Dům nebo garáž
S Evou Eichlerovou jsem se setkala u jiné realizace. Také na venkově, stejně tak na dohled od většího města. Objevila se jako spoluautorka jednoho z těch neokázalých domů, jejichž kouzlo pochází z klidné formy a přirozeného dotyku s přírodou. Byla jsem velmi zvědavá, jakého souladu bude dosaženo, když se pod autorství architektury a zařízení domu nad Zlínem podepíší Eichlerovi dva – on a ona.
Morava, Brno, Ostrava, Kopřivnice, Zlín… Architekti a jejich originální realizace, příjemné rozhovory o tom, jak tu rostou domy, a povědomí o architektuře, jíž se daří tam, kde se objevuje vůle a chuť odevzdat umění kultivované obyvatelnosti už při návrhu novodobého obydlí. Takové čerstvě postavené domy si jejich obyvatelé většinou zařizují spolu s architektem, se vkusem, nadčasově a lidsky. Tak si vzpomínám na cesty za zajímavými stavbami na „blízký západ“. Ani teď nám nebylo proti vůli vycestovat za příslibem přívětivého, a přitom navýsost moderního architektonického stylu.Neomylná geometrie

Věřila jsem, že to bude dobré a že lidé od fochu a k tomu pro vlastní příbuzné ani v tomto případě nenavrhnou něco odtažitého či nedej bůh neobyvatelného. Vyvezli jsme se dvěma třemi zatáčkami jižně nad město, než se auto prudce stočilo do úzké uličky mezi zástavbu nových rodinných domů. Prohlížím si je jeden po druhém. Není to špatné, ale čekala jsem přece jen něco víc. Chtělo by to možná elegantní fasádu, nápaditost formy, na níž nechám oči, nebo alespoň osvědčený přízemní architektonický „nářez“, kterým se nic nepokazí. Trochu se zahnízdím, na chvíli znejistím. Asfaltka se vypne, domky poodstoupí od cesty i od plotů.

Prostorové fígle


Lehkost sem byla vnesena velkými proskleními, která kromě jižních obvodových stěn odhmotňují i vnitřní příčky. Velkorozměrná zasklení střídají na obvodových stěnách francouzská okna, která prosvětlují a opticky zvětšují objem ložnic, dětských pokojů či spojovacích částí domu. Stejně jako okna severní a západní fasády se i všechny venkovní i vnitřní dveře zvedají od podlahy až úplně ke stropu. Dokonce i kuchyňská linka, která je materiálově a stylově shodná se skříňkovým a policovým nábytkem v pokojích, se hlavou dotýká podhledu.
Protože interiérové a exteriérové architektonické prvky se vytáhly, až pokud jim to jen světlá výška místností dovolila, dům se zevnitř i zvenčí ukazuje o jedno dvě čísla větší, než ho ve skutečnosti postavili. Architekturu vnitřního prostoru nadlehčuje i pohled přes prosklenou příčku na dřevěné schodištní stupně, konzolovitě vetknuté do nosné stěny. Lze jimi vystoupit nahoru do „rozhledny“, v níž postupně vzniká pracovna, meditační koutek, místo nad jiná místa v domě, které svým výhledem odlehčí mysl a které původně majitelé neměli v plánu: „Hrubá stavba byla hotová, vyšli jsme na střechu a tehdy to v nás vzklíčilo. Nemohli jsme odtrhnout oči od krajiny a nemohli jsme ani nenadstavit alespoň malou místnost s terasou.“

„Navrhli jsme výtvarně jednoduchý hranatý tvar, čistý výraz. Jednoduchou formu kubusů změkčuje dřevo. Dům je usazen v přírodě, na venkově, takže dřevěné povrchy a prostý vzhled domu mají svoje opodstatnění v přímém vztahu k přírodnímu prostředí. Za několik let pohled z denní části přízemí na plot, který odděluje přístupovou cestu k pozemku od zahrady, zakryjí platany,“ vrací se k začátkům Eva Eichlerová, zatímco bosi přecházíme po trávě.

„Sousedé nás během stavby chválili za pěkné tři garáže a ptali se, kdy už postavíme rodinný dům. Řeči přestaly, až když jsme dům omítli,“ směje se sousedským žertům majitelka. Má ráda zvláštní uspořádanost fasády domu.
Eva Eichlerová zase připomene: „Dáváme přednost organické práci s geometrickými tvary, které lze snadno postavit. Vedla jsem stavební část projektu a vím, že úspěch závisí na souhře profesí. Doladění projektu trvá vždy nejdéle a my potřebujeme vědět, jaký bude návrh v detailech.“
Půdorys 1. NP
Půdorys 1. PP
Marina Ungerova
Foto: dano Veselský









