shutterstock

Vláda schválila novelu stavebního zákona. Zatím zachová všechny stavební úřady

Vláda schválila 27. října novelu stavebního zákona. Předloha ministerstva pro místní rozvoj (MMR) především ruší vznik Nejvyššího stavebního úřadu a jemu podřízené soustavy a prozatím zachovává všechny stavební úřady v obcích. Novelu ještě musí projednat Sněmovna, Senát a podepsat prezident.

Vláda schválila i návrh zákona o jednotném enviromentálním stanovisku (JES), které by mělo před stavebním řízením sloučit povolení všech úřadů odpovědných za životní prostředí.

Novela upravuje nový stavební zákon, který připravila bývalá vláda Andreje Babiše (ANO). „Odmítali jsme vznik centrálního stavebního úřadu, protože blízkost úřadů k občanům pokládáme za zásadní. Novela přesně toto naplňuje a zabrání kolapsu stavebnictví, ke kterému by došlo, kdyby byla v platnosti přijatá předloha minulou vládou,“ řekl Fiala. Dodal, že zrychlení a zjednodušení stavebního řízení je zásadní věc pro budoucnost země, dobré služby občanům a pro občany jako takové.

Počká se, až si to sedne

MMR navrhovalo několik variant pro určení počtu stavebních úřadů, nakonec zachová všech stávajících 694 s možností počet snížit. „Zvolili jsme podobný postup jako v případě matrik a rozhodli se jít výkonnostní metodikou. Až si zákon sedne, tak podle počtu úkonů bude stát platit, a pokud někde neprobíhají stavby, tak tam nebude důvod úřad mít, nebo ho obec nebude chtít a třeba dojde ke sloučení,“ řekl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).

Bartoš uvedl, že věcná novela povede k zamýšlenému zjednodušení výstavby a zachovává systém „jedno řízení, jedno razítko“. K tomu by měla přispět i digitalizace, vznik Portálu stavebníka. „Věřím, že to dohromady zákon přetaví v užitečný nástroj pro občany,“ řekl Bartoš.

Novelu v posledních dnech kritizovala odborná veřejnost. Především MMR vyčítala, že neměla možnost se ke změnám vyjádřit. Bartoš uvedl, že MMR respektovalo klasický proces schvalování a po celou dobu byl návrh konzultován s profesními organizacemi či městy. Bartoš dodal, že mnoho námětů bylo do návrhu vloženo. „Nelze vyhovět všem zároveň. Myslím, že výsledný kompromis je dobrý a míří na cíle, které jsme si stanovili,“ konstatoval ministr.

Úřad pro dálnice a železnice

Od poloviny příštího roku začne fungovat Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti velké infrastrukturní stavby, například dálnice, celostátní železnice nebo elektrárny. Ostatní stavby budou do 30. června 2024 podléhat povolování podle dosavadních předpisů. Digitalizace stavebního řízení by měla být po půlročním odkladu spuštěna 1. ledna 2024.

Jednotné enviromentální stanovisko pak podle končící ministryně životního prostředí Anny Hubáčkové (za KDU-ČSL) přinese vyšší přehlednost a srozumitelnost pro stavebníky i investory a zrychlí povolovací procesy. „Dokázali jsme vypořádat všechny připomínky a najít shodu na zjednodušení stavební legislativy napříč vládou i kraji a profesními svazy,“ sdělila v tiskové zprávě.

Podle návrhu by zájemce o stavební povolení podal jednu žádost na stavebním úřadě nebo orgánu ochrany životního prostředí. Pak poběží lhůta pro vydání stanoviska, které zahrne požadavky na posouzení dopadů na životní prostředí podle až devíti zákonů. Správním orgánem bude obecní úřad obce s rozšířenou působností, ve vybraných případech krajský úřad. Součástí JES může být i proces posuzování vlivů záměru na životní prostředí, pokud je třeba.

red