V jednom z největších měst v Číně a nejrychleji rostoucích metropolí na světě – Šen-čenu – byl na konci listopadu otevřen nový terminál letiště. Vzhledem k jeho výhodné poloze u hranic s Hongkongem hraje roli důležitého dopravního uzlu.
Inženýrské stavby
Most přes údolí Hosťovského potoka, který byl postaven na rychlostí komunikací R1, je popsán z hlediska architektonického a konstrukčního řešení, statické analýzy a postupu stavby. Most celkové délky 960 m má 17 polí s rozpětími od 33,0 do 69,0 m. Mostovka šířky 25,66 m je tvořena jednokomorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami podepíranými prefabrikovanými vzpěrami. Mostovka proměnné výšky byla vytvářena postupně. Nejdříve byl v bednění zavěšeném na speciální výsuvné skruži s takzvaným organickým předpětím, které eliminuje deformaci skruže vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska.
Odborníci na bednění ze společnosti Doka mají dlouholeté zkušenosti s mostním stavitelstvím a to v celosvětovém měřítku. I v České republice se Doka podílí na výstavbě řady mostů, z nichž mediálně nejznámější je asi Trojský most v Praze. V celosvětovém měřítku je ale v současné chvíli nejzajímavější projekt mostu Bourgreg v Maroku. Tento 952 metrů dlouhý most symbolizuje modernizaci infrastruktury této země a zároveň i prezentuje nejmodernější stavební a bednicí systémy.
V České republice byl proveden ekonomický rozbor provozních nákladů stávajících dálničních tunelů, který ukázal, že se provozní náklady u jednotlivých tunelových staveb velmi liší a hlavně, že jsou náklady na provoz velmi vysoké, takže odrazují investora od budování nových tunelových děl. Náklady se pohybují od asi 25 Kč do 50 Kč na jeden běžný metr tunelové trouby za jeden den (dálniční tunely v České republice mají zpravidla dvě tunelové trouby).
Cílem prezentovaného článku je podělit se o zkušenosti v problematice sanace objektů v historických centrech. Článek poukazuje na to, jak je sanace objektů v historických centrech měst složitá a jak důležité je získání podrobných údajů o stavu objektu, aby byla úspěšná. Nejprve je předloženo řešení dané problematiky z pohledu geotechnika, kdy jsou brány v úvahu celé řady aspektů, které ovlivňují správnou volbu sanace. Ve druhé části článku jsou uvedeny konkrétní příklady, u kterých došlo k výrazně rozdílným rozhodnutím o sanaci.
Téměř každý stavební materiál má svou soutěž. Soutěží se o nejlepší stavby z betonu, cihel, dřeva, ale i oceli. Právě přednosti a nápaditý design ocelových konstrukcí představuje ocenění European Steel Design Awards, které uděluje Evropská asociace ocelových konstrukcí ( ECCS) každé dva roky. Letos se mezi oceněnými stavbami objevila i realizace z České republiky- most přes Lochkovské údolí na pražském okruhu.
Hlavní myšlenkou architektů bylo vytvořit jeden propojený dopravní celek, který by poskytoval cestujícím maximální přepravní komfort.
Pěší most spojuje rekreační pobřežní středisko Zapallar se sociálním bydlením na druhé straně silničního tahu F-30-E. Samotná silnice je velmi frekventovaná a několikrát se klikatí, proto je poměrně nebezpečná. Realizovaný pěší most představuje bezpečný průchod na druhou stranu, což bylo i zadáním projektu.
Veřejná dopravní síť v Rijádu je v současnosti největším projektem rozvoje městské dopravy ve světě. K dílu přispěli i Gerber architekti a Snohetta architekti, kteří jsou neméně známí než již zmíněný ateliér Zaha Hadid. Všem projektům zapojeným do architektonické soutěže vládne myšlenka udržitelného urbanismu, inspirace místní kulturou a přírodou.
Rijád leží uprostřed pouště, ale přesto je to prosperující, rychle se rozvíjející aglomerace. Moderní velkoměsto je politickým i ekonomickým centrem Saudské Arábie a počet jeho obyvatel se rychle zvyšuje. V roce 1935 měl Rijád pouze 30 tisíc obyvatel, dnes je to už více než 5 milionů. Právě proto narůstají i nároky na dopravní infrastrukturu. Architektonické soutěže přilákají celosvětově známé osobnosti architektury. Jde o prestiž, významné reference i lukrativní projekty zároveň. Zapojil se i ateliér známé Zahy Hadid, který navrhl stanici metra ve finanční čtvrti krále Abdullaha.
Výstavba Tianjin West Railway Station v Číně z dílny ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a půl roku. Nový dopravní uzel, který se nachází asi 130 km jihozápadně od Beijning slouží jako zastávka na rychlostní lince mezi Pekingem a Šanghají. Zároveň spojuje rozličné regionální trasy a přivádí je do podzemní sítě. Úkolem této železniční dráhy je spojit komerční zónu na severu se starým centrem města na jihu, přemostit silnice a řeky v tomto městě, kde žije 12 miliónů obyvatel.
Asfaltové reologické kluzné spáry lze výhodně využít pro snížení tření v základové spáře na poddolovaném území, kde se očekává horizontální deformace terénu. Na stavební fakultě probíhá od roku 2010 laboratorní testování různých typů asfaltových pásů, zkoumá se vliv vertikálního a horizontálního zatížení a také vliv teploty. Výsledky zkoušek se využívají pro matematické modelování interakce základu a podloží. Lze odvodit parametry v horizontálním směru pro modelování jednoparametrického modelu podloží, které je možné využít v komerčním softwaru na bázi MKP.
Historie předpjatých konstrukcí přesahuje dobu 50 let. Většina těchto konstrukcí realizovaných v souladu s pravidly dobrého návrhu, detailů a prováděcí praxe demonstrovala obecně vynikající trvanlivost předpjatého betonu a konkrétně kabelů dodatečného předpětí. Byla provedena řada systematických diagnostických průzkumů trvanlivosti ve více zemích, jako jsou Spojené království, Francie, Švýcarsko a Rakousko. Všechny tyto výzkumy potvrdily, že velká většina předpjatých konstrukcí a kabelů dodatečného předpětí vykazuje výbornou trvanlivost pouze s nevýznamnými korozními defekty, pokud vůbec, také narazily na problémy s životností a korozí předpínacích kabelů.
V předcházejícím čísle časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby jsme vás informovali o negativních vlivech nadměrného hluku způsobeného nárůstem silniční a železniční dopravy, jakož i o možnosti omezení hluku pomocí protihlukových stěn. Další část příspěvku se zaměřuje na materiálové vlastnosti protihlukových stěn a jejich využití v souladu s požadavky, které se na ně kladou.
Koncem tohoto roku je naplánováno ukončení stavby rychlostní komunikace R7, která se nachází mezi Prahou a Chomutovem. Jednou ze staveb, které po vybudování budou tvořit rychlostní silnici R7 mezi Prahou a Chomutovem, je novostavba silnice v úseku od křižovatky MUK Vysočany po křižovatku se silnicí II/568 v délce 9,440 km v nové trase.