Šestnáctý ročník benátského bienále
Galerie(11)

Šestnáctý ročník benátského bienále

„Touha vytvářet či přetvářet prostor pomocí architektury je specifickou charakteristikou každého projektu. Ale prostor, volný prostor, veřejný prostor může také odhalit přítomnost či nepřítomnost architektury, budeme-li architekturu vnímat jako myšlení aplikované na určité místo.“ Paolo Baratta, prezident La Biennale di Venezia

Šestnáctý ročník mezinárodní architektonické výstavy La Biennale di Venezia nese název „FREESPACE“. Benátské bienále probíhá tento rok od 26. května do 25. listopadu. Stejně jako před dvěma lety byla i letos redakce ASB u slavnostního zahájení výstavy.

Z některých exponátů dýchne mrazivá atmosféra.

Z některých exponátů dýchne mrazivá atmosféra.

Zahrady a loděnice

Bienále se v rámci letošního ročníku účastní 71 států z celého světa. Své architektonické expozice představují veřejnosti v prostorách historických benátských loděnic Arsenale a také v zahradách Giardini, ve kterých tradičně probíhají výstavy umění, architektury a designu již od roku 1895. Areál loděnic Arsenale připomíná labyrint velkolepých sálů, který návštěvníkům nabízí komplexnější a na první pohled intenzivnější část výstavy. Zahrady Giardini, ve kterých mezi stromy vykukují menší pavilony zasvěcené jednotlivým státům, pak představují jistou formu protipólu – klidnějšího, ovšem neméně zajímavého.

Expozice v areálu Arsenale

   Expozice v areálu Arsenale 

V některých pavilonech (například Italském) najdete architektonické expozice klasického typu a nebudete ochuzeni o prezentaci zajímavých projektů ve formě „vymazlených“ modelů, výkresů a vizualizací. Jinde vás překvapí zprvu ne zcela pochopitelné exponáty, do kterých je třeba vhlédnout hlouběji – což doslova platí například pro humorně pojatý pavilon Holanďanů plný oranžových školních skříněk, jejichž útroby skrývají nejedno překvapení.

Skandinávský pavilon

 Skandinávský pavilon

Normální život

Chorvaté přichystali snový lesní svět plný cvrlikavých zvuků, ve skandinávském pavilonu najdete znepokojivě velké nafukovací objekty připomínající vejce i jiné organické záležitosti. Netradiční pojetí expozice zvolila Austrálie, která svůj výstavní prostor zaplnila filcovými nádobami s hlínou a živými trsy trávy. V československém pavilonu představila svůj projekt umělkyně Kateřina Šedá, která se dlouhodobě zabývá otázkou cestovního ruchu a jeho vlivu na život ve městech. Zvrátit trend postupného vylidňování historických center, ze kterých se stávají jen prázdné kulisy, se pokusí firma UNES-CO, kterou autorka v rámci projektu založila.

Chorvatský bílý „les“

Chorvatský bílý „les“

Československý pavilon se letos proměnil v sídlo této společnosti. Firma představuje na příkladu Českého Krumlova koncept, který pomocí nových pracovních míst vrací do měst postižených přemírou turismu normální život. Pokud vás během léta a podzimu zavane vítr (či jiný element) do Benátek, určitě si kromě tradičních gondol, fotogenických mostů a křivolakých uliček nenechte ujít návštěvu loděnic a zahrad hostících výstavu La Biennale di Venezia.

Československý pavilon prosazuje „normální život“.

 Československý pavilon prosazuje „normální život“.

 

TEXT: TEREZA JANIŠOVÁ
FOTO: MICHAEL ŠVEC

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 3/2018.