Černá kaple: Letošní Serpentine Pavilion je meditačním místem pro setkávání

Pece na vypalování lahví ve Stoke-on-Trent, pece na vypalování včelích úlů na západě Spojených států a tradiční africké stavby, jako jsou musgumské hliněné chýše v Kamerunu nebo hrobky Kasubi v ugandské Kampale. Tím vším se inspiroval chicagský urbanista a umělec Theaster Gates při tvorbě Black Chapel, Černé kaple, která je letošním Serpentine Pavilion.

Výchozí premisa pavilonů je jednoduchá: architekt, který dosud ve Velké Británii nestavěl, dostane příležitost předvést svůj talent. Je vyzván, aby postavili dočasný pavilon v areálu Serpentine Gallery v londýnském Hyde Parku.

Theaster Gates
Black Chapel
Black Chapel
Black Chapel
Black Chapel

Každý pozvaný architekt má po obdržení zakázky šest měsíců na výstavbu pavilonu, poté je expozice po zbytek léta otevřena k prohlídce veřejnosti. V minulosti se této pocty dostalo mnoha slavným osobnostem – Zaha Hadid, Bjarke Ingels nebo Diébédo Francis Kéré.

Letos padla volba na Theastera Gatese, který proslul revitalizací zanedbaných čtvrtí spojením urbanistických a uměleckých postupů. Gates se rozhodl, že pavilon bude odrazem posvátných forem maďarských kruhových kostelů, voodoo kruhů a brazilského tance roda de capoeira.

Pocta otci pokrývači

Black Chapel se tak stává místem pro rozjímání a setkávání v areálu galerie Serpentine v Kensingtonských zahradách. Projekt odráží umělcovu neustálou práci s „nádobou“ v jeho ateliérové praxi a s vytvářením prostoru prostřednictvím jeho slavných projektů regenerace měst.

Black Chapel
Black Chapel | Zdroj: Iwan Baan

Gates byl přitahován meditativním prostředím Rothkovy kaple, v níž je uloženo čtrnáct obrazů amerického umělce Marka Rothka v texaském Houstonu. Jako poctu proto Gates vytvořil sérii nových dehtových obrazů s názvem Seven Songs for Black Chapel.

Gates v nich vzdává hold řemeslu svého otce pokrývače a používá pokrývačské strategie včetně metody torch down, která vyžaduje zahřátí materiálu otevřeným plamenem a jeho připevnění k povrchu.

V rámci letního programu se pavilon stává platformou pro živá vystoupení a veřejná setkání. Přímo u vchodu je umístěn funkční bronzový zvon – zachráněný z památného katolického kostela svatého Vavřince, který kdysi stával v chicagské čtvrti South Side.

Historický zvon, který poukazuje na vymazání míst setkávání a duchovního společenství v městských komunitách, bude po celé léto sloužit ke svolávání, signalizaci a ohlašování představení a akcí v pavilonu.

Black Chapel
Black Chapel | Zdroj: Iwan Baan

Black Chapel je navržena tak, aby minimalizovala svou uhlíkovou stopu a dopad na životní prostředí. Převážně dřevěná konstrukce je postavena z materiálů pocházejících z udržitelných zdrojů. Zohledněna byla také možnost opětovného použití instalace, neboť konstrukce je plně demontovatelná. Pavilon tak začíná svůj život v Kensingtonských zahradách, v budoucnu může být ale přemístěn natrvalo jinam.