Obchody a služby

„Westside je vzrušujícím srdcem do města Bern. I když jejím hlavním účelem je přinášet zábavu a odpočinek pro místní obyvatele, její novou architektonickou formu jsme navrhli tak, aby se Westside stal magnetem pro návštěvníky z celého světa,“ tvrdí Daniel Libeskind.

Stěžejním prvkem je zde dvojitá prosklená fasáda s ornamentem, který čerpá z místní tradice výroby textilu – jde přímo o dekor vybraný z archivu majitele textilky Johna Lewise. Zároveň odkazuje na jemnost látek, které produkovala textilka, a průsvitnost sárí, jaké nosily Indky, které v Leicesteru žily.

V těsném sousedství O2 Areny v pražských Vysočanech se před několika dny otevřela nová nákupní galerie s parkem na střeše. Chrání ji unikátní skleněná fasáda, která vypadá, jako by se v ní odrážela zimní alej vzrostlých stromů. Autorem konceptu fasády i celého projektu multifunkčního centra, k němuž náleží i administrativní budova, je Daniel Ohana z izraelské architektonické kanceláře Moshe Tzur Architects International.

Jihlavě se rozmach nákupních a obchodních center dosud vyhýbal, snad i proto, že velikostí ani kupní silou neodpovídá krajským městům typu Hradce Králové. Hradbu nezájmu investorů prolomil až City Park Jihlava, otevřený loni na podzim. Architektonické řešení od Tomáše Pilaře a Ladislava Kuby jej vyděluje ze záplavy nevýrazných a nedomyšlených nákupních krabic rozesetých po celé republice. I přesto, že je stavba zanořena do údolí, aby nerušila pohled na vedutu města.

Porota Světového festivalu architektury v Barceloně pro loňský rok prohlásila nejlepší stavbou v kategorii obchodních domů Centrum módy K:fem na předměstí Stockholmu. Autorem návrhu je kancelář švédského architekta Gerta Wingårdha.

Obchodní centrum, administrativní budovy, obytné soubory, dopravní uzel – to všechno je v Kamppi Center, které se svou výstavbou stalo novým srdcem Helsinek. Nové je tedy v těsném, ba až fyzickém dotyku se starým, s nímž vede aktivní dialog. Historické motivy se nevtíravě prolínají s 21. stoletím, přičemž rozmanitá polyfunkčnost celého centra nepotlačuje lidské měřítko. Naopak velmi velkoryse otvírá náruč každému, kdo přichází na zelené náměstí Tennispalatsinaukio obestavěné nejen obchody, kavárnami a restauracemi, letními i zimními terasami, ale i kinem a muzeálním střediskem.

Zrekonstruovaná Erhartova cukrárna je vzácným příkladem, kdy se podařilo udržet původní účel prostoru – provozování cukrárny s respektováním všech s tím souvisejících funkcí. Vzhledem k tomu, že se v průběhu let neměnilo využití prostoru, nebylo nutné přistoupit k radikálním změnám v dispozičním řešení. Pietní přístup k památce se zde s jistou samozřejmostí nabízel jako jediné vhodné východisko.

Plechové haly, komplexy připomínající pouťové atrakce, architektonicky zajímavé moderní komplexy i historické budovy – to všechno mohou být nákupní centra. Tón výstavby se totiž v čase měnil a mění. V počátcích novodobých porevolučních obchodních center se bohužel příliš nedbalo na architekturu, ale pouze na účel. Dnes je tomu naštěstí v mnoha případech jinak. Architektura je kvalitnější a přihlíží se samozřejmě i k lokalitě a funkci centra.

V listopadu bylo v Praze na Pankráci otevřeno obchodně-společenské centrum Arkády Pankrác, které je součástí celoměstského polyfunkčního centra Pankrác City. Svou funkcí a společenským významem jsou Arkády Pankrác ústřední stavbou tohoto městského prostoru.

Nákupní centra, shopping mally, retail parky, outlety – pojmy, které v Česku rychle zdomácněly a skloňují se ve všech pádech. Černý most, Chodov, Palladium – na rozsáhlé obchodní prostory otevřené v posledních letech v Praze navazuje aktivita developerských firem v regionech. Otevření nových nákupních center zažije letos více než deset českých krajských měst. Horečně se ale staví i v dalších evropských zemích.

Dům U Zlatého anděla v Celetné ulici centru Prahy, jehož některé části pocházejí až ze 14. století, byl přestavěn na luxusní hotel. Za ohleduplnou rekonstrukci a rehabilitaci historického městského domu se zřetelem k nápaditým vstupům současné architektury a designu získalo dílo nominaci na titul Stavba roku 2007.