich na prostředním jezovém poli. Projekt u soutoku Labe s Chrudimkou se tak po dvou a půl letech chýlí ke konci.

„Pro zásobování stavby ze souše teoreticky přicházela v úvahu pouze lávka pro pěší a cyklisty. Tu bychom ale museli uzavřít a stejně by neměla dostatečnou nosnost na osazení jeřábu. Zvolili jsme proto kompletně lodní logistiku. Kolemjdoucí tak mohli nejen volně přecházet z jednoho břehu na druhý, ale při troše štěstí i pozorovat vizuálně atraktivní instalaci řetězů pomocí jeřábu na pontonu,“ prozrazuje vedoucí projektu Ondřej VojtíšekMetrostavu DIZ.

Jez v Pardubicích během testu s průtokem vody po rekonstrukci
Levé jezové pole uvádění do provozu | Zdroj: Metrostav DIZ

Investor Povodí Labe, státní podnik, z provozních důvodů požadoval, aby měl po celou dobu rekonstrukce k dispozici dvě ze tří jezových polí pro regulaci toku. Stavbaři tak mohli v každé plavební sezoně pracovat pouze na jednom. Práce navíc museli vměstnat do léta a podzimu, aby minimalizovali souběh se zvýšenými průtoky.

„Přesto nás velká voda jednou překvapila. Vloni přišla v září, zaplavila suchou jímku a zastavila nám stavbu asi na měsíc. Měli jsme co dělat, abychom stihli dokončit práce na pravém jezovém poli do prosince, kdy již hrozí mrazy. Těší mě, že díky dobré spolupráci s investorem, subdodavateli a projektantem se nám daří držet harmonogram. Pokud na podzim zase něco nepřijde, měli bychom stihnout listopadový konečný termín,“ doplňuje Ondřej Vojtíšek.

Opravené hradicí těleso jezu v Pardubicích během rekonstrukce
Pohled na kompletační práce | Zdroj: Metrostav DIZ

Aktuálně vrcholící generální opravy se týkají všech tří jezových polí a spočívají ve výměně Gallových a článkových řetězů, opravě hradicího tělesa, výměně těsnících prvků, aplikaci protikorozních nátěrů a dílčí opravě technologických zařízení. Stavbaři Metrostavu DIZ nyní dokončují rekonstrukci posledního prostředního pole.

Specifickou součástí mechanismu jsou tzv. Gallovy řetězy, pojmenované po francouzském inženýrovi Philippu Gallovi z 19. století. Používají se tam, kde je potřeba velká tažná síla, a přitom velmi malá obvodová rychlost (do 0,3 m/s). V případě jezů právě tyto speciální řetězy ovládají stavidla tím, že umožňují pohyb klapky a zdvih celé hradicí konstrukce.

Detail hradicí konstrukce s novými prvky a řetězy na jezu v Pardubicích
Detal zdvižené klapky | Zdroj: Metrostav DIZ

Stavba s názvem „VD Pardubice, oprava hradicích konstrukcí (nátěry, boční štíty)“ začala na jaře 2023 a bude dokončena v listopadu letošního roku. Pro státní podnik Povodí Labe ji realizuje společnost Metrostav DIZ. Smluvní cena činí 43 milionů korun bez DPH.

Společnost Metrostav DIZ se v posledních letech stává specialistou na vodní stavby. Firma buduje například bezpečnostní přelivy na vodním díle Orlík či plavební komoru Rohatec na Baťově kanále, rekonstruovala pražské jezy, realizuje přístaviště a lodní stání.

Technik Metrostav DIZ při práci uvnitř hradicí konstrukce pardubického jezu
Korozní průzkum vnitřek klapky | Zdroj: Metrostav DIZ
Korozní průzkum vnitřek klapky
Detail hradicí konstrukce s novými prvky a řetězy na jezu v Pardubicích
Opravené hradicí těleso jezu v Pardubicích během rekonstrukce
Levé jezové pole uvádění do provozu
Rekonstrukce pardubického jezu na řece Labe s řídicími věžemi

Zdroj: PR článok Metrostav DIZ s.r.o.