Virtuální dům na dosah: V Česku otevřel první digitální showroom stále oblíbenějších dřevostaveb
Stavět rodinný dům může být dnes výrazně jinou zkušeností, než tomu bylo ještě před několika lety. Rakouská společnost ELK, která patří k evropským lídrům v oblasti dřevostaveb, otevřela v Praze první digitální showroom svého druhu.
V novém ELK Experience Center si klienti mohou navrhnout svůj budoucí dům ve 2D i 3D virtuální realitě a upravovat jeho podobu až do nejmenších detailů. Tato inovace přichází v době, kdy zájem o dřevostavby v Česku v posledních letech postupně roste, i když stále zaostává za západní ale i severní Evropou.
Digitální showroom umožňuje zákazníkům projít si vlastní budoucí dům prostřednictvím brýlí pro virtuální realitu (VR). Interaktivní konfigurátor umožňuje okamžité úpravy, od typu střechy přes barvu podlahy, až po vnitřní uspořádání místností. „Zábavnou digitální a interaktivní cestou budeme se zákazníkem procházet jeho budoucí dům, aby si ujasnil, jak by měl vypadat zvenčí i uvnitř,“ říká Miroslav Veselý, obchodní ředitel společnosti ELK Česko. Vše probíhá v prostředí, které připomíná konfigurátor vozidla, ale s výrazně vyšší mírou personalizace.
Mírný nárůst počtu dřevostaveb
Společnost ELK, která působí na mateřském rakouském trhu více než 65 let a má za sebou výstavbu přes 45 tisíc domů, nabízí tzv. řešení na klíč. Klienti si vybírají vše podle svých preferencí. Od podlahy až po kuchyně v rámci jedné smlouvy s garancí fixní ceny po dobu 12 měsíců. Součástí nabídky je také prefabrikovaná výroba, která zkracuje dobu výstavby na samotném pozemku na minimum.
Výstavba je zároveň díky obnovitelným materiálům ekologicky šetrnější volbou než klasické materiály.
V České republice bylo podle údajů Českého statistického úřadu za rok 2023 postaveno 2 595 dřevostaveb, což odpovídá podílu 14,6 % na celkovém počtu nově postavených rodinných domů. Jde o mírný nárůst oproti předchozímu roku, konkrétně o půl procentního bodu. Za zmínku stojí, že ve stejném roce (2023) počet dokončených rodinných domů oproti předchozímu roku poklesl o zhruba 5 %.
Dřevostavby jsou tedy na vzestupu. Oblíbenou konstrukční technologií zůstávají lehké rámové skelety v panelové nebo staveništní montáži. Regionální rozdíly jsou výrazné: například v Libereckém kraji tvořily dřevostavby více než čtvrtinu všech nových rodinných domů (25,2 %), zatímco v Jihočeském kraji šlo jen o 2,6 %.
Obliba roste, ale v zahraničí jsou napřed
Přestože zájem v Česku stoupá, zůstáváme ve srovnání s vyspělými evropskými zeměmi spíše průměrní. Například ve Švédsku se ve dřevě staví přibližně 80 % všech rodinných domů. ELK proto vnímá český trh jako perspektivní a připravený na moderní přístupy ve stavebnictví. Společnost chce českým zákazníkům nabídnout jak funkční domy s nízkou energetickou náročností, tak moderní zákaznický servis kombinující digitální nástroje s osobním přístupem.
Součástí uvedení showroomu byla i prezentace nové ambasadorky značky. Stala se jí trojnásobná olympijská šampionka Ester Ledecká. Podle zástupců společnosti spojuje s ELK nejen sportovní výkony a profesionalita, ale i symbolické propojení s Rakouskem. „Spolupráce mezi Ester a ELK dává smysl i díky rakouskému původu společnosti. V Rakousku je alpské lyžování a snowboarding mimořádně populární a do jisté míry symbolizuje celou zemi,“ vysvětloval Miroslav Veselý.
ELK Experience Center tak představuje nejen technologický posun, ale i reakci na pomalu měnící se český trh. V době, kdy se začíná diskutovat o výstavbě vícepodlažních dřevěných budov i v tuzemsku, ukazuje ELK cestu, jak může být plánování domu přehlednější, efektivnější a pro klienta komfortnější. A to jak z hlediska uživatelského zážitku, tak i finální ceny, kvality a transparentnosti celého procesu.