Partneri sekcie:
  • XELLA

Muzeum hodinářství jako spirála času

Zdroj: Iwan Baan

V roce 2014 ateliér BIG vyhrál soutěž na rozšíření historických provozů hodinářství Audemars Piguet, které vyrábí luxusní švýcarské hodinky.

Architekti navrhli spirálovitý skleněný pavilon doplňující nejstarší budovu firmy, kde bylo hodinářství v roce 1875 založeno. Koncept symbolizuje kombinaci tradice, dovednosti a pokroku v objetí pohoří Jura.

Muzeum ateliéru Audemars Piguet dnes nabízí jedinečný pohled na údolí Vallée de Joux a historii hodinářství – ambiciózní architektonický a muzeografický projekt umožněný díky kreativitě a spolupráci mnoha odborníků včetně architektů, inženýrů, místních řemeslníků a pracovníků oddělení ateliéru Audemars Piguet.

Futuristická spirála plynule stoupá ze země jako mistrovské dílo techniky a designu, které se léty formovalo v odlehlé části Švýcarska. Pracoviště, kde dodnes vznikají nejkomplexnější hodinářské kousky, jsou komunikovány v prostoru nové části tak, aby návštěvníci zažili precizní konstruování. V centru spirály jsou umístěna pracoviště, která tvoří vnitřní mechanismy a design ciferníků – srdce samotných hodinek.

V klasické kubické zástavbě na sebe spirála stahuje pozornost.
V klasické kubické zástavbě na sebe spirála stahuje pozornost. |Zdroj: Iwan Baan

Mezinárodní spolupráce

Pavilon navrhli dánští architekti ze společnosti BIG a realizovala ho místní kancelář CCHE. Jde o první stavbu svého druhu, která byla postavena v takové nadmořské výšce. Strukturované zakřivené zasklení nese ocelovou střechu, zatímco podél vnější fasády je instalována mosazná síťovina na regulaci světla a teploty.

Zelená střecha dále pomáhá regulovat teplotu a zároveň absorbuje vodu. ATELIER Brückner včlenil do nové budovy naplněné světlem rytmicky plynoucí cestu výstavou. Začíná se v historické budově a ve směru hodinových ručiček se mírně svažuje dolů do srdce spirály, po které opět stoupá opačným směrem – plná energie jako pružiny hodinek.

Návštěvníci procházejí trasou plynule vyprávějící příběh tvoření miniaturního přístroje. Každá kapitola má svůj vlastní designový jazyk a je představena zastávkou, mechanickou sochou nebo umělecky navrženým výstavním předmětem. Vitríny jsou strategicky umístěny v prostoru.

Mosazná síťovina chrání před přehříváním interiéru.
Mosazná síťovina chrání před přehříváním interiéru. |

Na vlastní kůži

Na pracovním stole si mohou návštěvníci na vlastní kůži vyzkoušet technické a designové aspekty tohoto kumštu, i absolvovat navrhovací proces. V tomto okamžiku ale pochopí, že hodinářství není jednoduché řemeslo a ruční práce má svou cenu.

Workshopy Grandes Complications a Métiers d`Art (specializované hodinářské úkony) jsou integrovány po celé délce výstavy a je možné si je kdykoliv zapojit. Stupeň koncentrace, kterou práce vyžaduje, je možné autenticky procítit – vyžaduje totiž zručnost neuvěřitelné přesnosti.

V klasické kubické zástavbě na sebe spirála stahuje pozornost.
V klasické kubické zástavbě na sebe spirála stahuje pozornost. |

Sluneční soustava

V centru architektury a výstavy jsou jediné hodinky, které mají neuvěřitelných 21 komplikací (tj. funkcí): „Universelle“ jsou nejkomplikovanější hodinky, jaké kdy Audemars Piguet vytvořil. Jsou prezentovány ve skleněné kouli, přičemž přední a zadní část jsou prezentovány rovnocenně. Osm dalších hodinek s komplikacemi „Grande“ je umístěno kolem hodinek „Universelle“. Instalace připomíná sluneční soustavu s planetami rotujícími kolem Slunce na oběžných drahách. Koneckonců, astronomické cykly určují podstatu hodinářství.

Spirála objektu je dimenzována tak, aby byla plynule integrována do okolní krajiny. Úrovně podlah kopírují různé sklony, aby se přizpůsobily přirozeným změnám krajiny a poskytly základ vnitřního uspořádání muzea, vytvářejícího nepřetržitý zážitek z prostoru. Zakřivené skleněné stěny se uvnitř sbíhají ve směru hodinových ručiček směrem ke středu spirály a z centra se následně odvíjejí opačným směrem: návštěvníci procházejí budovou stejně, jako by prošli pružinou hodinek.

MUZEUM HODINÁŘSTVÍ

Místo: Le chen, Valle de Joux, Švýcarsko
Investor: Atelier Audemars-Piguet
Architekti: BIG
Spolupráce: CCHE
Interiérový design: Atelier Brückner
Celková plocha: 900 m2
Soutěž: 2014
Ukončení realizace: 2020

Text: Alexandra Müllerová
Projektová dokumentace: BIG
Foto: Iwan Baan