Tekla Structures je otevřený BIM nástroj na vytváření 3D konstrukčního modelu, na základě kterého se automaticky generuje dokumentace libovolného stupně – tedy od studie až po výrobní dokumentaci. Konstrukční model mostu může obsahovat libovolně velké konstrukce tvořené i různými materiály – železobetonem, ocelí, hliníkem či dřevem. Vytváření modelu je rychlé a snadné díky dokonalým nástrojům a rozsáhlé knihovně komponent určených k vytváření vyztužování betonových prvků nebo ocelových spojů.
Mosty
Jaká specifika charakterizují architekturu mostů? Jak mosty odrážejí dobu a spojují (doslova i obrazně) společnost? Na tyto i další otázky odpovídal v rozhovoru pro ASB architekt Roman Koucký.
Mosty překonávají překážky, jež by bez nich byly překonatelné jen velmi obtížně nebo vůbec. Mosty jsou dopravní stavby, vedou cestu, železniční dráhu nebo vodní tok. Ale zároveň v sobě nesou technické a architektonické dědictví.
Mimoúrovňová křižovatka pro I/62 Rozbělesy v Děčíně je součástí průtahu městem. Výrazně tak usnadní dopravu v tomto vytíženém městě i obslužnost přilehlé průmyslové zóny. Most o délce 228,8 metrů a šířce 11,6 metrů je realizován jako monolitická stavba, kterou zajišťuje společnost SaM silnice a mosty. Dodavatelem bednicích systémů nutných pro realizaci je společnost Česká Doka.
Úsek dálnice D1 Hubová–Ivachnová je situován v okolí města Ružomberok a bude tvořit jeho obchvat. Článek se věnuje čtyřem mostním konstrukcím projektovaným společností SHP, které kombinují atypický přístup k řešení nosné konstrukce a spodní stavby.
Sanace pylonů rotterdamského mostu Willem byla velkou výzvou pro montáž lešení. Návrh firmy PERI, který byl připraven přesně podle projektu, sestával ze dvou systémů, jež bylo možné téměř plynule vzájemně kombinovat – z lešení PERI UP a stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT.
V průběhu roku 2017 byla provedena celková rekonstrukce mostu ev. č. 55 – 026 A v Otrokovicích. Důvodem byla nefunkční izolační vrstva, která vedla k postupné degradaci konstrukcí spodní stavby (úložných prahů), konstrukcí říms a výrazně zvyšovala riziko poškození předpjatých nosníků mostovky.
Na úseku Dálnice D1 Hubová–Ivachnová byly navrženy různé typy nosných konstrukcí a také bylo využito několik mostních technologií. Tomu odpovídala i různá specifika instalace předpínacího systému u každého jednotlivého mostu. V článku se věnujeme pěti z nich.
Most Queensferry Crossing je mostní inženýrskou ikonou 21. století. Je to nejvyšší most ve Velké Británii a nejdelší světový zavěšený most se třemi pylony. Na spojnici Edinburghu se severním Skotskem stojí hrdě vedle svých slavných sousedů – světoznámého železničního a silničního mostu přes ústí řeky Forth.
Mostní opěry z vyztužené zeminy nejsou příliš frekventovaným řešením, pokud hovoříme o řešení bez dalších podpůrných prvků úložného prahu, nejčastěji tedy pilot. Přesto se v posledních patnácti letech podařilo několik mostních opěr čistě z vyztužené zeminy realizovat. Posledním, a zatím technicky nejsložitějším objektem byly mostní opěry dálničních mostů na Slovensku na stavbě D1 v úseku Jánovce – Jablonov. Jedná se o tři mostní objekty – dva jednopolové (SO 211-00a, SO 211-00b) a jeden vícepolový (SO 216).
Severozápadní část Anglie u řeky Mersey očekává, že výstavba mostu Mersey Gateway přinese výrazné zlepšení dopravní situace v této oblasti. Přes dva kilometry dlouhý silniční most přes řeku Mersey je prvotní součástí nové centrální dálnice A533 a v oblasti asi 20 km jižně od Liverpoolu představuje důležité dopravní spojení mezi městy Runcorn na jihu a Widnes na severu.
Mostní objekt SO 224 přes dálnici D3 a trať ČD je součástí stavby D3 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR, hlavním zhotovitelem sdružení STRABAG – EUROVIA – D3 Veselí – Bošilec, zhotovitelem mostního objektu EDIKT, a. s. Hlavním inženýrem projektu byl Pudis, a. s., a projektantem mostního objektu Pontex, s. r. o. Společnost VSL SYSTÉMY /CZ/, s. r. o., se na projektu podílela dodávkou dodatečného předpětí a technologií postupného výsuvu.
Estakáda 223-00 je součástí úseku slovenské dálnice D3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), který navazuje na již dokončenou část D3 na západním okraji města a tvoří severozápadní obchvat. Na svém konci se úsek napojuje na stávající silnici I/11 vedoucí k hranicím s ČR a s Polskem. Součástí úseku je směrově rozdělený tunel Považský Chlmec s délkou 2,2 km, na nějž přímo navazuje druhý mostní objekt na tomto úseku. Objednatelem výstavby je Národná diaľničná spoločnosť a úsek je spolufinancován z fondů Evropské Unie.
Stavba obchvatu Třince sestává z řady stavebních objektů, z nichž třináct tvoří mostní konstrukce – od jednoduchých můstků až po kilometrová přemostění. Většina je realizovaná na pevné skruži (typicky podpěrná konstrukce Staxo 100) s nasazením stropního bednění Dokaflex a rámového bednění Framax, Frami a velkoplošného nosníkového bednění TOP 50 pro realizaci pilířů a opěr. Specifickým projektem je most SO206, kde jsou nasazeny vozíky pro spřažené konstrukce. Díky perfektně připravenému projektu, profesionalitě realizačních firem i správně zvoleným bednicím systémům postupuje stavba rychle kupředu.
V rámci výstavby dálnice D3 v úseku Svrčinovec – Skalité jsou v současnosti (říjen 2016) dostavovány mostní objekty 244-00 a 248-00 s celkovou délkou 592,026 m a 501,492 m. Mosty převádí dálnici D3 v polovičním profilu R11,5/80 (pouze pravý most) přes údolí Gorilova potoku (244-00) a údolí potoku Rieka (248-00).