Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Výstavba nového Trojského mostu v Praze mezi Holešovicemi a Trojou je nezbytnou součástí trasy městského okruhu. Jde o obloukový most s dolní mostovkou. Celková délka mostu je 250 m, celková výška konstrukce 34 m nad maximální plavební hladinou řeky a rozpětí oblouku hlavního pole mostu je 204 m. V tomto příspěvku se budeme věnovat konečné fázi spuštění nosné konstrukce mostu z provizorních podpěr.

Rozšíření letiště u Montevidea, hlavního města Uruguaje, bylo postaveno už v roce 2009. Jeho elegantní tvar a celkové řešení je však dokonale nadčasové. Nedávno letištní halu od světoznámého uruguayského rodáka Rafaela Viñoly, která je nepřehlédnutelná díky své velkolepé a přitom křehce působící střeše s ocelovou konstrukcí, ocenili porotci prestižní architektonické soutěže Architizer A+ Awards cenou v kategorii Transport.

Mosty klenoucí se nad údolím či ramenem řeky bez doteku se zemí jsou technickým divem už samy o sobě. Pověsti technického unikátu dostojí i nový Trojský most nad Vltavou, který si po svém zprovoznění v závěru tohoto roku v mnoha parametrech vyslouží přívlastek ojedinělý, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku.

V Ammánu, hlavním městě Jordánska, stojí nejnovější velkolepý projekt studia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové mezinárodní letiště pro toto město s dvěma a půl milióny obyvatel. Výzva to byla o to větší, že je plánován každoroční nárůst počtu odbavených pasažérů na tomto letišti o šest procent. Z nynějších třech a půl milionu odbavených by mělo být v roce 2030 hned 12 milionů. Bylo tedy nutné navrhnout letiště tak, aby mohlo do budoucna růst.

V bezprostřední blízkosti silnice E50 byla v roce 1939 zahájena stavba dálnice, která měla spojovat území Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatskou Rus. Stavba byla přerušena v průběhu druhé světové války a později nebyla obnovena mimo jiné z důvodu výskytu rozsáhlých svahových deformací v trase plánované dálnice. Rozestavěné těleso dálnice je dodnes v terénu dobře patrné, je zachováno několik mostků, propustí a průzkumných vrtů (obr. 1 a 2), které jsou stále v dobrém technickém stavu.

Prefabrikace je efektivním řešením ekonomické a rychlé výstavby. Prefabrikované konstrukce prošly značným vývojem, který byl dán nejenom technologickým možnostmi, využitím nových materiálů a technologií, ale i vývojem názorů v oblasti mostního stavitelství a změnami v oblasti legislativy.

Stavba zahájená 2. 9. 2011 řeší rekonstrukci koleje č. 1 trati Púchov (SR) – Hranice na Moravě v rozsahu od km 21,085 (státní hranice ČR/SR) do km 27,271, dále rekonstrukci kolejí č. 1 a 2 na úseku Střelenského tunelu od km 22,480 do km 23,750, rekonstrukci Střelenského tunelu z roku 1936 a rekonstrukci zastávky Střelná. V rámci rekonstrukce kolejí bude provedena rovněž rekonstrukce mostů, propustků a zárubních zdí. Předmětem stavby je také rekonstrukce trakčního vedení na úseku rekonstrukce kolejí a úpravy zabezpečovacího zařízení, sdělovacího zařízení, silnoproudé technologie a dálkové řídicí technologie.

Mohli bychom představit most nejdelší, nejvyšší, nejlevnější nebo ten nejdražší. Byly by to ale ty nejzajímavější? Vybrali jsme deset mostů, které se mezi ostatními vymykají především svým zajímavým konstrukčním řešením.

Kontroverzní most pro pěší přes Canal Grande v Benátkách vyvolal hodně diskusí. Kvůli schodnicím nevhodný pro vozíčkáře a obecně se nehodící do dekorativní středověké architektury města…

Novou dřevěnou lávku na hranici centra Jablonce nad Nisou postavilo studio H3T Architekti. Ve dvou lidech, za pár hodin, s náklady na materiál ve výši 5000 korun, bez povolení. Přispěli tak do projektu Městské Zásahy Jablonec, jehož cílem je rozvířit diskuzi nad veřejným prostorem ve městě, navrhovat řešení architektonicky problematických míst, zkusit otočit způsob zadávání městských zakázek a bez nároku na honorář a bez čekání na výzvu pomoci městu a okolí.

Povrchová úprava ocelových mostních konstrukcí se řídí příslušnými předpisy Ministerstva dopravy a Českých drah. Pro silniční mostní konstrukce vstoupily v platnost v roce 2008 Technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací kapitola 19 část B s názvem Protikorozní ochrana ocelových mostů a konstrukcí.

V mostním stavitelství jsou hydrofobní impregnace hojně používanou ochranou železobetonových konstrukcí. Nejčastěji v kombinaci s ochrannými nátěry vytváří komplexní ochranu před vodou a agresivními látkami, které jsou ve vodě rozpuštěné. Avšak i samostatně použitá hydrofobní impregnace může mít životnost přesahující 10 let. V dosavadní praxi se uplatňují pouze impregnace s nižší životností z důvodů nižších počátečních nákladů, avšak s nepoměrně kratší životností.

Kompozitní tažené profily se ve střední Evropě vyrábějí už řadu let, největšího rozmachu se dosáhlo v devadesátých letech minulého století. Firmy, které se do tohoto oboru pustily, si nejdříve musely prošlapat cesty u projektantů, konstruktérů, provozovatelů a investorů. Současně bylo nutné získat i potřebné certifikáty od autorizovaných zkušeben. Ukázalo se však, že pro zkoušení kompozitů nebyly zavedeny metodiky, a proto byla řada výrobků nejprve testována ve zkušebnách technických univerzit a výsledky byly potom předávány k posouzení dál.

Most pro pěší a cyklisty v australském Brisbane je dlouhý 470 m a široký 6,5 m. Princip tensegrity (synergie mezi napětím a tlakem v uzavřené síti kabelů a pevných tyčí) umožnil vytvořit lehkou, ale velmi silnou konstrukci a použít tenkou mostovku. LED osvětlení mostu je zabezpečeno solární energií. (Spolupráce Cox Rayner Architects + Arup)

Traťové tunely na prodloužení linky A pražského metra mezi přístupovou a montážní šachtou na Vypichu a stávající koncovou stanicí Dejvická jsou raženy dvěma moderními mechanizovanými štíty s tlakovou kontrolou čelby. Na trase délky 4,54 km se třemi stanicemi podcházela ražba zeminovým štítem dvě významná uskupení povrchové zástavby. Jedním z nich byl nový obytný komplex Hvězda na pražských Petřinách, druhým byla skupina pěti výškových panelových budov na Červeném vrchu.