Car Parks 2.0.
Galerie(15)

Je možné navrátit parkoviště do uhlíkového plusu?

Pokud proběhne změna myšlení, lidé budou v narůstající míře používat veřejnou dopravu, sdílená auta a lokální zdroje, co bude s asfaltovými plochami u obchodních domů? Tyto otázky si kladli architekti z francouzského environmentálně zaměřeného Studia NAB.

Typické parkoviště u supermarketu je asfaltovou plochou bodově narušenou skomírající zelení. Půda pod pojízdnou plochou je zhutněná a uzavřená vůči pronikání vody a vzduchu – přírodní procesy fixace uhlíku a zpracovávání organické hmoty jsou zde zastaveny a zakonzervovány.

Standardní opatření, která by mohla situaci zlepšit, zahrnují vyšší podíl zeleně a používání propustných povrchů, jako jsou drenážní betony, propustné tvárnice nebo pojízdné štěrkové trávníky.

Dokážeme si ale představit, jak naložíme s půdou, které jsme odebrali přírodní i produkční funkce a pokryli ji vrstvou živice v budoucnosti? Pokud se lidstvo odvrátí od přehnané motorizace a znovuobjeví lokální žití, jak přeměnit parkoviště ve smysluplné plochy?

Na standardním parkovišti je zeleně velmi málo pokud vůbec nějaká.
Uplatněním principů navrhovaných NAB by se tyto plochy rychle zazelenaly.
Kombinace skleníků a otevřených ploch.
Moduly nosné konstrukce.
Revitalizovaná parkoviště mohou plnit sociální funkce.
Rámy vycházejí z jednoduché snadno opakovatelné geometrie.
Car Parks 2.0
Car Parks 2.0.

Parkování a výroba

Tyto otázky si kladli architekti z francouzského studia NAB a přišli s ideou třístupňové transformace. V první fázi je zachována funkce parkování, ale je obohacena o biomasu produkující technologie. V dalším stupni je bývalý parkovací prostor pojat jako komunitní zahrady, prostor pro setkávání a trávení volného času.

Třetí možností je pak zemědělské využití ve formě skleníků a otevřených zelených ploch. Architekti tak nepočítají s plným navrácením divoké přírodě, ale směřují spíše k intenzivní produkci potravin a biomasy.

To dává smysl i z hlediska narušených funkcí půdního ekosystému, které se i v případě odstranění svrchní živičné vrstvy, s níž NAB počítají, budou jen velmi těžko obnovovat. Dává tedy smysl jednou lidmi zabranou plochu používat i nadále jako plochu výrazných lidských zásahů, ovšem tentokrát směřující k vytváření reálných hodnot.

Uplatněním principů navrhovaných NAB by se tyto plochy rychle zazelenaly.
Uplatněním principů navrhovaných NAB by se tyto plochy rychle zazelenaly. |

Postupné změny

V pomyslné nulté fázi takové transformace by došlo k sejmutí vrstev asfaltové vozovky a otevření půdy pod ní. V rychlém sledu by následovalo vytvoření na přírodě založených systémů retence a vsakování srážek a zapracování organického hnojiva do předpokládaných produkčních ploch.

Následným zásahem by bylo vybudování nosných kovových rámů. Ty by sloužily jako podpůrný systém pro solární systémy, elektřinu, nosné konstrukce skladových prostor a skleníků a treláže pro rostliny. Podle představ architektů by nad zachovanými parkovacími místy ležely na nosných konstrukcích fotobioreaktory.

Jedná se o tenké desky, v nichž dochází při přístupu slunce a dostatku oxidu uhličitého k růstu řas. Tato biomasa na sebe dokáže vázat atmosferický uhlík a může najít další využití.

Výsledkem takovýchto zásahů by tedy byl prostor vyrábějící čistou energii, zachytávající vzdušný uhlík, hospodařící se srážkovou vodou a produkující potraviny. Nezbývá než počkat, do jaké míry je Car Park 2.0 pouhou vizí a do jaké míry se podobných proměn můžeme reálně dočkat.

Revitalizovaná parkoviště mohou plnit sociální funkce.
Revitalizovaná parkoviště mohou plnit sociální funkce. |
Text: Red
Foto: STUDIO NAB

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 6/2019.