BKC CAM04 CANAL
Galerie(9)

Baťův kanál: Revitalizovaný přístav se možná dočká i kulturního sálu

Historická vodní cesta, ale také místo k rekreaci. Jak by Veselí nad Moravou oživila nová stavba v místním revitalizovaném přístavu? Nabídla by občerstvení i kulturní sál v patře.

Baťův kanál je historická vodní cesta-průplav. Byl vybudován mezi lety 1934–1938 s náklady 35 milionů korun a sloužil k lodní přepravě hnědého uhlí ze Sudoměřického nádraží do 52 km vzdálených Otrokovic, kam jej vozily remorkéry.

Průplav je pojmenován po Tomáši Baťovi, jelikož se samosprávný celek Země moravskoslezská (zajišťující projekty a realizaci prací) s firmou Baťa dohodla, že ta zajistí dodání veškerých kovových konstrukcí plavebních komor, mostů a jezů. Ve finále vede 26 km kanálu korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem. Dnes je využíván k rekreačním účelům a plánuje se jeho prodloužení až do Kroměříže.

BKC CAM05 SITTING
BKC SITUATION
BKC GROUND FLOOR
BKC FIRST FLOOR
BKC ROOFTOP
BKC ELEVATION1
BKC ELEVATION2
BKC AXONOMETRY

Veřejný prostor přístavu Veselí nad Moravou prošel revitalizací za 120 milionů korun. Jedním z důvodů bylo propojení kanálu s centrem města a podpora volnočasových aktivit v oblasti. Díky revitalizaci a otevření veřejného přístavu je možné krátkodobé ukotvení až 35 lodí, ale i přenocování. Dostupné jsou přípojky i zařízení pro ekologickou likvidaci odpadu a servisní centrum pro tankování lodí, zabezpečeno je také vytahování a spouštění lodí.

Počítá se s investicí až 2 miliardy korun

Pro návštěvníky bylo zbudováno vyhlídkové molo a restaurace. Jedná se tak, v současné chvíli, o největší a nejmodernější veřejný přístav v České republice. Opravena byla také cyklostezka vedoucí podél kanálu. Není to však jediná plánovaná investice – Národní investiční plán počítá do roku 2030 s další investicí ve výši 1,9 miliardy korun.

Na přestavbu stávajících budov byla vypsána architektonická soutěž. Některé ateliéry pak byly přímo osloveny k tomu, aby se zapojily. V návaznosti na revitalizaci prostoru navrhlo architektonické studio KOGAA návrh přestavby přístavu, do kterého plánuje zahrnout i bistro s výdejním okénkem pro cyklisty a kulturní sál.

BKC CAM06 FRONTAL
Návrh kulturního sálu | Zdroj: KOGAA

Celá přestavba by se měla udát postupně ve čtyřech navazujících krocích tak, aby zůstala zachována funkčnost přístaviště. Navrhovaný objekt z betonu a dřeva se díky prosklení v parteru otevírá do okolní krajiny a navazuje s ní kontakt. K lodní dopravě poté odkazují kulatá, nautická, okna i velkoformátová půlkruhová sektorová zasklení přízemí.

Střecha je navržená jako pochozí a bude osazena nízkými rostlinami a keři. Nabídne tak další možnost spočinutí v náruči přírody v obklopení korunami stromů. Ani hmota budovy není naddimenzovaná, má jenom jedno patro. Architekti podle vlastních slov dbali na to, aby se budova nedostávala do konfliktu se svým okolím, ale komunikovala s ním, navazovala dialog – i proto nebyla zvolena klasická „kostka“ s prosklenými prvky, ale mnohem členitější tvar budovy.

KOGAA

Architektonické studio, které v roce 2015 založili Tomáš Kozelský, Alexandra Georgescu a Viktor Odstrčilík, bylo v letošním roce nominováno na Českou cenu za architekturu s projektem konverzí původních industriálních skladů na komunitní loftové bydlení se zelenou střechou a zařízením pro sběr dešťové vody nazvané DADA Distrikt.

Znát je můžete například i díky adaptaci nevyužívaného brněnského lihovaru na The Distillery – Social Reactor či dřevěné konstrukce City Cell Prototype, která má za úkol schraňovat a čistit dešťovou vodu a vytvářet stín na (v létě rozpálených) náměstích.

Projekt navíc klade důraz ekologickou udržitelnost – stavbu tvoří předem vysušené dřevěné KVH profily (nevyžadující impregnaci) a elektřina pro osvětlení a čerpadlo je získávána ze solárních panelů na střeše. Studio KOGAA letos získalo prestižní ocenění Design Vanguard 2021, které uděluje americký magazín Architectural Record.

Kateřina Tobišková