/ Byznys /

Další velké trápení stavbařů a developerů: Chybí odborní zaměstnanci

Zdroj: archiv

Stavebníci řeší vedle stoupajících cen materiálů a surovin i nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Zájem o studium stavebnictví přitom dlouhodobě klesá, což může být podle stavebních společností do budoucna vážný problém. Většina z nich se proto snaží studenty přilákat už během studia na stáže a zájmu o stavebnictví by podle nich pomohlo také zavedení duálního vzdělávání.

Stavebnictví loni podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) studovalo na vysokých školách loni o čtvrtinu méně studentů než v roce 2001, zhruba 38.500 zájemců. „Naše zkušenost statistiky potvrzuje. Sehnat nové zaměstnance do týmu projektantů, architektů a stavařů je v souvislosti s nízkou nezaměstnaností velkou výzvou. Za poslední rok jsme obsadili pouze zhruba deset pozic absolventy z oboru,“ řekla výkonná ředitelka developerské společnosti Central Group Michaela Tomášková.

„Je to realita, na níž se v nejbližších letech zcela jistě nic nezmění,“ doplnila Edita Novotná, tisková mluvčí Skupiny Strabag Česko a Slovensko. Problém je podle developerů a stavbařů nedostatek absolventů s praxí, potřebnými znalostmi a dostatečnou motivací.

„Hledáme například hlavního inženýra projektu, technický dozor velké bytové výstavby, manažera povolování staveb či architekta pro velké developerské projekty,“ vypočítal generální ředitel Ekospolu Evžen Korec. „Ročně se k nám sice hlásí spousty zájemců, ale vybrat vhodného uchazeče, který vyhoví náročným kritériím, je složité,“ dodal.

Stavebnictví netáhne

„Stavebnictví, které je druhým nejdůležitějším segmentem v ekonomice našeho státu, prohrává u mladé generace při výběru škol obecně s humanitními obory. Přitom absolvent s technickým vzděláním získá nejenom praxi během studia, ale především i kvalitní místo s dobrým finančním ohodnocením v daném oboru vždy,“ konstatoval mluvčí Finepu David Jirušek.

Nedostatek absolventů může především komplikovat budoucí generační obměnu. „Vzhledem k demografické křivce je zjevné, že se situace k lepšímu jen tak nezlepší. Náš vzdělávací systém bohužel příliš kompetence žáků a studentů směrem k technickým oborům nerozvíjí a zájemců o jejich studium je tedy méně, než by praxe potřebovala,“ řekla dále ČTK Novotná.

Nechybějí jen vysokoškolsky vzdělaní odborníci, ale rovněž stavební dělníci, elektromontéři, řemeslníci či obsluha stavebních strojů. „Stavebnictví vyžaduje stále kvalifikovanější zaměstnance i na dříve čistě dělnických pozicích. Strojníci na dozerech či finišerech musí zvládnout obsluhovat 3D navádění a mistři na některých stavbách běžně pracují s BIM (informačním modelem budovy). Investujeme do technologií, ale pokud se nezmění zájem o stavebnictví jako celek, nebude je mít za pár let kdo obsluhovat,“ myslí si Slavomíra Sedláčková, personální ředitelka Skanska Central Europe.

Počet absolventů pomalu narůstá

Rovněž Metrostav hledá stavbaře dlouhodobě a ročně jich přijmeme okolo padesáti. „Počet absolventů v posledních deset letech klesl zhruba o polovinu a poptávka firem je vysoká, takže z logiky věci je náročnější absolventy získat. Dobrou zprávou však je, že počty nově přijatých studentů začínají pozvolna stoupat,“ řekl Vojtěch Kostiha, mluvčí Skupiny Metrostav, která má na dlouhodobých stážích aktuálně přes 70 studentů a další příjme v létě na brigády.

Od partnerů ASB

Přilákat ještě více studentů by podle Central Group měl systém duálního vzdělávání, fungující například v Německu, Rakousku i na Slovensku. Ten je založen na zajištění praktické výuky přímo ve firmách. „Podpora duálního vzdělávání a jeho legislativní zakotvení by mohlo výrazně zatraktivnit nejen stavařinu, ale i další technické obory,“ odkazuje Tomášková na programové prohlášení vlády, podle kterého chce kabinet Petra Fialy (ODS) rozvíjet modely spolupráce škol s firemní sférou.

Stavebníci hledají cesty, jak studenty získat a spolupracují nejen s Českým vysokým učením technickým (ČVUT) v Praze. „Mohou si vybrat ze široké nabídky témat pro bakalářské a diplomové práce, díky kterým se mohou podílet na řešení skutečných problémů vycházejících z praxe,“ řekl ředitel Ekospolu Korec. „Dobrou zkušenost máme s odbornými stážemi, online přednáškami i virtuálními exkurzemi. Po praxi většina ze studentů, kteří k nám loni přišli na letní stáž, už ve firmě zůstala,“ podotkla Sedláčková ze Skansky. Podobně to funguje i o ostatních firem.

red