Komentář: Garáže místo domů. Jak Praha podporuje auta, ne bydlení
V posledních letech se Praha rozhodla řešit situaci s parkováním, bohužel zatím tím nejméně efektivním způsobem: stavěním P+R garáží u metra. Po hotové garáži na Černém mostě se staví nová u Opatova a další se prověřuje za Zličínem. Když ale do města denně přijíždí 300 000 aut, přidávání parkovacích míst po stovkách řeší pouze promile problému. A kdo přesně se má rekreovat v “parku” na střeše opatovské garáže?
Základní potíž je, že parkování je příliš levné. Když stání v centru stojí zhruba stejně jako na P+R, proč by se někdo obtěžoval jej použít a chůzí a přesedáním si dobrovolně prodloužil cestu?
Je tu ale ještě větší problém. Garáže zabírají cennou půdu přímo u stanic metra, půdu, která by měla sloužit pro stavbu něčeho, co na cenných místech hodnotu vytváří, například smíšené čtvrti s tisíci bytů. Závratné ceny nemovitostí v Praze jsou indikátor zájmu lidí o městské bydlení způsobené jejich nedostatkem. Restriktivní plánování brání výstavbě hustých čtvrtí právě tam, kde by měly být, tedy právě u metra. Místo domů, z nichž by lidé mohli pěšky na metro, se na pozemcích postaví garáže pro auta pro přijíždějící odjinud.
Zájemci o život v Praze mají smůlu, musí hledat v zázemí, kde ale při vysokých vzdálenostech a nízké hustotě osídlení pro důstojné obsloužení MHD budou závislí na dojíždění auty. Ceny bydlení tak budou dál vzrůstat a veřejné investice v podobě 1,5 milionu korun na jedno parkovací místo je štědrý sociální program pro víc automobilů, ne víc obyvatel.
Řešení je přitom jasné: nejprve správně nacenit všechno stávající městské parkování. Zadruhé povolit hustou zástavbu u stanic metra. A zatřetí, pokud garáže P+R po výstavbě a zpoplatnění ostatního parkování stále dávají ekonomický smysl, nechat je stavět a provozovat soukromými firmami. Veřejné peníze by měly jít na služby, výstavbu bytů a zlepšení dopravy, ne na dotování ještě vyššího počtu aut do přeplněného města.
Článek vyšel v časopisu ASB 5/2025.