Norsko je lídrem v zavádění elektromobility.

Zakáže EU cenově dostupná čínská elektrická vozidla?

Partneři sekce:

Jednou z hlavních výtek vůči směřování Evropy k plně elektrickým autům jsou zejména nemalé náklady na jejich pořízení.

Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) existuje 20 zemí EU, které nabízejí pobídky k nákupu elektromobilů, přičemž sedm dalších poskytuje daňové úlevy nebo výjimky, které by tento problém měly kompenzovat.

Oproti tomu Světové ekonomické fórum (WEF) mezitím uvedlo, že letošní průzkum ukazuje, že náklady na vlastnictví a provoz elektromobilů v Evropě klesly a nyní jsou přibližně na stejné nebo levnější úrovni (z hlediska celkových nákladů na vlastnictví) než auta na benzín nebo naftu.

Čína auta masově dotuje

Přesto elektromobilita stále pro řadu lidí představuje nemalý problém, který k velké nelibosti Evropské unie často řeší levné výrobky pocházející z Číny. Právě ty se nyní dostaly do hledáčku EU, která – dle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen Unie – zahájila antisubvenční šetření levných elektromobilů letos v září a obvinila Čínu z „deformace našeho trhu“.

Dle vyjádření von der Leyen je trh s elektrickými vozidly „zásadním pro čistou ekonomiku“ v Evropě, ale „globální trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími čínskými elektromobily“, jejichž ceny jsou udržovány „uměle nízko obrovskými státními dotacemi“.

Čína od té doby zasáhla a varovala, že vyšetřování by mohlo poškodit obchodní vztahy mezi Čínou a Evropou a zvýšit ceny pro evropské spotřebitele. Čínská obchodní komora bloku EU řekla, aby „přemýšlel znovu“ a neuchyloval se k „jednostranným obchodním nástrojům k zablokování čínských elektromobilů v EU a tím ke zvýšení jejich nákladů“. Obava je ovšem svým způsobem zcela na místě, protože Evropa je po Číně druhým největším trhem pro elektromobily – a Čína je zdaleka největším výrobcem elektromobilů na světě.

Zajímavostí závěrem může být, že Citroen uvádí na trh automobil ë-C3, který má být prvním evropským cenově dostupným elektromobilem, a tedy i odpovědí na čínské automobily. Cena tohoto automobilu bude údajně začínat těsně pod 25 000 €, zda taková bude i realita uvidíme až v roce 2024…

Zdroj: Euronews Green – přeloženo, upraveno, kráceno