Pasivní mateřská školka
Galerie(10)

Pasivní mateřská školka

Návrh stavby určené pro děti bývá pro architekty jednou z nejzábavnějších zakázek. Vycházejí nejen z požadavků investora, ale také z vlastních vzpomínek na dětství a dětské touhy. Právě tak vznikala školka v rakouském Welsu. Tato provozně nenáročná stavba poskytuje dětem útulná hnízda s výhledem do přírody.

Mateřská školka v ulici Robert-Koch-Strasse ve Welsu je umístěna na relativně velkém pozemku se vstupním průčelím směrem k silnici. Areál obklopují na stranách silnice vysoké živé ploty a chrání jej před hlukem a pohledy zvenčí.

Podoba stavby vzešla ze soutěže uskutečněné v roce 2009, kterou vyhrála společnost SWAP Architekten společně s firmou DELTA Projektconsult. Erik Štefanovič, jednatel DELTA Projektconsult, říká, jaký byl požadavek investora: „Naším úkolem v tomto projektu bylo vybudovat mateřskou školku v pasivním standardu, která bude z pedagogického hlediska odpovídat nejmodernějším požadavkům výuky.“ Proto ačkoli hmota budovy školky je jednoduché kubické těleso, jeho vnější strana je ozvláštněna jakýmisi hnízdy a terasami nacházejícími se v patře včetně lávek se zahradními výstupy. Tato hnízda visí na fasádě mateřské školky v přízemí i v patře. Nápad projektantů a architektů se setkal s velkým zájmem těch, kterým byl určen především – dětí. Velkorysé výběžky jsou za provozu školky silně frekventované a mezi dětmi oblíbené, neboť jim nabízejí zejména v deštivých dnech nerušený kontakt s přírodou.

Vnitřní uspořádání, průhled do zahrady
Díky jasnému uspořádání půdorysu se projekt vyznačuje vysokou mírou přehlednosti. Velkorysá vstupní hala se dostává pomocí průhledu přes celou budovu až do zahrady nacházející se v zadní části objektu. Vlevo je správa budovy a vpravo je situována místnost pro batolata, do které mohou být malé děti pohodlně přivezeny v kočárku. Zasklení nacházející se ve výšce podlahy umožňují také praktický pohledový kontakt z čekárny do místnosti pro batolata.

Celkem obsahuje budova šest tříd a potřebné zázemí – převlékárnu, šatny, umývárny a toalety. Jednotlivé místnosti jsou pro zjednodušení orientace navíc provedeny v různých pestrobarevných provedeních. Pomocí sériového uspořádání jednotlivých místností naproti sobě se také nabízí možnost společně uzavřít vícero jednotlivých prostor, aby se tak pro děti vytvořily větší prostory pro jejich pohyb.


 

Symbolická hnízda pro děti 
Hlavní prostor každé třídy je založen na pravoúhlém půdorysu, který může spolu s modulárním rozšířením vytvářet různorodé individuální kombinace prostoru. Hnízda – která mohou být také dutinami – vyčnívají z fasády jako zajímavé arkýřové prvky a umožňují nový úhel pohledu ven z budovy do zahrady. Obě hnízda jsou vybudována v měřítku odpovídajícím dětem a jsou to jednoznačně oblíbené prostory dětí. Terasy se nacházejí vždy přímo před prostorami jednotlivých místností a poskytují velkorysý kontakt s volným prostorem. Přístup do zahrady je umožněn z hygienických důvodů pouze přes šatny. V patře jsou dva východy vedeny současně přes lávku a směrem dolů.

Další prostory pro hru
Centrální společenskou místností mateřské školky je aula. Nabízí dětem velkolepý prostor pro hraní, díky možnému spojení s jídelnou a tělocvičnou. K aule je orientováno také hlavní schodiště, v přízemí rozšířené do schodů k sezení. Otevřeným prostorem je i dětská knihovna v patře, která poskytuje další společný prostor pro hru a komunikaci v tomto patře.

Tělocvična umístěná mezi dvě hrací místnosti je spojena obrovským skleněným průčelím se všeobecným prostorem a umožňuje tak dětem předvádět cvičení jako v divadle.

Zvláštní pozornost si zasluhuje také uspořádání zeleně v zahradě, která byla zřízena uvážlivě a s citem. Byly zachovány velké staré stromy, které vytvářejí zajímavé prostory pro různé dětské hry. V zadní části pozemku byl navršen malý kopec, který v zimě slouží k sáňkování.

Školka však nabízí prostředí nejen přívětivé, ale také energeticky šetrné. Přestože zařízení pro děti vyžadují vyšší tepelný komfort, welská školka byla postavena v pasivním standardu, takže náklad na její provoz je minimální. „Nepatrné nároky na vytápění kolem 8 kWh na metr čtvereční ročně umožnily školce energetickou úsporu zhruba ve výši 194 000 kWh. To v přepočtu znamená úsporu v nákladech zhruba 12 000 eur,“ potvrzuje výhody pasivního řešení Erik Štefanovič.


 Situace

Řezy

(red)
Foto: DELTA Projektconsult

Článok bol uverejnený v časopise ASB.