Galerie(4)

Dům ShadowBox: Nikdy nekončící hra světla a stínu

Aby stavba vzbudila pozornost a stala se zážitkem třeba jen při její návštěvě, nemusí mít výrazné tvary a barvy. Mnohem větší dopad má promyšlená práce s prostorem a správně zvolená barva interiéru. Příkladem takové stavby může být například projekt ateliéru Johnson Chou Inc., nazvaný ShadowBox. Ověnčený mnoha cenami v architektonických a designových soutěžích zaujal odborníky i laiky po celém světě.

ShadowBox pracuje s primární podstatou architektury – prvotním principem je práce s nikdy nekončící hrou světla a stínu v plynoucím čase – dům je tedy navržen tak, aby zachytil neustále se měnící světelné a stínové efekty v různých zónách a využil je ve svůj prospěch.

Dům je navržen tak, aby zachytil neustále se měnící světelné a stínové efekty. | Zdroj: Ben Rahn, A-Frame Studio

Slunce jako tvůrce změny prostoru

Dům z portfolia společnosti Johnson Chou Inc. se nachází v oblasti Upper Beaches v Torontu v blízkosti rušné magistrály, stavební otvory v plášti stavby byly tedy minimalizovány v jednotný úzký pás oken s převažujícím horizontálním rozměrem. Stěžejní tedy nejsou široké výhledy, ale průsvity slunečních paprsků, měnících svou pozici s denní dobou. 

Stěžejní nejsou široké výhledy, ale průsvity slunečních paprsků. | Zdroj: Ben Rahn, A-Frame Studio

Vchod přístupný po postranním chodníku podél budovy je umístěn v jejím středu. Otevírá se do haly umístěné mezi jídelnou a kuchyní se snídaňovým pultem. Orientace budovy v ose východ–západ zajišťuje přítomnost slunečního světla v této části domu od ranní snídaně po celý den. Z kuchyně o běžné výšce jednoho podlaží se strop zvyšuje – jídelna má dvojitou a obývací pokoj trojitou výšku, která při průchodu domem vyvolává buď pocit rozvolnění, nebo naopak komprese.

Stíny vržené do interiéru odhalují vzájemný kontrast mezi trvalostí architektury a pomíjivou přírodou. Vnitřní stěny fungují jako prázdné plátno, na něž jsou promítány obrazy vytvořené stíny abstrahovaných forem v pohybu – třeba stromů kymácejících se ve větru nebo slunečních paprsků, pohybujících se po stěnách a podlahách domu.

V jednom prchavém okamžiku se stíny zcela promění nebo zmizí. V kombinaci s tím spolupůsobí dynamika hmoty – mění se prostřednictvím různých objemových měřítek – například rozpínáním či kompresí prostorů s jednoduchou nebo násobnou výškou, případně využitím komunikačních interiérových prvků, jako jsou lávky a schody.

Stíny vržené do interiéru odhalují vzájemný kontrast mezi trvalostí architektury a pomíjivou přírodou. | Zdroj: Ben Rahn, A-Frame Studio

Ocenění

Projekt ShadowBox získal v mezinárodní soutěži architektury a designu časopisu AZURE „AZ Awards“, jež představuje nejlepší světové projekty, produkty a nápady, ocenění AZ Interiors: Residential 2020 AZ. Vítěze jednotlivých kategorií vybírala porota tvořená předními mezinárodními designéry z rekordního počtu 1 241 přihlášených a 68 finalistů.

ShadowBox byl také oceněn cenou 2020 Value of Design Award (VODA) od Interior Designers of Canada, 2019 International Design Award (IDA) a stal se i finalistou soutěže Global Excellence Awards 2019 International Interior Design Association (IIDA).

O společnosti Johnson Chou Inc.

Společnost Johnson Chou Inc. založená v roce 1999 se zabývá architektonickým a průmyslovým designem, návrhy nábytku a interiérů a tvoří grafickou identitu a firemní komunikaci šitou na míru konkrétní instituci. Mezi oceněné a mezinárodně uznávané projekty společnosti patří například reklamní kanceláře pro Grip Limited a Zulu Alpha Kilo, ústředí pro Red Bull Canada a soukromé rezidence v 10 Bellair a byty Candy Factory.

Základní údaje:
Místo: Toronto, Kanada
Autor: Johnson Chou Inc., Toronto, Kanada.
Tým: Johnson Chou a Silke Stadtmueller, Andrew Harris (Ardec Group), Dario Gallo (MAF Industries), Stephen Bazay (Bazay Blacksmithing), Andrew Moretti (RFP Design Group), Traian Sandru (Lumina Sales / Eurolite), Bob Westcott (RJW Enterprises), Vicky Diab (Willis), Dave Kennedy (Kenella Painting), Dave Marcus (AyA Kitchens), Kaz Stachelek (Robert Design Group) a Ira Idzkowski (Torcon)

Text: Daniela Bartošová
Foto: Ben Rahn, A-Frame Studio